Preskočiť na hlavný obsah

Úsmev, za ktorým sa skrýva bolesť | recenzia knihy Dúfať znova (Mona Kasten)

Nemeckú autorku Monu Kastenovú netreba špeciálne predstavovať. V slovenskom preklade jej za posledný rok a pol vyšla už štvrtá časť pentalógie Znova, ktorá opisuje príbehy napohľad obyčajných mladých ľudí. Každú z kníh venovala jednej dvojici postáv – a čitateľom postupne priblížila osud Allie a Kadena, Dawn a Spencera, Sawyer a Isaaca, a nakopon Everly a Nolana. A hoci na seba jednotlivé príbehy nenadväzujú, môžeme v nich identifikovať viaceré spoločné prvky.

Everly Pennová neverila na lásku. Celé roky sa prizerala, ako jej mama trpí v násilnom vzťahu. Zážitky z detstva ju natoľko traumatizovali, že si mužov nepripúšťala k telu. Nechcela sa zamilovať. A už vôbec nie do svojho vyučujúceho. Ibaže Nolan Gates je šarmantný, inteligentný, sexi a iba pri ňom dokáže byť Everly sama sebou. Čím bližšie ho spoznáva, tým viac ju to k nemu ťahá. Avšak netuší, že za Nolanovým optimistickým prístupom k životu a nákazlivým nadšením pre literatúru sa v skutočnosti ukrýva bolesť. A tá by mohla zničiť ich lásku, skôr ako sa zrodí. (zdroj: anotácia, upravené)

„Bojovala som síce statočne, lenže temnota do mňa aj tak zaborila pazúry a zovrela ma, až som nemohla dýchať.“

Pravdepodobne sa budem opakovať, ale za najsilnejšiu stránku série Znova považujem naozaj pútavý štýl autorky, ktorá – hoci rozpráva o úplne obyčajných vysokoškolákoch – si ma dokázala získať každým ďalším pokračovaním. Nikdy som sa totiž nepristihol pri tom, že by som mal pocit, že čítam o tom istom. A síce sú príbehy jednotlivých dvojíc veľmi podobné, autorka do každého z nich vkladá niečo, vďaka čomu si poviete, že to „stálo za to“. 

Príbeh Nolana a Everly môže napohľad evokovať klišé. Dievča, ktoré trpí nespavosťou, sa zahľadí do svojho učiteľa, pretože v ňom nájde to, čo v minulosti stratila – nádej. Obe z postáv majú veľmi silné charaktery a treba povedať, že Mona Kasten si dala na vykreslení jednotlivých povahových čŕt naozaj záležať. Napriek tomu, čím všetkým si Nolan a Every v minulosti prešli, to ale zvládajú statočne – a môžu byť pre viacerých z nás inšpiráciou. 

„Ešte nikdy v živote som nikomu tak nedôverovala. Nikto o mne toľko nevedel, neobjal ma, lebo cítil, čo sa vo mne deje. Ešte nikto ma nedržal takto pevne, hoci sa mi mohol obrátiť chrbtom, pretože tušil, aká som zlomená.“

Keď som na začiatku spomenul podobnosť jednotlivých príbehov, nedá mi nespomenúť spoločný prvok, ktorý som zatiaľ našiel v každej zo štyroch zápletiek – a síce, že takmer každú z postáv ovplyvňuje jej minulosť. Či už to bol nepodarený vzťah s rodičmi, trauma z detstva, šikana v škole, sklamanie v láske či v priateľoch – každá z postáv sa musí vyrovnať s tým, čo sa stalo, a zároveň sa s touto „jazvou“ naučiť plynulo pokračovať. Problémy, ktorých sa Mona Kasten dotýka, sú mladým veľmi blízke a určite by sa malo o nich viac hovoriť. Ak si nimi navyše neprešli sami, dozaista sa s nimi stretli vo svojom okolí. 

Ak stále váhate, či si prečítať titul Dúfať znova, môžem vám ho iba odporúčať. Je totiž podareným pokračovaním kvalitnej série pre mladých, ktorej finále sa dočkáme už o necelé dva mesiace. V októbri totiž vyjde v slovenskom preklade piata časť Snívať znova, ktorá nám lepšie priblíži Jude a Blake, teda postavy opäť dobre známe. Tešíte sa? Ja veľmi!

zdroj obrázka: www.bux.sk

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aký je váš názor na fanfiction? | súťaž o knihu Bozk

V posledných týždňoch sa na knižných blogoch a sociálnych sieťach spomínala kniha After: Bozk viac než často. Fanficion na populárnu hudobnú skupinu One Direction , ktorá spôsobila šialenstvo po celom svete, totiž už o malú chvíľu vyjde aj v slovenčine . Napriek tomu, že má spomínaná hudobná skupina množstvo odporcov, čitatelia si knihu After: Bozk doslova zamilovali . A keďže som bol jedným z tých, ktorí si mali možnosť prečítať knihu s malým predstihom, za seba môžem povedať, že ma príjemne prekvapila .  Hoci malo After  skoro šesťsto strán a viaceré pasáže sa v ňom niekoľkokrát opakovali, aj tak ma čítanie tejto knihy bavilo a nevedel som sa od nej odtrhnúť. Anna Toddová píše naozaj pútavo a musím sa priznať, že som je to celé zhltol aj s navijakom . Do príbehu vniesla realistickú atmosféru a ja som jej uveril každé slovo. Súhlasím, hrdinovia sa neraz správali hlúpo a nerozvážne, avšak takí mladí ľudia sú. Majú chyby, a rovnako ani táto kniha nie je dokonalá , ale určit

Keď si knihomoľ volí svoju budúcnosť

Veľmi dobre si spomínam na svoj prvý deň v škôlke . Na to, keď som uplakaný vychádzal z tej hrôzostrašnej budovy , v ktorej na mňa pani učiteľka kričala, aby som neplakal. A taktiež aj na to, ako som sa bál, no môj strach bol úplne zbytočný. Akoby to bolo pred mesiacom, keď som prvýkrát vstúpil do triedy a našiel si na lavici knižku, na ktorej názov si už nespomínam. Akoby všetky tie roky driny ubehli ako voda - a dnes stojím pred veľkým rozhodnutím . Čím budem v budúcnosti? Avšak taký je život - dennodenne sa musíme rozhodovať o svojom nasledujúcom kroku , o tom, či najprv vynesieme smeti, ktoré už doslova kričia "Vynes ma!" alebo ostaneme ešte chvíľu ležať pred obľúbeným seriálom . Celý život je o rozhodnutiach, no voľba vysokej školy a svojej budúcnosti niečím tak ľahkým určite nie je. A keďže nechcem, aby bol tento blog iba o recenziách a ukážkach z kníh, rozhodol som sa porozprávať vám niečo z môjho skutočného života . Možno si poviete - čo bláznim, veď som le

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže