L.J.Smith – Temné vízie 1: Zvláštna sila (recenzia)

Na naše pulty sa dostáva horúca novinka od vydavateľstva Fragment - Temné vízie. Podľa recenzii na Amazon.com patrí kniha medzi najlepšie od autorky. Dlhé mesiace sa držala na popredných miestach rebríčka bestsellerov New York Times.

Študentku strednej školy Kaitlyn pre jej nezvyčajné oči a jasnovidecké schopnosti považujú za čarodejnicu. Keďže ľudia sa jej boja, nemá nijakých priateľov. A tak prijme pozvanie do Zetesovho inštitútu, aby začala nový život a študovala s rovesníkmi s podobným neobvyklým nadaním. Kaitlyn tu spozná dvoch príťažlivých spolužiakov - sympatického Roba, ktorý svojou liečivou silou rozdáva len dobro, a tajomného a nebezpečného Gabriela s telepatickými schopnosťami. Študenti postupne odhaľujú, prečo ich do inštitútu priviedli. A Kaitlyn sa musí rozhodnúť, komu veriť... a koho milovať.

Na začiatku čitateľ vkĺzne do napätého deja. Hlavná postava opisuje svoje postavenie v triede a taktiež hovorí, že konečne opustí strednú školu a už nikdy neuvidí svoju triedu, ktorú ma po krk. Vtom, ako blesk z jasného neba, do školy prichádza čudná žena, ktorá Kait navrhne pobyt v inštitúte pre deti s výnimočnými schopnosťami. Kait sa ponuka zo začiatku nepáči. Musela by sa totiž odsťahovať od svojho otca, ktorý sa po strate manželky nemá najlepšie. Tu vidíme istú zhodu dejov americkej autorky - v Upírskych denníkoch, v Tajnom kruhu aj Temných víziách hlavná postava stratila buď jedného alebo oboch rodičov. Nakoniec, keď si uvedomí pre a proti, ponuku prijíma. Už na letisku niečo nesedí. Stretáva tu čudného človeka, ktorého nevidela naposledy. Keď prichádza do inštitútu, je nadšená. V inštitúte sa nachádza niekoľko izieb s jacuzzi, káblovou televíziou, veľkým balkónom a luxusným nábytkom. O chvíľu sa však medzi jej spolubývajúcimi objavuje tajomný Gabriel. V inštitúte sa začínajú diať čudné a nevysvetliteľné veci. Postupne všetci zisťujú hlavnú príčinu ich bytia v inštitúte. A Kait zisťuje aj niečo iné - temné tajomstvo Gabriela. Bol totiž vrah.

Ako všetky série L.J.Smith aj táto je písaná v 3.osobe. Autorkin štýl sa výrazne nezmenil. Keby som mal porovnať ostatné série autorky od tejto, určite by Temné vízie vyhrali. V knihe sa strieda opisný a rozprávací postup, ktorý výborne dopĺňa napätie, ktoré autorka vytvorila. Kniha obsahuje momenty, v ktorých je čitateľ prinútený dychtivo prevracať stránky knihy a vôbec nevie, ako sa situácia vyvinie. Taktiež musím reagovať na obálku, ktorá je vytvorená vydavateľstvom Fragment. A je úžasná. Dark Visons (Temné vízie) vyšli v Amerike v jednej asi 700 stranovej knihe, avšak na Slovensku je kniha rozdelená do troch, takže vydavateľstvo bolo prinútené vytvoriť si vlastný návrh obálky. Autorka píše strhujúco a zaujímavo. Keď sa však spätne vraciam ku niektorým rýchlym a napätým situáciám, nemôžem si nevšimnúť autorkin štýl, ktorý je zrazu iný, a vôbec sa nepodobá autorke. Povedal by som, že napäté situácie a momenty nie sú autorkinou „silnou kávou". Avšak aj napriek tomu je kniha výnimočná a niečím iná. Konečne autorka zvolila novú tematiku, čo sa nedá povedať o jej Upírskych denníkoch, ktoré akoby prešli cez kopirák s Twilight ságou a inými, ďalšími upírskymi ságami.

Knižka končí otvorene. Dozvedeli sme sa veľa odpovedí na otázky, ktoré dej priniesol. Avšak väčšina otázok ostala nezodpovedaná a kľúč k odpovediam nájdeme v druhom a treťom pokračovaní. Na konci vôbec nebola núdza o napätie a autorka tak vytvorila nečakaný a strhujúci koniec... Knižka mala okamihy, pri ktorých sa dej zo strany na stranu stupňoval a vyvrcholenie deja bolo v tomto prípade v posledných dvoch kapitolách. Knižku musím jedine odporúčať. Autorka ma prekvapila novým námetom a strhujúcim štýlom písania. Verím, že ďalšie pokračovanie bude aspoň také dobré ako prvá časť, ba dokonca lepšie.

Na koniec tejto recenzie by som chcel poďakovať vydavateľstvu Fragment za recenzné výtlačky noviniek. Ďakujem!