RECENZIA: Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko (Jonathan Safran Foer)

Deväťročný Oskar Schell je nádejný vynálezca, hráč na tamburínu, šperkár a pacifista, zbiera fotografie a píše listy vedcom. Jeho otec zahynie 11. septembra 2001 počas teroristického útoku na World Trade Center v New Yorku. Oskar nájde v otcových veciach kľúč s nápisom „Black“, a tak si zaumieni pozhovárať sa s každým v meste, koho priezvisko znie rovnako. Dobrodružné hľadanie vedie chlapca cez celý New York, do nie tak dávnej minulosti, a zároveň sa stáva aj cestou jeho dospievania.

Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko patrí medzi beletriu pre dospelých. Autor pre svoj príbeh zvolil za hlavnú postavu iba deväťročného hlavného hrdinu, mimoriadne nadaného Oskara. Oskar je výnimočný. Možno je malý vzrastom, no i napriek tomu sa zaujíma o viaceré vedné odbory, píše listy veľkým vedcom a jeho vzorom je vlastný otec. Verte, niektoré jeho myšlienky by sa neobjavili ani v hlavách podaktorých dospelákov. Vďaka pozitívnym ohlasom zo strany čitateľov, chlapčenskému hrdinovi a filmovému spracovaniu som od knižky očakával veľa. Jonathan Safran Foer zvolil pre svoju knižku na mňa až príliš zložitý štýl. Pôvodný námet bol vynikajúci, ale počas čítania som sa v spŕške inotajov strácal.

Každé dieťa miluje svojich rodičov. No láska Oskara ku svojmu otcovi je ešte silnejšia než láska jeho rovesníkov. Oskar mal so svojim otcom výnimočný vzťah. Dokázali sa hodiny hrať, zabávať, ba učiť fyziku s pastelkami. Prežili spolu tie najlepšie roky. Otec, ktorý skoro v každom článku New York Times našiel nepresnú informáciu, chybu alebo zavádzajúci údaj (a tým bol pre svojho syna hrdinom), zomiera pri nešťastnej tragédii na "dvojičky". Oskar sa vydáva na dobrodružnú, nebezpečnú a miestami až nesplniteľnú cestu za pravdou.

Hlavný príbeh skoro v každej kapitole dopĺňajú listy a ilustrácie. Práve listy tvoria veľkú časť knižky. Občas som sa v nich stratil, pretože autor prelínal viaceré generácie Oskarovej rodiny a viackrát ma siahodlhé opisy od čítania odradzovali. Na druhej strane, knižka obsahovala veľa pekných myšlienok a celkovo som si užíval skôr scény z pohľadu Oskara (najmä prvé stránky knižky, na ktorých nám autor Oskara ešte len predstavuje). Foer so svojim dielom experimentoval, vložil doň desiatky prázdnych strán a spomínané inotaje tvoria podstatnú časť diela.

Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko zaujme skôr dospelých čitateľov. Popri čítaní vám umožní premýšľať a emotívne prežívať autorovo poňatie tragédie z 11.septembra, ktorá otriasla ľuďmi na celom svete. Ja som však od knižky očakával niečo viac a celú koncepciu príbehu si predstavoval inak. Ku knižke bol v roku 2011 natočený rovnomenný film v hlavnej úlohe s Thomasom Hornom a Tomom Hanksom.

Hodnotenie:

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu SLOVART.
Knižku si môžete kúpiť TU.