RECENZIA: Drvič (Niall Leonard)

Najviac ťa rania tí,
ktorým si vždy dôveroval.

Sedemnásťročný Londýnčan Finn Maguire je dyslektik so záznamom v registri trestov, ktorý sa pretĺka ako predavač v reštaurácii s rýchlym občerstvením a žije so svojím nevlastným otcom, neúspešným hercom.
Finnovi sa celý život obráti naruby, keď jedného dňa nájde svojho otca zavraždeného. Polícia ho považuje za hlavného podozrivého, a tak musí zápasiť s časom, aby očistil svoje meno a zistil, kto jeho otca nenávidel natoľko, že ho zabil. Odpovede hľadá v nemilosrdnej džungli londýnskeho podsvetia, odhaľuje temné tajomstvá a zisťuje, že človeka dokážu najväčšmi raniť tí, ktorým verí...

A tak to vo svete býva - raz niekomu dôverujete a potom sa v ňom totálne sklamete. A dalo by sa to preniesť aj do kníh - niektorých Drvič sklamal, iným sa naopak páčil. A čo si myslím o diele manžela úspešnej E L James ja? Spočiatku boli moje pocity rozproruplné a Niall ma doslova desil tým, čo do riadkov preniesol. Neskôr som pochopil, že asi to nie je všetko, čo ma čaká. Drsný, drvivý, taký je román Nialla Leonarda. A určite iný než knihy, ktoré nájdete v poličke pre mladých. Tentokrát nie je hrdinom dievča, ale chalan - Finn - s ktorým sa život nehrá. Zomrie mu otec, príde o prácu a keď polícia nie je tou, ktorá prípad vraždy dokáže vyriešiť, zoberie všetko do vlastných rúk. Autor vás zavedie do sveta mafie, sveta, kde jedna bitka nič neznamená. Sveta, v ktorom je Finnov príbeh úplne obyčajný.

Ako som už spomínal, sprvu boli moje pocity na túto knihu veľmi neurčité a nevedel som, čo si o Drvičovi myslieť. Štýl, ktorým autor príbeh podáva, je záhadný, no určite to v tomto prípade neznamená zlý. Aj keď sa sem-tam v knihe našlo hluché miesto, inde autor naplno využil svoj talent. Talent spočívajúci v dokonalom opise bitky. To bude jedným z faktorov, ktoré knihu robia v mnohých ohľadoch veľmi dobre čitateľnú. Nemusíte sa báť, že Niall odkukal zopár fínt od svojej manželky. Drvič je presným opakom Fifty shades.

Finn má sedemnásť, ale na rozdiel od iných sedemnásťročných junákov vo fantasy knihách nemá na sebe rúžové okuliare a nie je bezchybný - práve naopak, spravil v živote veľa chýb, po nociach pracuje, aby uživil sám seba. Aj keď sa v ňom objaví štipka citu - keď sa na scéne objaví Zoe, je to silný a odvážny chalan. A aby som nezabudol, jeho slovník nie je zrovna taký, aký by si matka dieťaťa  (aj keď v tomto prípade slovo dieťa nie je na správnom mieste) želala, aby bol. Netýka sa to však len Finna - autor celkovo zobrazuje svet temne, reálne a bez servítky a ja som mu veľakrát uveril.

Drvič je zvláštna kniha. V niektorých prípadoch to býva tak, že keď sa do knihy začítate, máte problém ju odložiť. Pri Drvičovi je to o niečom inom - ak knihu odložíte, možno ju po čase začnete vnímať inak - rovnako ako to bolo u mňa. Čo sa týka mňa, príjemne ma prekvapila - najmä svojou inakosťou, štýlom a jazykovými prostriedkami všeobecne a nakoniec jej udeľujem 4 hviezdičky. Určite je vhodná pre tých, ktorí by si radi oddýchli od fantasy a všetkých tých nadprirodzených bytostí, ale odporúčil by som ju skôr chlapcom - tí by si mali rozhodne prísť na svoje.

Knihu si môžete kúpiť napríklad v internetovom kníhkupectve ABCKNIHY.SK a to na tejto adrese