RECENZIA: Prekliate mesto (Lisa McMann)

Cryer's Cross je mestečko, kde sa takmer nič nedeje... až do chvíle, keď sa bez stopy stratí jedna študentka miestnej školy. Kendall Fletcherová sa s ňou príliš nepoznala, ale keď zmizne aj jej najlepší kamarát Niko a Kendall začne počuť jeho hlas, má strach, či náhodou nezošalela. V mestečku Cryer's Cross sa deje niečo neprirodzené a Kendall musí odhaliť dlho skrývané tajomstvá jeho obyvateľov...

Lisu McMannovú mladí čitatelia poznajú najmä vďaka trilógii V zajatí snov, ktorá vychádzala v preklade pominulé roky. Táto séria však nie je ani zďaleka autorkinou jedinou a práve Prekliate mesto vyšlo krátko po uvedení finálnej časti V zajatí snov. Séria sa mi veľmi páčila, a preto som bol zvedavý aj na ďalší autorkin počin, no - pravdupovediac - po vydarenej trilógii som ostal trochu sklamaný. Prekliate mesto patrí medzi také knihy - jednohubky, ktoré vám buď sadnú alebo nie, ale nemožno od nich očakávať bezchybné dielo.

"Dotkni sa ma. Vysloboď moju dušu."

Kniha je písaná veľmi zvláštnym štýlom, pretože okrem hlavnej dejovej linky je príbeh prepletený aj čudesnými odkazmi, ktoré pochádzajú odnikiaľ a ktoré by mali pravdepodobne robiť knihu tajomnejšou, no mňa skôr zmiatli. Prekliate miesto má myšlienku a určite nám autorka plánovala vyrozprávať zaujímavý príbeh, ale myslím si, že ho podala veľmi svojským štýlom. Mal som pocit, že kniha by potrebovala ešte niekoľko práce, aby sa aspoň sčasti vyrovnala konkurencii. Na druhej strane, jedná sa o oddychovku, ktorá rozhodne nie je zložitým čítaním a ak máte chuť na niečo jednoduché, so štipkou nadprirodzena, Prekliate mesto sa vám môže páčiť.

"Hovoríme k tebe spoločným hlasom, ktorý chceš počuť.
Chýba ti. Chceš ho zachrániť."

Určite si väčšina čitateľov všimne, že prvá polovica bola o dosť pokojnejšia než tá druhá, kde autorka nabrala odvahu a príbeh poriadne zamiešala. Najmä posledné strany sa mi páčili a trochu napravili môj dojem na celú knižku. Lisa McMann má svoj osobitný štýl, ktorý nemá rád opisy - a pri Prekliatom meste tomu nie je inak. Snaží sa príbeh spraviť čo najdynamickejším a odbremeniť ho od nežiaducich elementov, no nie vždy sa jej to podarí. Náročnejší čitatelia môžu zápletku považovať za absurdnú, ale som si istý, že si nájde aj svojich priaznivcov.

"Dýchame, trpíme a prenasledujeme ďalšiu dušu,
ktorú vymeníme za jedného z nás."

Prekliate mesto je knižka, ktorú zhltnete za jedno popoludnie a jej hlavným pozitívom je, že sa hodí jednak na upršané večery, voľnú chvíľku či oddych na dovolenke. Pri jej čítaní nemusíte rozmýšľať, pretože sa jedná o jednoduchú zápletku, od ktorej však nemožno očakávať veľké divy alebo príbeh, od ktorého sa nebudete môcť odtrhnúť. Ak hľadáte niečo kvalitnejšie, určite by ste mali siahnuť po už spomínanej autorkinej sérii V zajatí snov, ktorá zožala omnoho viac úspechu a taktiež vyšla vo Vydavateľstve Fragment.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Vydavateľstvu Fragment. Knihu si môžete kúpiť TU