RECENZIA: Archiv (Victoria Schwabová)

Predstavte si miesto, kde mŕtvi odpočívajú na policiach ako knihy, miesto, kde sa telám hovorí História. Každé má svoj príbeh a život usporiadaný do spomienok, kam môže nahliadnuť iba Knihovník. Archív však okrem toho skrýva nepekné tajomstvá a je len otázkou času, kedy klamstvá vyjdu na povrch.

Keď otvoríte prvé strany Archívu, bude sa vám zdať, že sa Victoria Schwabová prihovára práve k vám. Ak je Archív niečim výnimočný, tak je to práve štýlom, akým autorka celý príbeh podáva. Mal nedostatky, to určite áno, no predsa je to dielo svojím spôsobom čarovné a stojí za prečítanie. Už príbeh opísaný anotáciou vzbudzuje zvláštny dojem a taká je aj celá kniha.

"Vyrážam späť do Úžin.
Na zemi po mne zostáva krvavá stopa."

Úlohou šestnásťročnej Mackenzie je chytať a vracať Histórie, ktoré sa prebudia a utečú, späť do archívu. Jej práca je pre ňu dôležitá aj kvôli tomu, že sa v Archíve nachádza jej dedo a mladší brat, s ktorých stratou nie je úplne vyrovnaná. No čo ak niekto zámerne začne budiť Histórie a Mackenzini blízki sú v ohrození? Hlavná hrdinka mi sadla, je to úprimné dievča, ktoré je ochotné bojovať za spravodlivosť až do samého konca. Počas čítania nebudete tušiť, komu veriť a komu nie - no Mackenzie bola jedna z takých, ktoré som si obľúbil.

"Zvuk je nebezpečne blízko. Vydám sa za ním a zabočím za roh.
Chodba je prázdna."

Ako som už spomínal, dejová línia bola prerývaná rôznymi útržkami, ktoré na vás spočiatku môžu pôsobiť chaoticky, no o to viac dotvárajú záhadnú atmosféru. Chvíľu mi trvalo, kým som si na autorkin štýl zvykol, a keď sa tak aj stalo, nastúpilo pár hluchých miest, ktoré ma neprinútili dielo pevne držať v rukách a nezavrieť ho. Jednou vecou je potenciál, ktorý so sebou Archív nepochybne nesie, a tou druhou pútavosť, ktorú keď autorka doladí, jej knihy budú naozaj vynikajúce. Aj samotný dej má pomerne plynulý spád. Je pravdou, že dejová linka mala svoje svetlé aj tmavšie chvíľky. Zatiaľ čo začiatok a koniec ma neskutočne bavili, v strede knihy som sa trochu nudil

"Smrť je traumatická udalosť. Zanechá po sebe všade stopy. Na každom povrchu. Vpije sa doň ako svetlo fotografického papiera."

Archív je kniha, ktorú by ste si mali prečítať v prípade, že máte radi mysteriózne príbehy, ktoré sú zároveň niečim iné od ostatných a ktoré sa čítajú veľmi ľahko a rýchlo. Ku koncu sa príbeh stupňuje, zapletá a autorka si otvára priamu cestu k pokračovaniu, ktoré už čoskoro môžme očakávať aj v preklade. Verím, že Victoria vytvorí ešte prepracovanejší príbeh a vychytá chyby, pretože som si istý, že dokáže napísať aj kvalitnejšie dielo. Autorka do príbehu zakomponovala emócie, kúsok lásky a všetkého, čo by ste od podobného žánru mohli priať. Na druhej strane však od Archívu nemôžete očakávať dokonalé dielo. Celkovo je to taká príjemná oddychovka, ktorú sa oplatí prečítať si.

"Už dávno som prestala dúfam, že nájdem čo i len jednu celú spomienku, no neprestávam hľadať. Ako náhle sa zastavím, doženie ma bolesť."

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia. Knihu si môžete kúpiť na tejto adrese.