RECENZIA: Prozreteľnosť (Jamie McGuireová)

Jamie McGuire je známa predovšetkým vďaka Krásnej katastrofe, ktorá mesiace bodovala na rebríčkov bestsellerov New York Times. Jej chytľavý štýl si získal aj čitateľov zo Slovenska, preto je nepochybné, že si ľahko obľúbia aj Prozreteľnosť, ktorá sa v preklade objaví už budúci týždeň. Autorka prichádza s úplne odlišným príbehom, no pridržiava sa kvality nastolenej v predošlých knihách.

Nina by nikdy nedala dopustiť na svojho otca. O to viac ju bolí, keď oňho príde. Krátko na to spoznáva tajomného Jareda a zdá sa, že ich stretnutie nebolo náhodné. Nina sa dozvedá, že jej otec možno nebol taký čistý, akého si ho zapamätala - že žil dvojakým životom a zaplietol sa s nebezpečnými ľuďmi. Zrazu jej všetko začína dávať zmysel a Jared, ktorého len prednedávnom stretla na autobusovej zastávke, môže byť v tejto hre ústrednou postavou

"Dcéry zvyčajne mávajú pred otcami
 rešpekt. Ja som k otcovi cítila viac než úctu, oddanosť či lásku - zbožňovala
som ho a bol pre mňa bohom."

Veľa kníh si pamätáte vďaka ich hlbokým príbehom, myšlienkam a odkazom, ktoré svojim čitateľom zanechávajú. Mňa na Krásnej katastrofe a celkovo knihách Jamie McGuire zaujal štýl autorky, to, ako príbeh rozpráva, že sa nehrá na bezchybnú spisovateľku a obľúbil som si ich najmä pre ich jednoduchosť a nenáročnosť. Prozreteľnosť je ale iná - jednak žánrovo, keďže disponuje nadprirodzenými prvkami (aj keď iba v malom množstve) a jednak koncepciou príbehu, ktorá bola o poznanie napínavejšia než tá v Krásnej katastrofe.

"Ešte prednedávnom som netušila o jeho existencii, a teraz by som sa mu najradšej vrhla do náručia. Môj život bol odrazu plný prekvapení a takých radostných okamihov, že som sa nevedela dočkať ďalšieho dňa."

Napriek tomu všetkému podľa môjho názoru mohla autorka z celej myšlienky vyťažiť o niečo viac. Venovať viac priestoru samotným postavám, dodať im hĺbku a viac ich prepliesť. Aj keď ma Prozreteľnosť bavila a čítanie som si užíval, nepadla mi z príbehu sánka a nedočkal som zvratu, ktorý by ma výraznejšie prekvapil alebo zdvihol zo stoličky. Na druhej strane treba povedať, že séria sa skladá z troch dielov a Jamie McGuire nás môže ešte veľmi príjemne prekvapiť. Aj vzhľadom na to, že Prozreteľnosť bolo jej debutové dielo, v ktorom sa ešte nestihla oťukať a vypísať.

"Stratila som pojem o čase, ale na tom mi nezáležalo. Preciťovala som čaro okamihu. Želala som si, aby sa zmenil na večnosť."

Ako som pred chvíľou spomenul, oplatí sa prečítať si Prozreteľnosť. Je to príbeh, ktorý má v sebe napätie, tajomno a jeho hlavná hrdinka je príjemné dievča. Aj keď nie je táto kniha dokonalá a potrebovala by vychytať zopár múch, teším sa, čo prinesie Proroctvo, ktoré si budeme môcť prečítať už v septembri. Najväčšou prednosťou, ktorou môže Jamie McGuire svojich čitateľov zaujať, je mládežnícke vyjadrovanie, ktoré je veľmi príbuzné fanúšikom jej kníh. Možno aj preto ich mám tak rád a rád sa ku nim vraciam.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Kniha vychádza 20.mája, v predpredaji si ju môžete kúpiť na tejto adrese