Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Marťan (Andy Weir)

Pred šiestimi dňami sa stal jedným z prvých ľudí, ktorí pristáli na Marse. Dnes nepochybuje, že bude prvý, kto na ňom aj zomrie. Marťan rozpráva vtipný, ale zároveň napínavý príbeh astronauta Marka, ktorý sa ocitne na neprebádanej planéte od-kázaný iba na svoju vynaliezavosť a technické schopnosti. Postačia mu ale na to, aby sa úspešne dopravil späť na Zem? 

"Prúd spálil všetko, do čoho vnikol. Stratil som možnosť kontaktu so Zemou. Ostal som
odkázaný sám na seba."

Povedzme si na rovinu, kto by netúžil po výlete vo vesmírnej lodi? Navštíviť novú planétu, pozorovať hviezdy a pýšiť sa výhľadom, ktorý máme možnosť sledovať iba v televízii? Téma cestovania vo vesmíre je určite aktuálna a vďaka novým technológiám sa stáva čoraz reálnejšia aj pre bežných smrteľníkov. Andy Weir prichádza s románom, rozprávajúcim o putovaní Marka, ktorý ostal celkom sám na planéte, ktorá sa ho zo všetkých síl pokúša zabiť. Zbystrite teda pozornosť, pretože prichádza kniha s vynikajúcim nápadom a hlavný hrdina, ktorý si robí zo všetkého srandu - dokonca aj z nebezpečenstva -, vám určite vyčarí na tvári úsmev

"Dal by som čokoľvek za päťminútový rozhovor s kýmkoľvek z ľudí. Koniec koncov, vediem rozhovor s tým, kto raz bude čítať tento môj denník. Možno zomriem, ale nech sa prepadnem, ak sa nedozvie, čo som chcel povedať."

Pravdepodobne každý z čitateľov bude sprvu ohúrený anotáciou a celým nápadom, s ktorým sme sa predtým veľmi nestretli. Nadšeniu dozaista pomôže aj vyjadrovanie Marka, keďže kniha je písaná prostredníctvom zápiskov do marťanského denníka. Jeho svieže a mladícke rozprávanie sa zaručí na tom, že sa pri knihe nebudete nudiť. Čakáte, že príde slovo "ale"? Po desiatkach strán bez priamej reči vám totiž príbeh začne pripadať ako monológ hlavnej postavy. Je pravdou, že Mark je sympaťák, prihovára sa ku vám ako ku kamarátovi, popisuje vám technické úkony, ktoré práve vykonal, aby sa aspoň o krok priblížil ku ceste domov, no tak či tak v prvej štvrtine knihy nenájdete priamu reč. Aj s tým sa však Andy Weir dokázal neskôr popasovať a pridal pohľady zo Zeme, ktoré príbehu veľmi pomohli.

"Dnes som si dal miesto zemiakov potravinový balíček. Ktovie, ako dlho mi potrvá, kým obídem túto búrku, no ak v nej uviaznem odsúdený na smrť, nezabudnem zjesť aj ostatné jedlá na mimoriadne príležitosti."

Marťan vo svete zožal mimoriadny úspech, pýši sa vysokým hodnotením a filmové spoločnosti dokonca odkúpili práva na nakrútenie filmového spracovania. Od debutovej knihy, ktorá v Amerike vyšla len prednedávnom, to rozhodne nikto nečakal. Aké sú hlavné zbrane Marťana? Podľa mňa je to vynikajúci autorov štýl, ktorý vás aj napriek monológom udrží v strehu. Za všetko môže humor a vtip, ktorý Andy Weir knihe dodal. Síce hlavný hrdina rozpráva o pomerne zložitých veciach, ktorým by človek z ulice nemusel úplne rozumieť, autor knihu pekne odľahčil a urobil čítanie pútavým.

"Na svete nie je veľa ľudí, ktorí sa môžu chváliť tým, že zdemolovali vesmírnu loď za tri miliardy dolárov. Som jedným z nich."

Ďalšou odlišnosťou Marťana od ostatných kníh je veľmi malé množstvo postáv, ktorých počet ku koncu knihy, kedy príbeh graduje, stúpa. Marka sleduje celý svet a aj keď o svojich fanúšikoch nevie, jeho putovanie sa zapísalo do dejín. To, ako sa príbeh skončí, však budete musieť zistiť sami. A určite by ste nemali dlho váhať, pretože Marťana nájdete od dnes v slovenských kníhkupectvách. Na chuť mu môže prísť každý, no odporúčil by som ho najmä čitateľom, ktorí sa neboja výletu do vesmíru. Pripravte sa na poriadnu jazdu, pri ktorej zabudnete na všetko skutočné a spoznáte príbeh jedného "marťana", ktorý sa nie je ochotný vzdať. Prajem vám pekné čítanie :-)

"Každá ľudská bytosť má v sebe zakódovaný základný inštinkt, ktorý ju núti pomáhať druhým. Niekedy to možno tak nevyzerá, ale je to pravda." 

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu IKAR. Kniha vyšla dnes - 12.augusta, kúpiť si ju môžete na tejto adrese

Komentáre

  1. veľmi sa na ňu teším, vyzerá parádne :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. super recenzia :-) Ja si chcem teraz tiez nejaku scifi knihu kupit vaham tymto Martanom, Silom alebo Piatou vlnou

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

SÚŤAŽ: Veľkonočný knižný hop

Priznávam, že čo sa týka súťaží, môj blog na tom vie byť dosť biedne. Pár dní pred dneškom som sa rozhodol vás potešiť a aj tento Veľkonočný hop (ktorý usporadúva Knižní doupě )   mi to pomôže zrealizovať. A tentokrát poteším nielen Slovákov , ale aj českých čitateľov môjho blogu. Keď už je tá Veľká noc! :D :D Inak, dievčatá, užite si ju :D A o čo sa bude súťažiť? Keďže v Česku POTOMKOVIA zatiaľ nevyšli a u nás je tomu už  nejaký ten piatok, rozhodol som sa do súťaže vložiť práve Partials - Potomkovia  od Dana Wellsa . Vopred ďakujem za zapojenie do súťaže a prajem vám veľa šťastia :) A šťastie môžete skúsiť aj na ďalších 11tich blogoch, ktoré nájdete v linkovači na konci článku.  Pravidlá súťaže: Do súťaže sa môžu zapojiť aj slovenskí, aj českí čitatelia blogu.  Podmienkou je ale nasledovanie môjho blogu . Ak nasledovateľmi nie ste, môžete tak urobiť v pravom bočnom paneli: Následníci, pripojiť sa k tejto lokalite.  Súťaž trvá od dnes, 1.4. a končí 14.4.20

RECENZIA: Mesto kostí (Cassandra Clare)

Upíri, vlkolaci, bosoráci či  Tieňolovci... Kto nás ochráni pred  Pätnásťročná Clary Frayová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy – vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi. Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov ? Azda sa v našich končinách nenájde človek, ktorý ešte nepočul o sérii Nástroje smrteľníkov a knihe Mesto kostí , ktorá si medzi nami - knihomoľmi, získala skromný titul  jedna z najlepších . Práve sa pýtam - nie náhodou najlepšia ? A naozaj, Cassandra dokázala niečo neuveriteľné a jej dielo ide príkladom pre húfy

O tom, ako rýchlo plynie čas | Štvrté narodeniny blogu My World of Books (súťaž)

Až v sobotu večer pri pohľade na stužku , ktorú mi triedna pripla na oblek, som si naozaj uvedomil, že tento rok maturujem a o malú chvíľu opustím brány gymnázia. Je neuveriteľné, ako rýchlo plynie čas a ako sa každým dňom stávame o niečo staršími. Presne pred štyrmi rokmi som sa rozhodol založiť si knižný blog na blogspote a vstúpiť tak do komunity milovníkov kníh, čítania a ľudí, ktorí sa chcú podeliť o svoje pocity s ostatnými. V tej chvíli sa mi ani nesnívalo o tom, že budem o štyri roky písať tento článok a že vďaka blogu spoznám toľko úžasných kamarátov. No môžete za to najmä vy, moji verní čitatelia . Práve kvôli vám ma baví to, čo robím, a každý jeden komentár pod článkom mi dodáva chuť v tom ďalej pokračovať. Veď ako povedala naša profesorka, 4 roky zo života len tak nevymažete! :-) Hoci väčšinu z vás určite zaujíma súťaž , ku ktorej sa pomaly ale isto schyľuje, nedá mi len tak pozabudnúť na všetky veci , ktoré by som chcel v tomto článku spomenúť. Síce sa v posle