RECENZIA: Zostaň so mnou (Gayle Formanová)

Ak by ste si spravili rebríček najobľúbenejších autorov dnešnej mládeže, Gayle Formanová by ku nim určite patrila. Je autorkou mnohých bestsellerov – Iba jeden deň s pokračovaním Iba jeden rok alebo Zostaň so mnou (If I Stay), ktoré pred pár dňami vyšlo pre veľký záujem v dotlači – a tentokrát s filmovou obálkou.

Predstavte si rodinu, ktorá vás nadovšetko miluje. Priateľov, ktorí by obetovali aj nemožné, aby s vami strávili aspoň časť svojho života. Predstavte si výnimočný hudobný talent. Mia má úžasný život, no nevie si vybrať medzi priateľmi, rodinou alebo hudbou - prijali ju predsa na prestížny Juilliard. Aj napriek slabším pomerom má všetko, o čom môže bežný smrteľník len snívať. V jednom okamihu sa ale všetko zmení: spolu s rodinou nastupuje do auta a spokojne zatvára oči, no keď ich otvorí, stojí v priekope. Na jej okraji vidí ich zdemolované auto a jej rodičia ležia mŕtvi pri ceste. O chvíľu vidí ďalšie telo. Pozerá sa sama na seba.

Mia leží na jednotke intenzívnej starostlivosti. Som mŕtva? pýta sa. Mám zostať alebo ísť ďalej? Na jednej strane je Adam, jej milujúci priateľ. Na tej druhej rodina, ktorú nadovšetko miluje. Môže opäť žiť normálnym, pozemským životom? Už nič nebude ako predtým. Pritom sa ešte včera zabávala, smiala, žila skvelým životom a ani nepomyslela na nehodu, ktorá sa v to ráno stala skutočnosťou. Počas čítania sa vrátite spoločne s Miou v spomienkach a budete nestranným pozorovateľom jej predošlého života. Zažijete prvé lásky, sklamania, životné príbehy, ba trému pred prvým vystúpením. A v neposlednom rade spoznáte chalana, ktorý pre svoje dievča urobí aj nemožné, vytiahne ho z úzkych a prežije s ním každý jeden moment.

„Nemalo sa to stať. Takto sa môj život nemal zvrtnúť. Nie som si istá, či ešte patrím do tohto sveta. Či sa vôbec chcem prebrať.“

Mia nebola bezchybná a rovnako ako jej rovesníci mala svoje muchy. Zapôsobila na mňa tým, že netrávila noci diskotékami a alkoholovými posedeniami s kamošmi. Mala zmysel pre hudbu, naozajstných kamarátov a milujúcich rodičov, za ktorých by dala aj to posledné. Občas sa zamýšľam nad tým, aký vie byť osud nespravodlivý. Zasiahne do života tým, ktorí si to najmenej zaslúžia a dokáže ich v zlomku sekundy o všetko obrať. Knižka je na pohľad veľmi útla - má bezmála dvesto strán, no hoci nie je veľká rozmermi, celkovým dojmom dokáže predbehnúť tisíce siahodlhých románov.

Gayle Formanová patrí medzi moje obľúbené autorky – a nie len kvôli tomu, že jej príbehy prinášajú množstvo emócii. Autorka dokáže do svojich kníh dať kúsok seba, vložiť do nich posolstvo a skrášliť ním náš život. Hoci nie je Zostaň so mnou najlepšie Formanovej dielo, po obsahovej, štylistickej aj formálnej stránke bolo zvládnuté na výbornú.

„Nechcem byť v tomto stave, keď vidím, čo sa deje, uvedomujem si, čo cítim, ale pritom to vlastne necítim. Nemôžem kričať, nemôžem rozbiť päsťou okná, nemôžem si vytrhať vlasy, až bolesť premôže tú, od ktorej mi puká srdce.“

Zostaň so mnou nie je obyčajná kniha. Budete sa pri nej smiať, plakať, priať si jej šťastný koniec. Dielo vo vás zanechá množstvo pocitov a možno do istej miery zmení váš pohľad na život. Prianím azda každého z fanúšikov tejto série je, aby vyšlo na Slovensku aj pokračovanie – s podnázvom Where She Went, údajne ešte prepracovanejšie než samotné If I Stay. Aby som to zhrnul - od prvej časti, ktorá je trhákom v kinách, možno očakávať kopec silných emócii, životných príbehov a – síce to vyznie ako klišé – aj lásky, ktorá hory prenáša. Určite dajte tejto útlej knižke šancu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem kníhkupectvu ABCKNIHY.SK
Knihu si môžete kúpiť na tejto adrese