RECENZIA: Sotva dýcham (Rebecca Donovan)

Nestáva sa často, že mladí ľudia čítajú knihy s tematikou týrania a ubližovania ich rovesníkom. Séria Dych však prichádza s niečím presne takým. Ako autorka tejto trilógie v krátkom rozhovore prezradila, hoci už Emme nikto neubližuje, dodnes ju sprevádzajú temné spomienky na minulosť. Dokáže sa cez ne preniesť a žiť taký život, ako predtým?

Už pri prvej časti tejto série som mal pocit, že autorkin príbeh veľmi veľký potenciál a o podobnej tematike by sa dalo rozprávať oveľa viac. Chcelo to len ten správny smer, ktorému sa však spomínané dielo trochu vyhýbalo. Netreba sa ale vzdávať - a preto som dal šancu aj druhej časti. No pochopil som, že aj keď je Rebecca Donovan šikovná autorka, jej knihy mi dych nevezmú. Dôvod dýchať a podobne aj Sotva dýcham sú podarenými oddychovými knihami, od ktorých však netreba čakať viac, než v skutočnosti ponúkajú. Dovolenku pod palmou či upršaný jarný večer vám ale určite spríjemnia. Dáte knihe šancu?

"Stále som nespracovala všetko, čo sa stalo, ale jedna
pravda vo mne zostala a ničila ma tak, že som nemohla
dýchať. Nikdy som sa nemala narodiť."

Neviem si predstaviť, že by som sa niekedy ocitol na mieste Emmy, pre ktorú je život nočnou morou. Neustále sa sťažujeme, aký máme ťažký život, koľko sa musíme učiť a drieť. Neuvedomujeme si pritom, že ostatní nemajú také šťastie ako my - nežijú v harmonickej rodine čo i len s jedným rodičom, ktorý nám dokáže byť oporou. A preto sa ani nečudujem Emme, aké je jej správanie - a hoci je pre mnohých absurdné, v plnej miere ho chápem. Pre mňa je to hrdinka s veľkým H. Evan je len sladkou súčasťou príbehu, ktorý má navodiť u čitateliek slinku (no sklamem každého, kto sa na Evana tešil, keďže v Sotva dýcham sa ho veľmi nenabažíte).

V tejto časti spoznávame aj Emminu mamu, ku ktorej sa hlavná hrdinka sťahuje. Kniha prináša množstvo zvratov a je nepochybné, že posledný diel Na konci s dychom prinesie ešte nejedno prekvapenie. Keby som mal prvé dva diely série porovnať, pravdepodobne by som viac pochválil práve  Sotva dýcham so spletitosťou udalostí, ktoré Dych väčšmi obohatili a osviežili. Bude však záležať len na vás, či si knižku užijete - buď vám bude Evan trochu chýbať alebo jeho absenciu uvítate. Ja to ale hodnotím ako pozitívny fakt, keďže sme spoznali ďalšie nové postavy, ktoré by mohli záver série poriadne zamotať.

"Práve som vošla do jednej z mojich nočných môr.
A veľmi som sa z nej snažila dostať von."

Nechcem tvrdiť, že ma Sotva dýcham sklamalo, no čakal som o niečo viac. Autorka si však udržala latku, ktorú položila v prvej časti. Treba povedať, že Dych (alebo v origináli The Breathing Series) je celosvetovo úspešná séria, ktorá si získala množstvo čitateľov. Ale pre mňa je iba priemerným čítaním, do ktorého sa síce oplatí investovať, avšak netreba očakávať príliš veľa. Vyhnete sa tým prílišnému sklamaniu. Keďže som zvedavý, ako príbeh nakoniec dopadne, určite si prečítam aj poslednú časť. Ak vás zaujíma, čomu sa v súčasnosti venuje autorka, rozhodne by ste si mali prečítať už spomínaný rozhovor

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu si môžete kúpiť na tejto adrese.