RECENZIA: Tlukot mého srdce (A. K. Walgermo)

Príbeh o priateľstve, láske a o tom, aký krehký môže byť život. Presne tak znie slogan, s ktorým do našich kníhkupectiev prichádza román Tlukot mého srdce od pomerne neznámeho autora A. F. Walgerma. Čo si o tejto knihe myslím ja?

Tlukot mého srdce rozhodne nepatrí medzi knihy, ktoré by sa  vo svete literatúry snažili zožať extrémny úspech a zanechať po sebe šialenstvo. Práve naopak. Síce anotácia napovedá, že pôjde o smutný príbeh o dvoch štrnásťročných dievčatách, z ktorých jednu postihne nepríjemná udalosť, nemožno ani tvrdiť, že pôjde o "novú Greenovku". Na knihu som sa tešil, keďže išlo o niečo neznáme a svojím spôsobom aj netradičné. Predsa len, máloktorí knižní hrdinovia, na ktorých som zvyknutý, majú takto málo rokov: a hoci som sa trochu bál, rozhodol som sa prečítať si spomínaný román. Tlukot mého srdcemnožstvo nedostatkov, avšak rozhodne je to kniha, ktorú netreba len tak odsunúť na druhú koľaj.

"Mala som pocit, akoby som sa dívala na vzdialenú a nebezpečnú
planétu. Zvrásnenú krajinu, nebo plné rýh. Tak teda vyzerá
moje srdce. Moje veľké tlčúce srdce."

Pravdepodobne najväčší problém som mal s hlavnými hrdinami a ich vekom. Očakával som, že budú trochu vyspelejší, avšak ich predstavy a uvažovanie bolo miestami absurdné a naivné. Na druhej strane ale treba povedať, že bolo primerané ich veku - a aspoň sa autor pri ich vykresľovaní riadil reálnymi vlastnosťami dospievajúcich. Práve preto treba byť v tomto ohľade zhovievavý a síce vystupovanie hlavných postáv nemusí byť úplne ideálne, rozhodne išlo o deti s "veľkým" srdcom. Danú problematiku vnímajú po svojom v zjednodušenej forme, takže kniha je vhodná najmä pre mladších čitateľov a fanúšikov skutočných príbehov.

"Neviem, čo sa to s mojím telom deje. Všetko sa mení. Mení sa
v niečo, čo nespoznávam. V telo, ktoré nie je moje."

V období puberty taktiež prichádzajú prvé lásky a sklamania, rozvrátené kamarátstva a detské hádky. Spomenuté aspekty dospievania nájdete aj v tejto knihe, čo zvyšuje jej reálnosť. Určite treba povedať, že Tlukot mého srdce nie je kniha, s ktorou by ste trávili celé leto. Bezmála dvesto strán danému príbehu bohato stačilo a hoci som sa na niektorých miestach nudil, môj výsledný dojem nebol taký negatívny, ako som spočiatku čakal - keďže sa príbeh v druhej polovici stal zaujímavejším a prepletenejším. Veľa záleží od vašich prvotných očakávaní a pre tých, ktorí čakajú výnimočné čítanie, môže byť Tlukot mého srdce sklamaním.

"Úplne nové srdce od iného človeka. Premýšľam nad tým, kto mi
 dá svoje srdce. Kto musí zomrieť, aby som mohla žiť ja?"

Spomínaná kniha nesadne každému a na chuť jej prídu najmä mladší čitatelia, ktorým budú hlavné postavy rovesníkmi. Starší a náročnejší čitatelia by mohli mať s knihou problém. Síce prichádza s množstvo pekných myšlienok a nikomu nezaškodí pozrieť sa na svet detskými očami, ide o naozaj jednoduchú zápletku, ktorá neprináša strhujúce zvraty a môže byť miestami predvídateľná. Azda budete patriť medzi tých, ktorých Tlukot mého srdce nesklame. Ja medzi nich určite patrím! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA.
Knihu si môžete kúpiť na tomto mieste