Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Železná skúška (H. Black & C. Clare)

Novodobý Harry Potter a magický svet kúziel a čarov? Aj tak zvyknú čitatelia označovať sériu Magistérium, ktorej autorkami sú úspešné spisovateľky Holly Black a Cassandra Clare. Síce v slovenčine vyšla iba prvá kniha, už teraz možno usudzovať, že pôjde o veľký príbeh. Čo si o ňom myslím ja? 

Cassandru Clare som doposiaľ poznal iba ako autorku série Nástroje smrteľníkov a síce boli všetci navôkol sériou ohromení a mne sa páčila tiež, nepovažoval som ju za niečo výnimočné. Keď som sa ale dozvedel o Železnej skúške, zaujala ma predstava čarodejníckeho sveta, Harryho Pottera a príbehov, s ktorými som vyrastal. S odstupom času môžem povedať, že sa mi Železná skúška naozaj podobala na spomínanú sériu - a nielen na ňu. Akoby sa autorky inšpirovali viacerými už vydanými príbehmi a vytvorili zmesku toho, čo na čitateľov zaberá. Aj napriek tomu však musím povedať, že na mňa výsledné dielo pôsobilo veľmi dobrým dojmom, ktorý nepokazili ani spomenuté fakty. 

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že dvanásťročný hrdina pre túto sériu nebude dobrou voľbou. Vonkoncom, aj Harry mal na začiatku ságy iba jedenásť - a kam to s ním J.K.Rowlingová dotiahla. Musím sa však priznať, že som aj ja patril medzi tých, ktorí sa veku Calluma obávali. Počas čítania mi ale vystupovanie hlavnej postavy vôbec nevadilo - práve naopak, bol som prekvapený, že mi ako postava sadol a dokázal som sa s ním stotožniť. V druhej polovici, keď kniha nabrala akčný spád, som ho ale začal vnímať inak. Už to nebol ten Callum, ktorého sme spoznali na začiatku, a trochu sa zmenilo aj jeho správanie. Viac vám ale neprezradím...

"...lenže slová z neho nevyšli. Bolo to, akoby stál na kraji útesu a telo mu hovorilo skoč, ale myseľ mu v tom bránila. Keby zopakoval, čo povedal, majster Rufus by ho nenávidel. Všetci by ho nenávideli."

Páčilo sa mi, že autorky dokázali vytvoriť reálnu atmosféru príbehu a detailne vykreslili jeho prostredie. Hoci by ste mohli v knihe nájsť zopár hluchých miest, ako som už spomínal, v druhej polovici sa stal príbeh dynamickejším a akčnejším. Zo záveru prvej časti možno usudzovať, že autorky majú pre svojich čitateľov pripravenú ešte poriadnu dávku nápadov. Ťažko povedať, či prídu Magistériu na chuť všetci fanúšikovia Nástrojov smrteľníkov. Síce sa môžu spomínané série v niečom podobať, Železná skúška bola špecifickejšia a sám by som ju odporúčal skôr mladším a nenáročným čitateľom (pre ktorých by bol Callum väčším rovesníkom než pre mňa).

Železná skúška ma príjemne prekvapila a splnila moje očakávania. Zo štylistického hľadiska sa čítala veľmi dobre, nebola písaná kostrbato a hoci obsahovala malé množstvo hluchých miest, urobila na mňa dojem. Určite vám odporúčam prečítať si túto knihu - či už milovníkom mágie, Rokfortu alebo Tieňolovcov zo série Nástroje smrteľníkov. Do zajtra si môžete na mojom blogu navyše o Železnú skúšku zasúťažiť - kliknutím sem. Určite teda nepremeškajte šancu prečítať si v skutku zaujímavý príbeh. :-)

Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu si môžete kúpiť na tomto mieste.

Komentáre

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aký je váš názor na fanfiction? | súťaž o knihu Bozk

V posledných týždňoch sa na knižných blogoch a sociálnych sieťach spomínala kniha After: Bozk viac než často. Fanficion na populárnu hudobnú skupinu One Direction , ktorá spôsobila šialenstvo po celom svete, totiž už o malú chvíľu vyjde aj v slovenčine . Napriek tomu, že má spomínaná hudobná skupina množstvo odporcov, čitatelia si knihu After: Bozk doslova zamilovali . A keďže som bol jedným z tých, ktorí si mali možnosť prečítať knihu s malým predstihom, za seba môžem povedať, že ma príjemne prekvapila .  Hoci malo After  skoro šesťsto strán a viaceré pasáže sa v ňom niekoľkokrát opakovali, aj tak ma čítanie tejto knihy bavilo a nevedel som sa od nej odtrhnúť. Anna Toddová píše naozaj pútavo a musím sa priznať, že som je to celé zhltol aj s navijakom . Do príbehu vniesla realistickú atmosféru a ja som jej uveril každé slovo. Súhlasím, hrdinovia sa neraz správali hlúpo a nerozvážne, avšak takí mladí ľudia sú. Majú chyby, a rovnako ani táto kniha nie je dokonalá , ale určit

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže

Keď si knihomoľ volí svoju budúcnosť

Veľmi dobre si spomínam na svoj prvý deň v škôlke . Na to, keď som uplakaný vychádzal z tej hrôzostrašnej budovy , v ktorej na mňa pani učiteľka kričala, aby som neplakal. A taktiež aj na to, ako som sa bál, no môj strach bol úplne zbytočný. Akoby to bolo pred mesiacom, keď som prvýkrát vstúpil do triedy a našiel si na lavici knižku, na ktorej názov si už nespomínam. Akoby všetky tie roky driny ubehli ako voda - a dnes stojím pred veľkým rozhodnutím . Čím budem v budúcnosti? Avšak taký je život - dennodenne sa musíme rozhodovať o svojom nasledujúcom kroku , o tom, či najprv vynesieme smeti, ktoré už doslova kričia "Vynes ma!" alebo ostaneme ešte chvíľu ležať pred obľúbeným seriálom . Celý život je o rozhodnutiach, no voľba vysokej školy a svojej budúcnosti niečím tak ľahkým určite nie je. A keďže nechcem, aby bol tento blog iba o recenziách a ukážkach z kníh, rozhodol som sa porozprávať vám niečo z môjho skutočného života . Možno si poviete - čo bláznim, veď som le