Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Kam zmizla (Gayle Formanová)

Pamätám si moment, keď sa mi do rúk dostalo prvé vydanie knihy Ak zostanem, útleho diela plného emócií, rodinného prostredia a ťažkých životných rozhodnutí. Dnes v kníhkupectvách nájdeme druhú časť, ktorá podľa viacerých prevýšila svoju predchodkyňu. Je to naozaj pravda? 

Prednedávnom by len málokto povedal, že vyjde v slovenskom preklade kniha Kam zmizla, ktorej vydanie si želal každý fanúšik Gayle Formanovej. Opak sa ale stal pravdou, a ja som si román nemohol nechať ujsť. Ak zostanem (Zostaň so mnou) ma totiž chytilo za srdce. V období, keď som príbeh prvýkrát čítal, som vôbec netušil o ďalších autorkiných knihách. Dnes ju však môžem zaradiť medzi mojich najobľúbenejších spisovateľov a jej tvorba je môjmu srdcu veľmi blízka. O to viac ma teší, že druhé pokračovanie vynikajúco dopĺňa prvú časť a okrem otázok na odpovede fanúšikov prináša aj množstvo pekných momentov a hlbokých myšlienok

"Je obrovský rozdiel medzi tým, čo viete a čomu veríte."

Ak pomyslíte na knihu Zostaň so mnou, určite si spomeniete na Miu, talentované dievča, ktoré bolo rozprávačom prvej časti. Miu som si počas čítania obľúbil, vo viacerých veciach som sa s ňou zhodoval, a preto som sa trochu bál, ako sa autorka zhostí druhej knihy, ktorá je vyrozprávaná z pohľadu Adama, rockera s veľkým srdcom. Príjemne ma prekvapilo, ako dokázala autorka túto postavu vykresliť. Obaja hlavní hrdinovia sú totiž špecifickí a zároveň odlišní - a rovnako na mňa pôsobili aj obe knihy. Kam zmizla bola teda príjemnou zmenou po vynikajúcej prvej časti a hoci nebola lepšia než Ak zostanem, veľmi sa mi páčila

"Celý sa trasiem. Strácam nervy. Deň má len dvadsaťštyri hodín, no prežiť ho sa mi občas zdá rovnako nemožné ako zdolať Everest."

Veľkou výhodou Formanovej je vžitie sa do postáv a ich realistické vykreslenie. Autorka dokáže dokonale opísať ich emócie a postoje a počas celej knihy som mal pocit, akoby Adam a Mia boli skutoční. Knihu robia reálnejšou najmä spomienky Adama a viaceré scény dopĺňajú udalosti z predošlej knihy. Čitateľ teda získa komplexný pohľad na to, čo sa v skutočnosti udialo. Adam mi ako postava sadol o niečo viac než Mia, preto bol aj môj dojem z knihy veľmi dobrý. Na druhej strane však musím povedať, že mala prvá časť svoje čaro, a tým pádom nedokážem povedať, ktorý diel sa mi páčil viac. Oba boli vynikajúcim čítaním. Formanová dokáže napísať silný príbeh aj na malý počet strán - a aj napriek svojej jednoduchosti si získa milióny fanúšikov. 

"Keď sa mi prestala ozývať, vedel som, čo sa stalo, ale trvalo mi veľmi dlho, kým som tomu uveril. Niekedy tomu ešte stále celkom neverím."

Bolo vidieť, že hlavné postavy počas troch rokov dospeli a výrazne sa zmenili. Kam zmizla je vynikajúcim pokračovaním série, ktorá patrí medzi moje najobľúbenejšie. Kniha ma príjemne prekvapila a hoci išlo o jednoduchý príbeh, autorka ho prepracovala do posledného detailu a dodala mu silu a emóciu. Dielo rozhodne odporúčam každému, koho oslovil príbeh Ak zostanem (Zostaň so mnou), avšak takisto aj ostatným, ktorí majú chuť na netradičné čítanie plné lásky k hudbe, vzťahov, ale aj osudových rozhodnutí. Nikdy predsa neviete, či v podobnej situácii nebudete stáť vy

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar
Knihu si môžete objednať na tejto adrese

Komentáre

  1. Mna kniha Zostaň so mnou moc nezaujala, neviem prečo film mi prišiel lepší nevyhovovalo mi moc to časové preskakovanie :-D ale určite sa čoskoro vrhnem do čítania tohoto pokračovania :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možno sa ti bude páčiť viac, určite jej daj šancu. :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rovnaké a predsa iné | VOX (Christina Dalcherová)

Si žena . Máš práva ako každá iná. Rodinu , deti, milujúceho manžela. Predsa len sa niečím od mužov odlišuješ. Za deň môžeš vysloviť iba sto slov . Vitaj vo svete Christiny Dalcherovej, ktorá napísala dystopický román VOX .  Doktorka Jean McClellanová , uznávaná vedkyňa, sa o politiku nikdy nezaujímala, preto prichádzajúcu zmenu nepostrehla . Keď vláda vyhlásila, že ženy smú vysloviť najviac sto slov denne, neverila tomu . To sa predsa nemôže stať, hovorila si. Nie v Amerike. Nie jej. Všetkým ženám a dievčatám bez rozdielu veku postupne nasadili na ruku náramok, slovomer . Ak prekročia povolený limit, zasiahne ich neznesiteľný elektrický výboj. Ženám zakázali pracovať , vzdelávať sa, združovať. Presadzuje sa patriarchálny systém, kde každý pozná svoje miesto . Od žien sa očakáva, že povedú domácnosť a budú oddanými, poslušnými manželkami . A na to je potrebná nanajvýš matematika. Nie hláskovanie, literatúra či reč . Predtým priemerná osoba hovorila šestnásť tisíc slov denne, te

Otec, ktorého nikdy nepoznala | recenzia knihy Keby som ťa našla (Ava Dellairová)

Cieľom azda každého spisovateľa je zaujať svojho čitateľa a prísť s niečím originálnym a pútavým. Fanúšikovia literatúry pre mladých môžu poznať Avu Dellaire najmä vďaka knihe Listy do neba , ktorá vyšla pred troma rokmi vo vydavateľstve Ikar . Dellaire v nej prišla s originálnym nápadom listov určených známym osobnostiam, ktorí už nežijú. Vo svojej druhej knihe autorka opäť prichádza s niečím nápaditým. Príbeh totiž vyrozprávala v dvoch líniách   –  z pohľadu sedemnásťročnej Angie a jej matky Marilyn, ktorá sa retrospektívne vracia do svojich sedemnástich, teda ešte pred narodením dcéry Angie.  Sedemnásťročná Angie žije len s mamou, otec zomrel ešte pred jej narodením . Mama o ňom takmer nehovorí, len sa zakaždým pri spomienke na lásku z mladosti rozplače . Jej dcéra dokonca nevie, ako otec vyzeral. Raz nájde v bielizníku hnedú obálku a pod ňou fotografiu. Je na nej usmiaty chlapec v objatí s veselým, bezstarostným dievčaťom . Dôjde jej, na koho sa pozerá. Nález Angie nedá

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže