RECENZIA: Harry Potter a Tajomná komnata – ilustrovaná edícia (J. K. Rowlingová)

Pamätám si na moment, kedy Harry Potter prvýkrát vstúpil do môjho života. Bolo to pred desiatimi rokmi, kedy všetci moji spolužiaci hovorili o čarodejníkovi, ktorý prežil, vyslovovali tajomné kúzla a túžili sa stať študentmi Rokfortskej strednej školy čarodejníckej. V tom čase som ani len netušil, že táto knižná séria vydrží v povedomí čitateľov tak dlho. Takisto ani to, že sa k nej budem aj po toľkých rokoch s láskou vracať. Okrem ôsmej knihy, ktorá sa len nedávno dostala do kníhkupectiev, v slovenčine vyšlo aj ilustrované vydanie Tajomnej komnaty, ktoré je už druhé svojho druhu. Pôvodné knihy teda vďaka obrázkom Jima Kaya nabrali úplne nový rozmer. Harry Potter po letných prázdninách strávených u Dursleyovcov opäť prichádza na Rokfort. Zdá sa, že tento rok mu vôbec nie je súdené vrátiť sa. Po tom, ako sa v jeho izbe na Privátnej ceste objaví zvláštny domový škriatok, sa začnú diať čudesné veci. Harry zmešká Rokfortský expres, zaútočí na neho zúrivá vŕba, a čo je najhoršie, po škole sa šíri informácia, že Tajomná komnata bola znovu otvorená. Na Harryho, Rona a Hermionu čaká opäť dávka dobrodružstva a napätia...

Vždy, keď sa vraciam ku knihám J. K. Rowlingovej, obdivujem jej štýl, vďaka ktorému mám pocit, akoby som knihu čítal po prvýkrát. Autorka má úžasný talent zaujať čitateľa a prinútiť ho, aby pri listovaní stránok zapojil svoju fantáziu. Ilustrované vydanie navyše umocnilo môj zážitok z čítania. Kniha je totiž vydaná vo väčšom formáte, ktorý vzbudzuje netradičný dojem. Kapitoly sú zalomené do stĺpcov a ilustrácie bohato dopĺňajú text, do ktorého sú vložené. Okrem obrázkov sa pod textom nachádzajú rôzne textúry. Kniha teda pôsobí luxusným dojmom a už po krátkej obhliadke v kníhkupectve a prelistovaní pár stránok som vedel, že knihu jednoducho musím mať

"Oveľa dôležitejšie než schopnosti, ktoré máme, sú rozhodnutia, ktoré urobíme. Tie ukazujú, akí naozaj sme."

Je pravdou, že sa charakter kníh postupne menil. Zatiaľ čo prvé časti sú písané pomerne jednoduchým štýlom a ich dej nie je taký temný, v neskorších knihách sa už situácia mení. Aj kvôli tomu môžu pripadať tieto časti čitateľom (a v neposlednom rade aj divákom filmového spracovania) zaujímavejšie. Je to však pochopiteľné a zatiaľ čo fanúšikmi prvých dielov boli predovšetkým deti, tie postupom času vyrástli. Zároveň si ale nemyslím, že by tieto knihy boli o niečo slabšie ‒ a hodnotím ich rovnako výborne ako aj zvyšné časti. Veľmi sa mi páčilo, že autorka do každej z nich, a teda aj do Tajomnej komnaty, vložila hlboké myšlienky. Tie sú aktuálne pre každú generáciu a poskytujú čitateľovi priestor zamyslieť sa.

Ilustrované vydanie hodnotím ako vhodnú investíciu v prípade, že milujete svet Harryho Pottera. Séria vďaka nemu môže prilákať aj nové generácie čitateľov, čo je určite pozitívny fakt. Knihy prinášajú pekné myšlienky a myslím, že sú lákavé aj pre dnešné deti ‒ a vďaka obrázkom môžu byť zaujímavé aj pre tých, ktorým čítanie až tak nevonia. Hoci je cena ilustrovaného vydania vyššia, je to pochopiteľné vzhľadom na náročnosť tlače. Vydanie ale pôsobí luxusným dojmom a pekne k pasuje k prvej časti. Jim Kay sa úlohy ilustrátora zhostil bravúrne a ja sa už teraz neviem dočkať tretej knihy. Kto z vás spomenie Tajomnú komnatu v liste Ježiškovi? Priznajte sa! Prajem pekné čítanie :-).