Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Harry Potter a Tajomná komnata – ilustrovaná edícia (J. K. Rowlingová)

Pamätám si na moment, kedy Harry Potter prvýkrát vstúpil do môjho života. Bolo to pred desiatimi rokmi, kedy všetci moji spolužiaci hovorili o čarodejníkovi, ktorý prežil, vyslovovali tajomné kúzla a túžili sa stať študentmi Rokfortskej strednej školy čarodejníckej. V tom čase som ani len netušil, že táto knižná séria vydrží v povedomí čitateľov tak dlho. Takisto ani to, že sa k nej budem aj po toľkých rokoch s láskou vracať. Okrem ôsmej knihy, ktorá sa len nedávno dostala do kníhkupectiev, v slovenčine vyšlo aj ilustrované vydanie Tajomnej komnaty, ktoré je už druhé svojho druhu. Pôvodné knihy teda vďaka obrázkom Jima Kaya nabrali úplne nový rozmer. Harry Potter po letných prázdninách strávených u Dursleyovcov opäť prichádza na Rokfort. Zdá sa, že tento rok mu vôbec nie je súdené vrátiť sa. Po tom, ako sa v jeho izbe na Privátnej ceste objaví zvláštny domový škriatok, sa začnú diať čudesné veci. Harry zmešká Rokfortský expres, zaútočí na neho zúrivá vŕba, a čo je najhoršie, po škole sa šíri informácia, že Tajomná komnata bola znovu otvorená. Na Harryho, Rona a Hermionu čaká opäť dávka dobrodružstva a napätia...

Vždy, keď sa vraciam ku knihám J. K. Rowlingovej, obdivujem jej štýl, vďaka ktorému mám pocit, akoby som knihu čítal po prvýkrát. Autorka má úžasný talent zaujať čitateľa a prinútiť ho, aby pri listovaní stránok zapojil svoju fantáziu. Ilustrované vydanie navyše umocnilo môj zážitok z čítania. Kniha je totiž vydaná vo väčšom formáte, ktorý vzbudzuje netradičný dojem. Kapitoly sú zalomené do stĺpcov a ilustrácie bohato dopĺňajú text, do ktorého sú vložené. Okrem obrázkov sa pod textom nachádzajú rôzne textúry. Kniha teda pôsobí luxusným dojmom a už po krátkej obhliadke v kníhkupectve a prelistovaní pár stránok som vedel, že knihu jednoducho musím mať

"Oveľa dôležitejšie než schopnosti, ktoré máme, sú rozhodnutia, ktoré urobíme. Tie ukazujú, akí naozaj sme."

Je pravdou, že sa charakter kníh postupne menil. Zatiaľ čo prvé časti sú písané pomerne jednoduchým štýlom a ich dej nie je taký temný, v neskorších knihách sa už situácia mení. Aj kvôli tomu môžu pripadať tieto časti čitateľom (a v neposlednom rade aj divákom filmového spracovania) zaujímavejšie. Je to však pochopiteľné a zatiaľ čo fanúšikmi prvých dielov boli predovšetkým deti, tie postupom času vyrástli. Zároveň si ale nemyslím, že by tieto knihy boli o niečo slabšie ‒ a hodnotím ich rovnako výborne ako aj zvyšné časti. Veľmi sa mi páčilo, že autorka do každej z nich, a teda aj do Tajomnej komnaty, vložila hlboké myšlienky. Tie sú aktuálne pre každú generáciu a poskytujú čitateľovi priestor zamyslieť sa. 

Ilustrované vydanie hodnotím ako vhodnú investíciu v prípade, že milujete svet Harryho Pottera. Séria vďaka nemu môže prilákať aj nové generácie čitateľov, čo je určite pozitívny fakt. Knihy prinášajú pekné myšlienky a myslím, že sú lákavé aj pre dnešné deti ‒ a vďaka obrázkom môžu byť zaujímavé aj pre tých, ktorým čítanie až tak nevonia. Hoci je cena ilustrovaného vydania vyššia, je to pochopiteľné vzhľadom na náročnosť tlače. Vydanie ale pôsobí luxusným dojmom a pekne k pasuje k prvej časti. Jim Kay sa úlohy ilustrátora zhostil bravúrne a ja sa už teraz neviem dočkať tretej knihy. Kto z vás spomenie Tajomnú komnatu v liste Ježiškovi? Priznajte sa! Prajem pekné čítanie :-).

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

SÚŤAŽ: Veľkonočný knižný hop

Priznávam, že čo sa týka súťaží, môj blog na tom vie byť dosť biedne. Pár dní pred dneškom som sa rozhodol vás potešiť a aj tento Veľkonočný hop (ktorý usporadúva Knižní doupě )   mi to pomôže zrealizovať. A tentokrát poteším nielen Slovákov , ale aj českých čitateľov môjho blogu. Keď už je tá Veľká noc! :D :D Inak, dievčatá, užite si ju :D A o čo sa bude súťažiť? Keďže v Česku POTOMKOVIA zatiaľ nevyšli a u nás je tomu už  nejaký ten piatok, rozhodol som sa do súťaže vložiť práve Partials - Potomkovia  od Dana Wellsa . Vopred ďakujem za zapojenie do súťaže a prajem vám veľa šťastia :) A šťastie môžete skúsiť aj na ďalších 11tich blogoch, ktoré nájdete v linkovači na konci článku.  Pravidlá súťaže: Do súťaže sa môžu zapojiť aj slovenskí, aj českí čitatelia blogu.  Podmienkou je ale nasledovanie môjho blogu . Ak nasledovateľmi nie ste, môžete tak urobiť v pravom bočnom paneli: Následníci, pripojiť sa k tejto lokalite.  Súťaž trvá od dnes, 1.4. a končí 14.4.20

RECENZIA: Mesto kostí (Cassandra Clare)

Upíri, vlkolaci, bosoráci či  Tieňolovci... Kto nás ochráni pred  Pätnásťročná Clary Frayová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy – vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi. Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov ? Azda sa v našich končinách nenájde človek, ktorý ešte nepočul o sérii Nástroje smrteľníkov a knihe Mesto kostí , ktorá si medzi nami - knihomoľmi, získala skromný titul  jedna z najlepších . Práve sa pýtam - nie náhodou najlepšia ? A naozaj, Cassandra dokázala niečo neuveriteľné a jej dielo ide príkladom pre húfy

O tom, ako rýchlo plynie čas | Štvrté narodeniny blogu My World of Books (súťaž)

Až v sobotu večer pri pohľade na stužku , ktorú mi triedna pripla na oblek, som si naozaj uvedomil, že tento rok maturujem a o malú chvíľu opustím brány gymnázia. Je neuveriteľné, ako rýchlo plynie čas a ako sa každým dňom stávame o niečo staršími. Presne pred štyrmi rokmi som sa rozhodol založiť si knižný blog na blogspote a vstúpiť tak do komunity milovníkov kníh, čítania a ľudí, ktorí sa chcú podeliť o svoje pocity s ostatnými. V tej chvíli sa mi ani nesnívalo o tom, že budem o štyri roky písať tento článok a že vďaka blogu spoznám toľko úžasných kamarátov. No môžete za to najmä vy, moji verní čitatelia . Práve kvôli vám ma baví to, čo robím, a každý jeden komentár pod článkom mi dodáva chuť v tom ďalej pokračovať. Veď ako povedala naša profesorka, 4 roky zo života len tak nevymažete! :-) Hoci väčšinu z vás určite zaujíma súťaž , ku ktorej sa pomaly ale isto schyľuje, nedá mi len tak pozabudnúť na všetky veci , ktoré by som chcel v tomto článku spomenúť. Síce sa v posle