Pravda alebo odvaha? | recenzia knihy Ďalší na rade (Karen M. McManusová)

Odkedy sa Štvorka z Bayview očistila od podozrenia zo Simonovej vraždy, objavilo sa viacero pokusov o oživenie jeho povestného Klebetníka. Nikto však nevedel zneužívať citlivé informácie tak ako on. Až doteraz. Simon je mŕtvy, no ktosi pokračuje v jeho odkaze. A prichádza s úplne novými pravidlami. Tentoraz nejde o aplikáciu, ale o hru PRAVDA ALEBO ODVAHA. Neznáma osoba vyzýva vybraných študentov, aby sa rozhodli pre jednu z možností. Ak si zvolia pravdu, vyzradí o nich chúlostivú klebetu. Ak si vyberú odvahu, čaká ich náročná úloha. Iná možnosť neexistuje. Hráči o sebe nerozhodujú. Prvá na rade je Phoebe. Kto sa rozhodne nehrať, volí si pravdu. Tá o Phoebe nie je pekná. Ďalšou v hľadáčiku je Maeve. Žiaľ, mala byť múdrejšia. Vždy si treba vybrať odvahu. Pozvanie príde aj Knoxovi, ďalšiemu z partie, no vtedy sa už hra škaredo zvrtne.

Karen M. McManusovej vyšli v slovenčine už dve knihy pre mladých – Jeden z nás klame a Nechaj si to pre seba. Tretia, ktorá vyšla vo vydavateľstve YOLi minulý mesiac, je pokračovaním tej prvej. Romány spája stredoškolské prostredie: tajomstvá, lásky, ale aj klamstvá a zrady.

"Po celom tele som cítila jeho ruky a ústa a nevedela som, ako ich zastaviť. Ešte nikdy som sa necítila taká malá, v každom zmysle tohto slova."

Ústrednou témou románu Ďalší na rade je hra na Pravdu a odvahu, ktorá sa stala motívom viacerých diel, napríklad aj filmu Truth or Dare. Je jasné, že autorka musela prísť v pokračovaní s niečím novým, aby nebola stredoškolská séria len umelo naťahovaná na čo najväčší počet strán. Hoci musím povedať, že sa mi viac páčila prvá časť, autorka sa aj s touto popasovala statočne. Osud postáv, ktorým sa detailne venovala v predošlej časti, ďalej rozvinula. Opäť využila striedanie rozprávačov a akciu rovnomerne rozdelila naprieč celou knihou. Presne tak, ako sme na to zvyknutí.

Ďalší na rade patrí presne medzi knihy, počas čítania ktorých máte pocit, že viete, čo sa stane – a ako sa kniha skončí (je to predsa oddychovka ako každá iná, no nie?), ale autorka vám tento pocit suverénne vyvráti. Jej romány, a rovnako aj tento, sa vyznačujú precíznou výstavbou deja a postáv, budovaním akcie a v neposlednom rade nečakaným rozuzlením. Netreba zabudnúť ani na minimum hluchých miest

"V hĺbke duše som bola presvedčená, že ak by žil, bol by zo mňa lepší, múdrejší a silnejší človek."

Ďalšia kniha Karen McManusovej sa drží latky, ktorú autorka nastavila v predošlých dielach. Opäť ide o kvalitné čítanie, nenáročné na pochopenie, ktoré vám spríjemní blížiace sa jesenné večery. Ak preto obľubujete knihy zo stredoškolského prostredia či mystiku hry Pravda alebo odvaha, určite by ste románu mali dať šancu. Ja výber tejto knihy rozhodne neľutujem. :-)