Dokáže zabudnúť na to, čo sa jej stalo? | recenzia knihy Veriť znova (Mona Kasten)

Len pred pár mesiacmi vyšla na Slovensku prvá časť série Znova, ktorá pochádza z pera nemeckej autorky Mony Kastenovej. Vydavateľstvo Ikar nenechalo čitateľov dlho čakať a prichystalo pre nich pokračovanie. Osudy postáv sa ďalej rozvíjajú vo Veriť znova.

Šťastné konce sú iba vo filmoch, v tom má Dawn Edwardsová jasno. Odkedy pristihla svojho bývalého s inou, zanevrela na chlapcov a radšej sa zamerala na štúdium. Túži po kariére spisovateľky, a hoci už istý čas publikuje poviedky na internete, nik z okolia sa o tom nesmie dozvedieť. Ani Dawnini najbližší priatelia o jej záľube netušia. Popravde, všeličo o nej netušia. Rovnako ako Spencer Cosgrove, atraktívny kamarát, ktorému nie je ľahostajná. Spencer je síce neodbytný, ale Dawn zas neoblomná. Jedného dňa náhodou spozná jeho pravú tvár a uvedomí si, že naoko večne veselý chlapec vlastne nemá veľa dôvodov na úsmev. Spencera viac nevníma len ako zvodcu, na ktorého sa hrá, no postačí to na to, aby poľavila v zásadách?

„Niečo sa v ňom zlomilo a odrazilo v postoji tela. Spencer Cosgrove, ktorý bol vždy naporúdzi, keď ho niekto potreboval, a pre priateľov bol pevnou oporou, sa mi v náručí úplne zosypal.“

Ak by som mal tromi slovami charakterizovať autorkinu sériu, isto by som použil výrazy bezprostredná, chytľavá a jednoduchá. Síce neprináša nič, čo by neponúkali aj iné young adult knihy, neľutujem, že som sa do nej pustil. Mona Kasten si zvolila originálny a pomerne netradičný spôsob budovania tejto série. Zasadila ju totiž do jednotného prostredia, ale v každej časti predstavuje inú dvojicu postáv. Zatiaľ čo v prvej knihe sústreďovala pozornosť na Allie a Kadena, ústrednými postavami pokračovania sú Dawn a Spencer. Hoci by sa mohlo zdať, že pôjde o rovnaký príbeh, v skutočnosti to tak nie je. Autorka si dala naozaj záležať na tom, aby čitatelia nemali pocit, že čítajú o tom istom než v prvej časti. Zvyšné postavy, najmä Scotta, Kadena či Allie tentokrát uvádza Mona Kasten len veľmi okrajovo.

Veriť znova môžeme zaradiť skôr k oddychovým knihám, ktoré síce disponujú menším množstvom akcie, avšak neovplyvňuje to výslednú hodnotu publikácie. Podobne ako v predošlej knihe, aj vo Veriť znova kladie autorka veľký dôraz na vykreslenie pocitov a emócií jednotlivých postáv. Rovnako dôležitý je ich osobnostný prerod, ktorý môžeme sledovať aj na pomerne malom počte strán. Práve skutočnosť, že čitatelia už dané prostredie poznajú, dopomohol autorke odbremeniť román od úvodných opisov. Dawn mi ako hlavná postava pasovala viac než Allie a vo viacerých veciach som sa s ňou dokázal stotožniť. Mona Kasten jednoducho vie, ako postavy vykresliť tak, aby boli mladým čitateľom blízke, a najmä aby pôsobili autenticky a dôveryhodne

„Každý deň ponúka možnosť začať odznova a byť dobrým človekom. Každé ráno je novým začiatkom.“

Román Veriť znova odporúčam všetkým tým, ktorých zaujala predošlá autorkina publikácia. Napriek tomu, že druhá časť nenadväzuje na prvú, vám odporúčam, aby ste si najprv prečítali Začať znova – a pochopili tak všetky dôležité súvislosti medzi postavami. V tretej knihe, ktorá ponesie názov Cítiť znova, Mona Kasten bližšie priblíži čitateľom ďalšie dve postavy, konkrétne Sawyer a Isaaca. V slovenskom preklade by mala vyjsť v decembri tohto roka.

Aj sekunda môže všetko zmeniť | recenzia knihy Posledné, čo v živote urobila (Gregg Olsen)

Niektoré knihy začnete čítať a ihneď viete, čo od nich  môžete očakávať . Predostrú vám skupinu postáv,  vzťahy medzi nimi , a zároveň aj konflikt, ktorý sa stane námetom pre spracovanie románu. V prípade knihy  Posledné, čo v život urobila , som ale taký pocit nemal. Autor začal rozprávanie príbehu  retrospektívne , a ja som vhupol do  absolútneho neznáma . Hoci som ničomu nerozumel, pokračoval som ďalej – a s odstupom času som za to veľmi rád.  S menom Gregga Olsena som sa v minulosti už stretol. Síce som od neho žiadnu knihu nečítal, je autorom dvojdielnej série Prázdna rakva (Závisť a Zrada), ktorá dávnejšie vyšla v slovenskom preklade . Hoci v prípade menovanej série išlo skôr o žáner young adult , rozšírený medzi mladými čitateľmi, román Posledné, čo v živote urobila , do tejto kategórie zaradiť nemožno. Jeho anotácia ma však zaujala už v prvom momente, a preto som nad prečítaním neváhal ani sekundu.  Do mestečka na brehu rieky Deschutes sa húfne  sťahujú mladí ľudi

RECENZIA: Na koho to slovo padne (M. J. Arlidge)

Meno vyšetrovateľky Helen Graceovej je známe azda každému milovníkovi detektívnych príbehov. Po prvýkrát sa objavilo v diele Jeden musí z kola von , ktoré vyšlo v slovenskom preklade minulý rok. Teraz vychádza ďalšia kniha obľúbeného anglického spisovateľa M.J. Arlidgea s názvom Na koho to slovo padne . Čo si o nej myslím ja? Keď v pochybnej mestskej štvrti nájdu zohavené telo muža stredného veku, vyšetrovateľka Helen Graceová tuší, že to nebude posledná obeť . Prečo však šťastne ženatý muž zavítal uprostred noci do neslávne známej štvrte prostitútok? A čím si zaslúžil, že jeho srdce doručili manželke domov ? Médiá začnú hovoriť o návrate Jacka Rozparovača , ktorý však poľuje na mužov, čo vedú dvojaký život. Cez deň vzorní otcovia a manželia, v noci klienti s pochybnými chúťkami. Helen sa nestihne ani spamätať z posledného prípadu a už musí čeliť ďalšej hrozbe , pri ktorej do poslednej chvíle nie je jasné, kto je korisť a kto dravec . "Na okamih prestala čmárať a vzápä

Spomienka na detstvo | recenzia knihy Tajomný les (Sandra Dieckmann)

Kto by si nepamätal čítanie ilustrovaných knižiek na dobrú noc? Mne osobne robili spoločnosť celé detstvo, či už tie vlastné alebo vypožičané z knižnice. Zo všetkých najradšej som mal knihy so zvieratkami. Obľúbené obrázky som si totiž prekresľoval na papier a hral sa na malého ilustrátora. Detstvo by bez obrázkových knižiek nebolo detstvom – preto som sa po dvadsiatich rokoch rozhodol do tohto sveta na malú chvíľu vrátiť. A poviem vám, ani trochu to neľutujem. :-)  „Na okraji rozľahlého lesa sa brieždi. Pomedzi košaté stromy presvitá slnko, začína sa nový deň. Zvieratká sa zobudili, veď treba preskúmať všetko navôkol! Srnky chrúmu šťavnatú trávu, líšťatá sa medzi sebou roztopašne klbčia a včely usilovne nosia peľ do úľa. Ani bobry nezaháľajú, hrádza sa sama nepostaví! A ktože sa skrýva v kríkoch za dubom? Odhalíš tajomstvá lesa, skôr než sa zotmie? Nádherne ilustrovaný sprievodca priblíži každodenný život zvieratiek z lesa a očarí menších i väčších čitateľov.“  (zdroj: anotácia kni