Dokáže zabudnúť na to, čo sa jej stalo? | recenzia knihy Veriť znova (Mona Kasten)

Len pred pár mesiacmi vyšla na Slovensku prvá časť série Znova, ktorá pochádza z pera nemeckej autorky Mony Kastenovej. Vydavateľstvo Ikar nenechalo čitateľov dlho čakať a prichystalo pre nich pokračovanie. Osudy postáv sa ďalej rozvíjajú vo Veriť znova.

Šťastné konce sú iba vo filmoch, v tom má Dawn Edwardsová jasno. Odkedy pristihla svojho bývalého s inou, zanevrela na chlapcov a radšej sa zamerala na štúdium. Túži po kariére spisovateľky, a hoci už istý čas publikuje poviedky na internete, nik z okolia sa o tom nesmie dozvedieť. Ani Dawnini najbližší priatelia o jej záľube netušia. Popravde, všeličo o nej netušia. Rovnako ako Spencer Cosgrove, atraktívny kamarát, ktorému nie je ľahostajná. Spencer je síce neodbytný, ale Dawn zas neoblomná. Jedného dňa náhodou spozná jeho pravú tvár a uvedomí si, že naoko večne veselý chlapec vlastne nemá veľa dôvodov na úsmev. Spencera viac nevníma len ako zvodcu, na ktorého sa hrá, no postačí to na to, aby poľavila v zásadách?

„Niečo sa v ňom zlomilo a odrazilo v postoji tela. Spencer Cosgrove, ktorý bol vždy naporúdzi, keď ho niekto potreboval, a pre priateľov bol pevnou oporou, sa mi v náručí úplne zosypal.“

Ak by som mal tromi slovami charakterizovať autorkinu sériu, isto by som použil výrazy bezprostredná, chytľavá a jednoduchá. Síce neprináša nič, čo by neponúkali aj iné young adult knihy, neľutujem, že som sa do nej pustil. Mona Kasten si zvolila originálny a pomerne netradičný spôsob budovania tejto série. Zasadila ju totiž do jednotného prostredia, ale v každej časti predstavuje inú dvojicu postáv. Zatiaľ čo v prvej knihe sústreďovala pozornosť na Allie a Kadena, ústrednými postavami pokračovania sú Dawn a Spencer. Hoci by sa mohlo zdať, že pôjde o rovnaký príbeh, v skutočnosti to tak nie je. Autorka si dala naozaj záležať na tom, aby čitatelia nemali pocit, že čítajú o tom istom než v prvej časti. Zvyšné postavy, najmä Scotta, Kadena či Allie tentokrát uvádza Mona Kasten len veľmi okrajovo.

Veriť znova môžeme zaradiť skôr k oddychovým knihám, ktoré síce disponujú menším množstvom akcie, avšak neovplyvňuje to výslednú hodnotu publikácie. Podobne ako v predošlej knihe, aj vo Veriť znova kladie autorka veľký dôraz na vykreslenie pocitov a emócií jednotlivých postáv. Rovnako dôležitý je ich osobnostný prerod, ktorý môžeme sledovať aj na pomerne malom počte strán. Práve skutočnosť, že čitatelia už dané prostredie poznajú, dopomohol autorke odbremeniť román od úvodných opisov. Dawn mi ako hlavná postava pasovala viac než Allie a vo viacerých veciach som sa s ňou dokázal stotožniť. Mona Kasten jednoducho vie, ako postavy vykresliť tak, aby boli mladým čitateľom blízke, a najmä aby pôsobili autenticky a dôveryhodne

„Každý deň ponúka možnosť začať odznova a byť dobrým človekom. Každé ráno je novým začiatkom.“

Román Veriť znova odporúčam všetkým tým, ktorých zaujala predošlá autorkina publikácia. Napriek tomu, že druhá časť nenadväzuje na prvú, vám odporúčam, aby ste si najprv prečítali Začať znova – a pochopili tak všetky dôležité súvislosti medzi postavami. V tretej knihe, ktorá ponesie názov Cítiť znova, Mona Kasten bližšie priblíži čitateľom ďalšie dve postavy, konkrétne Sawyer a Isaaca. V slovenskom preklade by mala vyjsť v decembri tohto roka.

Jedno z najľudskejších stretnutí, aké ľudia zažijú | recenzia knihy Možno by si sa mala s niekým porozprávať (Lori Gottliebová)

Vtipná, inšpiratívna a prekvapivá kniha psychoterapeutky a novinárky vás zavedie do zákulisia terapeutických sedení, pri ktorých jej pacienti (a ona sama) hľadajú odpovede.  Lori Gottliebová je terapeutka, ktorá lieči pacientov v súkromnej ambulancii v Los Angeles, no pre osobnú krízu sa jej svet zrúti ako domček z karát . Na scénu prichádza Wendell, čudácky no skúsený terapeut a Lori sa ocitne v jeho ambulancii. S plešinou, vo svetri a v športových nohaviciach vyzerá ako z filmu. Kým Gottliebová skúma tajné komnaty duší svojich pacientov – sebeckého spisovateľa, mladomanželky s čerstvo diagnostikovanou smrteľnou chorobou, staršej panej, ktorá sa vyhráža, že spácha samovraždu, ak sa jej život do sedemdesiatych narodenín nezlepší, a dvadsiatničky, ktorá sa neprestajne zaplieta s nesprávnymi mužmi –, uvedomí si, že všetci hľadajú odpovede na rovnaké otázky , aké si vo Wendellovej ordinácii kladie sama. Gottliebová nás pozýva do sveta pacientov aj toho svojho, skúma pritom pravdy a výmysl

Muži, ktorých odmietajú ženy | recenzia knihy Kráľ potkanov (Pascal Engman)

Po  Ohňovej zemi  je  Kráľ potkanov   druhá časť trilógie . Úspešný švédsky autor Pascal Engman sa v ňom dotýka kontroverznej témy  hnutia incelov  – mladých zatrpknutých mužov, ktorých ženy odmietajú. Členovia medzi sebou komunikujú na fórach v temných hlbinách internetu. Pre incelov existujú len tri cesty : prijať svoj osud, vziať si život alebo sa pomstiť.  Mladú mamičku Emelie nájdu dobodanú v byte na predmestí Štokholmu. Podozrenie padne na jej bývalého partnera , ktorý sa vyhrážal zabitím a v čase vraždy mal vychádzku z väzenia. Inšpektorka Vanessa Franková však čoskoro zistí, že v tomto prípade ide o viac. Mladej novinárke Jasmine sa splnil sen. Dostala dočasné miesto reportérky v najväčšom štokholmskom denníku. Má napísať zásadný článok o najnovších prípadoch sexuálneho obťažovania žien . V hotelovej hale ju osloví sympatický muž. Jasmina prijme pozvanie na kávu a netuší, že ju čakajú najstrašnejšie chvíle jej doterajšieho života. Reťaz násilných trestných činov privedie Vanes

Prítomnosť prekliata minulosťou | recenzia knihy Začať znova (Mona Kasten)

Dvadsaťdeväťročná nemecká autorka Mona Kasten má vo svojom porfóliu viacero kníh pre „mladých-dospelých“ čitateľov. Debutovala sériou  Znova  (Again), ktorá pozostáva z piatich románov – Začať znova (Begin Again), Veriť znova (Trust Again), Cítiť znova (Feel Again), Dúfať znova (Hope Again) a  Snívať znova (Dream Again). Prvá z nich vyšla v slovenskom preklade minulý mesiac. Allie Harperová odchádza na vysokú školu za vidinou nového začiatku . Vzdáva sa snobského života a necháva minulosť za sebou s vedomím, že už nikdy neprehovorí s rodičmi . Pred začiatkom semestra je však ťažké nájsť vhodný podnájom. Dobré izby sú obsadené, ponúk je žalostne málo. Chvíľu to vyzerá na noc v aute, keď sa vyberie na poslednú obhliadku . Byt je nádherný, ale má jednu chybu . Volá sa Kaden White. Príťažlivý chalan s ľahostajným prístupom k životu by možno stál za hriech, ale to arogantné a odmerané správanie ! Pravda, Allie nemá na výber, tak sa nasťahuje. Kaden jej vo dverách oznámi súbor pravidie