Nie sme to, čo sa o nás hovorí | recenzia knihy Cítiť znova (Mona Kasten)

Monu Kastenovú už fanúšikovia young adult literatúry veľmi dobre poznajú. Nedávno vyšiel v slovenčine je tretí román zo série Znova. Nemecká autorka v ňom čitateľom približuje príbeh ďalšej dvojice postáv, tentokrát Sawyer a Isaaca

Sawyer Dixonová pôsobí na ľudí dosť odmerane a servítku pred ústa si teda rozhodne nedáva. Možno aj to je dôvod, prečo je stále sama. Od smrti rodičov si navyše nikoho nepúšťa k telu. To sa ale zmení, keď sa zoznámi s Isaacom Grantom. Plachý chlapec v okuliaroch s hrubým rámom, s motýlikom na krku v nej však vzbudzuje dojem bifľoša a ani zďaleka nepatrí k typom, ktoré by ju zaujali. Sawyer mu ale ponúkne pomoc. Navrhne mu, že z neho urobí drsného chlapca, aby mal väčší úspech u dievčat, a ona na revanš použije fotografie z jeho premeny na svoj záverečný školský projekt. Zdanlivo jednoduché, no nie? S jedným detailom však Sawyer nerátala. S citmi. (zdroj: anotácia, upravené)

„Predstava, že by som sa niekomu otvorila a porozprávala mu o svojej minulosti, mi naháňala hrôzu. Nikoho som nepotrebovala. Teda aspoň som si to myslela.“

Pri päťdielnej sérii je zvyčajne veľmi náročné docieliť, aby sa zápletka príbehu zbytočne a umelo nenaťahovala, a aby sa jej autor vyhol opakovaniu určitých dejových prvkov. Mona Kasten to vymyslela originálne, čo nám bolo jasné už v prvom diele tejto pentalógie. V druhom (a rovnako aj v treťom) pokračovaní dokázala, že má svojim čitateľom stále čo ponúknuť. Aj napriek tomu, že sa každá z postáv odlišuje, si môžeme všimnúť niekoľko spoločných prvkov: a síce, že tieto postavy vo veľkej miere ovplyvňuje ich minulosť a rodinné zázemie. Nie je tomu inak ani v prípade Sawyer a Isaaca.

Musím ale povedať, že táto podobnosť nie je kontraproduktívna  práve naopak, je istým stmeľujúcim prvkom celej série. Štýl autorky sa v Cítiť znova nezmenil a hoci kniha zachytáva menší časový úsek, príbeh rozpráva opäť veľmi pútavo a presvedčivo. Dovolím si tvrdiť, že ešte lepšie než v predošlých dvoch častiach (čo mimochodom potvrdzujú aj hodnotenia čitateľov na portáli goodreads.com). Je jasné, že sa Mona Kasten pre písanie jednoducho narodila a do svojich príbehov vkladá kúsok seba.

„Boli sme presne tam, kde sa celý problém začal. Ibaže som nevedela prestať. On nevedel prestať. Úplne sme stratili hlavu a mierili za obrovskou katastrofou.“

Tomu, že sa mi Cítiť znova páčilo najviac z celej série, hrá do karát aj fakt, že mi Isaac charakterovo veľmi sadol. Naoko nesmelý chalan toho v sebe skrýva veľmi veľa, no nie každému sa podarí odhaliť jeho pravú tvár. Celý príbeh sa navyše nesie v znamení príslovia nesúď knihu podľa obalu, respektíve nedôveruj tomu, čo sa o tebe hovorí, ktoré  ako zistíte na konci príbehu  tento román dokonale vystihuje. Viac vám však neprezradím.

Tretia časť tejto série dokonale splnila moje očakávania. Opäť prináša pútavý príbeh dvojice postáv, ktorá má potenciál získať si vás. Ak máte na poličke prvé dve časti, určite by k ním mala pribudnúť aj tá tretia. Verte, že to neoľutujete. :-)