Pôvodný plán nemusí byť vždy ten najlepší | recenzia knihy Bozky a croissanty (Anne-Sophie Jouhanneau)

Každý z nás mal v detstve svoje vysnívané povolanie. Niekto sa túžil stať učiteľom, spevákom, iný zas hasičom či záchranárom. A hoci sa väčšina z nás svojho detského sna vzdala, ten zvyšok si išiel za svojím, nech sa dialo čokoľvek. Pýtate sa, do ktorej skupiny patrí Mia, hlavná hrdinka románu Bozky a croissanty? Tá má vo svojom osude jasno – odjakživa totiž vedela, že sa z nej stane baletka. Presne preto plánuje stráviť leto vo Francúzsku a drieť na svojom sne. Jej plány sa však veľmi rýchlo skomplikujú...

Jednak má v Paríži veľmi silnú konkurenciu a jej rivalka Audrey si nenechá ujsť jedinú príležitosť, aby jej ukázala, že je lepšia. Ďalším problémom je jej učiteľ baletu, ktorý má oveľa vyššie nároky než by Mia čakala. No a potom je tu... Louis. Chlapec, ktorému sa – chtiac či nechtiac – darí Miu rozptyľovať v jej baletnom úsilí a ukazovať jej Paríž, ako ho dovtedy nepoznala. Pôvodne sa išla baletu venovať s plným nasadením, no nakoniec zisťuje, že nič nie je tak, ako si vysnívala

A ja sa tomu neskutočne teším, pretože inak by nevznikla táto veľmi milá knižka, ktorá má obrovský potenciál spríjemniť vám prichádzajúce jarné dni

Pri pohľade na obálku a v neposlednom rade aj na názov tohto románu si možno niektorí z vás povedia, že pôjde o zbytočne presladený a prikrášlený príbeh, ktorý má už vopred jasný koniec: zaľúbia sa a budú spolu žiť na veky vekov... Hoci som sa toho spočiatku obával aj ja, som šťastný, že som dal na svoj „vnútorný hlas“, ktorý mi napovedal, že to tak nebude. Bozky a croissantymilým oddychovým čítaním, ktoré vám pripomenie, aké dôležité je snívať a zároveň sa nevzdávať toho, čo je pre vás dôležité

Ak by ste sa predsa len do tejto knihy púšťali s predsudkami, autorka vám ich už na prvých stranách vyvráti. Svoje rozprávanie totiž prepletá termínmi z baletu a čitateľov tak pomaly zasväcuje do Miinej vášne. A to ani nehovorím o krásnych opisoch Paríža, vďaka ktorým sa budete cítiť, akoby ste stáli priamo pod Eiffelovkou spolu s hlavnými hrdinami románu.

Odrazu to pochopím: Ak niečo veľmi chcem, nemôžem čakať na krásneho princa, aby to zariadil.

Fakt, že Bozky a croissanty zachytávajú pomerne krátky časový úsek, hrá do karát celkovému vývoju zápletky a napomáha autorke odbremeniť príbeh od akýchkoľvek „hluchých miest“. Práve naopak, A. Jouhanneau veľmi dobre pracuje s budovaním gradácie dejovej línie a opisné časti neustále prepletá akciou, čím si zabezpečuje plnú pozornosť svojho čitateľa. Veľmi pozitívnym prvkom knihy sú aj jej hlavné postavy Mia a Louis, ktoré autorka vykreslila realisticky a bez zbytočných idealizácií (tie totiž bývajú v young adult príbehoch častým problémom) – aj so všetkými chybami a neresťami. Jednoducho výborné!

Bozky a croissanty neprinášajú prevratný príbeh, ktorý by zmenil všetko, v čo ste doteraz verili. Autorka vás však pozýva na jedinečný výlet do mesta módy (lásky, snov a BALETU, samozrejme!), ktorý vám pomôže na chvíľu zabudnúť na aktuálne problémy a ostane vo vašich mysliach ešte dlho po dočítaní poslednej strany. Úprimne vám prajem, aby ste si ho užili aspoň tak, ako sa to podarilo mne. :-)

Do najkrajšieho mesta na svete som prišla s úmyslom venovať sa len a len baletu, namiesto toho som v ňom našla práve to, čo Paríž ponúka: romantiku.