Úsmev, za ktorým sa skrýva bolesť | recenzia knihy Dúfať znova (Mona Kasten)

Nemeckú autorku Monu Kastenovú netreba špeciálne predstavovať. V slovenskom preklade jej za posledný rok a pol vyšla už štvrtá časť pentalógie Znova, ktorá opisuje príbehy napohľad obyčajných mladých ľudí. Každú z kníh venovala jednej dvojici postáv – a čitateľom postupne priblížila osud Allie a Kadena, Dawn a Spencera, Sawyer a Isaaca, a nakopon Everly a Nolana. A hoci na seba jednotlivé príbehy nenadväzujú, môžeme v nich identifikovať viaceré spoločné prvky.

Everly Pennová neverila na lásku. Celé roky sa prizerala, ako jej mama trpí v násilnom vzťahu. Zážitky z detstva ju natoľko traumatizovali, že si mužov nepripúšťala k telu. Nechcela sa zamilovať. A už vôbec nie do svojho vyučujúceho. Ibaže Nolan Gates je šarmantný, inteligentný, sexi a iba pri ňom dokáže byť Everly sama sebou. Čím bližšie ho spoznáva, tým viac ju to k nemu ťahá. Avšak netuší, že za Nolanovým optimistickým prístupom k životu a nákazlivým nadšením pre literatúru sa v skutočnosti ukrýva bolesť. A tá by mohla zničiť ich lásku, skôr ako sa zrodí. (zdroj: anotácia, upravené)

„Bojovala som síce statočne, lenže temnota do mňa aj tak zaborila pazúry a zovrela ma, až som nemohla dýchať.“

Pravdepodobne sa budem opakovať, ale za najsilnejšiu stránku série Znova považujem naozaj pútavý štýl autorky, ktorá – hoci rozpráva o úplne obyčajných vysokoškolákoch – si ma dokázala získať každým ďalším pokračovaním. Nikdy som sa totiž nepristihol pri tom, že by som mal pocit, že čítam o tom istom. A síce sú príbehy jednotlivých dvojíc veľmi podobné, autorka do každého z nich vkladá niečo, vďaka čomu si poviete, že to „stálo za to“.

Príbeh Nolana a Everly môže napohľad evokovať klišé. Dievča, ktoré trpí nespavosťou, sa zahľadí do svojho učiteľa, pretože v ňom nájde to, čo v minulosti stratila – nádej. Obe z postáv majú veľmi silné charaktery a treba povedať, že Mona Kasten si dala na vykreslení jednotlivých povahových čŕt naozaj záležať. Napriek tomu, čím všetkým si Nolan a Every v minulosti prešli, to ale zvládajú statočne – a môžu byť pre viacerých z nás inšpiráciou.

„Ešte nikdy v živote som nikomu tak nedôverovala. Nikto o mne toľko nevedel, neobjal ma, lebo cítil, čo sa vo mne deje. Ešte nikto ma nedržal takto pevne, hoci sa mi mohol obrátiť chrbtom, pretože tušil, aká som zlomená.“

Keď som na začiatku spomenul podobnosť jednotlivých príbehov, nedá mi nespomenúť spoločný prvok, ktorý som zatiaľ našiel v každej zo štyroch zápletiek – a síce, že takmer každú z postáv ovplyvňuje jej minulosť. Či už to bol nepodarený vzťah s rodičmi, trauma z detstva, šikana v škole, sklamanie v láske či v priateľoch – každá z postáv sa musí vyrovnať s tým, čo sa stalo, a zároveň sa s touto „jazvou“ naučiť plynulo pokračovať. Problémy, ktorých sa Mona Kasten dotýka, sú mladým veľmi blízke a určite by sa malo o nich viac hovoriť. Ak si nimi navyše neprešli sami, dozaista sa s nimi stretli vo svojom okolí.

Ak stále váhate, či si prečítať titul Dúfať znova, môžem vám ho iba odporúčať. Je totiž podareným pokračovaním kvalitnej série pre mladých, ktorej finále sa dočkáme už o necelé dva mesiace. V októbri totiž vyjde v slovenskom preklade piata časť Snívať znova, ktorá nám lepšie priblíži Jude a Blake, teda postavy opäť dobre známe. Tešíte sa? Ja veľmi!