Alyson Noel – Nesmrteľní 4: Temný plameň (recenzia)

Horúca novinka, štvrté pokračovanie série o Damenovi a Ever, sa práve dostáva na pulty našich kníhkupectiev. Prináša ju vydavateľstvo Slovart v rámci svojej jesennej ponuky pre čitateľov.

Ever sa venuje Haven dňom aj nocou, aby jej pomohla vyrovnať sa s jej nesmrteľnosťou. Haven je však opitá svojou mocou a hrozí prezradenie existencie nesmrteľných. Ever sa pokúša všetkými svojimi silami ochrániť nesmrteľných, ale tým sa len viac vzďaľuje Haven, ktorá padá do Romanových spárov. Ever musí nielen zachrániť Haven, ale potrebuje sústrediť všetku svoju pozornosť na štúdium čiernej mágie, aby sa jej podarilo oslobodiť Damena z Romanovho obkľúčenia. Ever však podlieha čaru Romanovej príťažlivosti a vzdáva sa ľahšie ako kedykoľvek predtým.

Tretia časť série vyšla len v júni a už tu máme štvrté pokračovanie. Je to pomerne krátky čas - prekladateľka si naozaj „švihla". Môže sa vám zdať, že preklad bude tým pádom odfláknutý a urobený narýchlo, avšak opakom je pravda. Preklad sa vydavateľstvu naozaj vydaril a úvod je zo všetkých kníh série pravdepodobne najlepší.

Prišiel ten správny čas, aby sa Haven dozvedela pravdu. Ever jej rozpráva o nesmrteľnosti a schopnostiach, ktoré premenou získala. Haven je Ever nesmierne vďačná a cíti sa byť zaviazaná. Avšak vôbec si neuvedomuje nástrahy nesmrteľnosti a všetko berie tvrdohlavo do svojich rúk. Spriatelí sa s nebezpečným Romanom; pracuje u neho v obchode. Nie je jediná, ktorá prepadá Romanovej moci. Ever je zakliata temnou kliatbou, ktorá ju pripútala k Romanovi a stáva sa z nej monštrum, ktoré nedokáže ovládať. Chudne a cíti sa ako nakazená. Myšlienky na Romana ju úplne požierajú a upadá do temnoty. Jediným miestom, kde je ešte stále sama sebou, je Letozem, v ktorej sa cíti úplne v poriadku, avšak keď príde naspäť domov, je z nej opäť troska. Vždy, keď sa pokúsi požiadať Damena o pomoc, premôže ju beštia a okamžite sa zmocní jej slov. Z najlepších kamarátok - Ever a Haven, sa odrazu stanú sokyne a najväčšie nepriateľky.

Vo štvrtom pokračovaní sa objavuje aj modro-zelenooký Jude, ktorého príchod Ever vyrieši zaujímavo (nebudem prezrádzať detaily a tým vám kaziť radosť z čítania - všetko sa dozviete pri čítaní). Ever s ním trávi väčšinu času a Damon je na druhej koľaji - vôbec sa o neho nezaujíma.

Ever potrebuje protijed, ktorý má Roman. Musí nájsť spôsob, ktorým ho získa. Zo začiatku sa jej to nedarí, ale nájde spôsob, ktorým predsa len môže zapôsobiť na Romana - odpoveď nájde vo Veľkej sále poznania.
Vydavateľstvo konečne zvolilo tenší papier - ten, ktorý bol použitý v prvej a druhej časti sa už začínal nerozoznateľne podobať na výkres. Obálka je originálna - americká a na konci knihy sa objavuje ukážka z piatej knihy - Hviezda noci (dátum vydania ešte nie je známy, v blízkej dobe sa budem informovať vo vydavateľstve na aktuálne informácie; novinky prinesiem v aktualizácii článku). Autorkin štýl sa, ako som spomínal v recenziách na predošlé časti, postupne mení a stále väčšmi sa lepší. Niekedy dialógy ale stále obsahujú absurdné vety. Autorka pripravila pre hlavnú hrdinku neľahký osud, s ktorým sa musí buď vyrovnať, alebo ho čo najskôr zmeniť. Ako sme zistili v predošlých dieloch (konkrétne v druhej časti), vyberá si druhú možnosť. Stále viac sa však približuje ku Judovi, ktorý je do nej zamilovaný. Ako som si všimol - prekladateľka začala používať odlišný tvar pri skloňovaní Judovho mena v genitíve - v tretej časti to bolo od Juda, v štvrtej zrazu od Judea. Prekladateľka je rovnaká, takže nechápem, prečo zvolila tento neprirodzený tvar.

Koniec knižky je zaujímavý, niektorí čitatelia ho budú určite prežívať spolu s hlavnou hrdinkou. Prezradím vám, že na konci zomrie jedna z postáv. Jej meno, alebo či to bude niekto z hlavných alebo vedľajších postáv, vám neprezradím. Všetko sa dozviete v knihe. Ako som spomínal, na koniec knižky vydavateľstvo vložilo ukážku z piateho pokračovania, ktoré môže byť zaujímavé. Keďže sa kniha skončila tak, ako sa skončila, na pokračovanie sa teším...

hodnotenie