Ursula Poznanski - Erebos (recenzia)

Triler, pri ktorom vám v žilách tuhne krv... Erebos je počítačová hra s prísnymi pravidlami. Toho, kto ich poruší čaká krutý trest, alebo...smrť. Erebos však dokáže splniť aj tie najtajnejšie priania. Ako je možné, že hra o každom všetko vie? Čo vlastne Erebos chce?

O dobrú hodinu neskôr sa inštalácia dokončila na sto percent. Nick chcel už nahlas jasať, v tom okamihu však obrazovka sčernela. A čierna ostala. Nič nepomáhalo. Ani poklepkávanie na kryt počítača, ani nijaká kombinácia klávesov, ani výbuch hnevu. Obrazovka neukazovala nič iné, len neúprosnú temnotu. Krátko predtým, ako Nick rezignovane stlačil tlačidlo reštart, sa však predsa len niečo stalo. Z temnoty sa vynorili červené písmená, slová, ktoré pulzovali, akoby zásobovali krvou a životom skryté srdce. „Vstúp. Alebo sa vráť. Toto je Erebos."

HRA, KTORÁ ZABÍJA...

Keď som knihu chytil do rúk prvýkrát, zaskočil ma jej veľký formát a drsný povrch. Po otvorení som si všimol malé písmená (tie v knihách neobľubujem – znepokojuje ma, keď som na jednej strane nesmierne dlhý čas...). Začiatok knihy je prepracovaný (neskôr som zistil, že nie len začiatok ale aj celá kniha...). Autorka má dokonale vyvinutý štýl písania. Píše strhujúco a nepredvídateľne. Málokedy sa vidí kniha, ktorej hlavnou postavou je chalan. V tomto prípade som sa mohol dokonale vžiť do postavy a intenzívnejšie prežívať dej.

Keď dostáva Nick, šestnásťročný basketbalista, záhadné DVD, je prekvapený. Pred časom si všimol, že jeho spoluhráči začali vymeškávať tréningy a s jeho spolužiakmi nie je tiež niečo v poriadku. Napäto vkladá DVD do počítača a ani si neuvedomuje, ako hra zmení jeho život. Klame svojim rodičom – tvrdí, že sa neprestajne musí učiť na chémiu ale pravdou je, že zavretý v izbe trávi čas hraním záhadnej počítačovej hry. Hry, ktorá akoby žila. Erebos zadáva Nickovi úlohy, ktoré musí splniť. Často súvisia aj s reálnym životom. Najzáhadnejšie na tom je, že hra vie o svojich hráčoch všetky údaje. Ich pravé mená a dokáže zistiť, či vopred zadanú úlohu splnili.

Na konci zomrieme všetci. Zvláštne, že viacerí robia ohľadom toho taký cirkus – či sa to stane skôr alebo neskôr. Čas plynie ako voda a nesie nás so sebou, nech sa snažíme plávať proti prúdu, ako chceme. Aké príjemné je vzdať to. Nechať dni a noci voľne plynúť, nevidieť chod svetla, nepočuť ho, necítiť. Žiť vo vlastnom svete, kde platia vlastné pravidlá. Už nebehať za nespočetnými cieľmi, ale sledovať len jeden jediný, nepretržite a dôsledne.

Učitelia v Nickovej škole sú znepokojení. Všimnú si, ako si žiaci medzi sebou posúvajú DVD s hrou a všetci sú zaviazaní mlčanlivosťou. Niečo sa však škaredo pokazí a Nick je vyradený z hry. Postupne vyradení členovia zisťujú pravý zámer hry. Všetko zrazu zapadá do seba – ako diely skladačky. Kniha je jednoducho dokonalá. Ako náhle som začal čítať, bol som na nej akoby závislý. Autorka sa dokáže geniálne hrať s vetami a vytvorila tak výnimočný príbeh. Knihe nemám čo vytknúť. Avšak nájdu sa v nej menšie chyby prekladateľky – číslovka 1 sa používa v mužskom rode: jeden a nie jedna; takisto aj nesprávna predložka za namiesto o (pri časovom údaji – o päť minút)... Na konci autorka vyrozprávala celý príbeh Erebosa. Je veľká škoda, že kniha nebude mať pokračovanie. Avšak... o čom by bolo?

hodnotenie

Vydavateľstvo Fragment v súčasnosti vydáva rôzne nové tituly. V zajatí snov, Temné vízie a samozrejme aj spomínaného Erebosa. Pomaly ale isto sa blíži dátum vydania štvrtej a poslednej časti Odkazu dračích jazdcov – Dedičstva. Na záver by som chcel poďakovať vydavateľstvu Fragment za recenzný výtlačok.