Preskočiť na hlavný obsah

Jarní dumání (2)

Jarní dumání usporadúva SYKI
Dystopický rozmach

Priznávam, že keby ste spomenuli slovo dystopia pred cca. pol rokom, pozeral by som sa na vás zdeseným a nechápavým pohľadom. Za posledný pol rok sa však veľa zmenilo a slovo dystopia mi už nie je neznámym. Znamená pre mňa typ literatúry, ktorý sa radí medzi moje najobľúbenejšie. Prečo? Pretože autori dokážu vytvoriť naozaj dych-vyrážajúci svet (príklad Hry o život, Divergencia, Dokonalý pár a veľa ďalších, ktoré sa stali populárnymi a úspešnými v davoch čitateľov). V spomínaných knihách (a, samozrejme, všeobecne v knihách) máte možnosť absolútne sa vžiť do deja, predstaviť si, čo by ste robili na mieste hlavných hrdinov, a tiež len dychtivo čakať na pokračovanie, pretože fantázii sa medze nekladú. 

Úplne nový svet s novými ľuďmi, spoločnosťou a pravidlami vám umožňuje vypnúť, vzdať sa reality a aspoň na chvíľu sa vnoriť do vysnívaného (alebo naopak, nikdy-nechcem-zažiť) sveta. Čo viac si môžete priať? No nie vždy je život v dystopickom svete príjemný. Predstavte si, že by sa vaše meno objavilo medzi vylosovanou vzorkou obyvateľstva pre bájne hry. Prežili by ste niečo také? Dokážete si niečo také dostatočne predstaviť? Páčilo by sa vám, keby ste mali vďaka dokonalým pravidlám presne určený dátum smrti? 

A tak, ako dystopický svet nemusí byť príjemný, aj dielo autora nemusí patriť medzi najlepšie a najčítanejšie. V knižnom priemysle je to veľmi dobre známe. Niekto niečo vymyslí a čitatelia sa môžu tešiť na ďalšie desiatky podobných zápletiek, bájnych bytostí, jedným slovom - kópiu. A pri dystopii sa s niečim takým môžme neraz stretnúť. Neodniesli si to iba Stefanovci, Edwardovci alebo ďalšie bledé bytosti s ostrými zubami. 

Tisíce kníh so zvráteným svetom tiež nie sú tou najlepšou voľbou. Ak však objavíte originálny nápad, ba hrdinu, ktorý vás chytí za srdce, svojim správaním prinúti roniť slzy, knižka splnila svoj účel. A potom výtlačok koluje medzi všetkými kamarátmi až ho čaká "nepríjemná smrť" v podobe rozpadnutia sa. Bodaj by takýchto kníh bolo čo najviac, pretože nájsť naozaj dobrú je pomerne ťažké. Dystopia môže byť braná všelijako. Niektorí sú ňou uchvátení, iní ju zas "zvozia pod čiernu zem", pretože neznesú pomyslenie o zaniknutí nášho sveta, prípadnej katastrofe alebo úplnom vyhynutí dnešnej populácie. Sto ľudí však prináša sto chutí. A je len a len na nás, ako takého knihy prijmeme. 

Komentáre

  1. skvelý článok 8)
    ja mám dystópie veľmi rada ale len v poslednom čase som ich našla 8D odkedy som objavila Divergenciu a Hry o život...chytilo ma to 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som na tom rovnako. Tiež som o dystopii nevedel, ale chytila ma. Tak, ako ostatné nie :) a ďakujem ;)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

SÚŤAŽ: Veľkonočný knižný hop

Priznávam, že čo sa týka súťaží, môj blog na tom vie byť dosť biedne. Pár dní pred dneškom som sa rozhodol vás potešiť a aj tento Veľkonočný hop (ktorý usporadúva Knižní doupě )   mi to pomôže zrealizovať. A tentokrát poteším nielen Slovákov , ale aj českých čitateľov môjho blogu. Keď už je tá Veľká noc! :D :D Inak, dievčatá, užite si ju :D A o čo sa bude súťažiť? Keďže v Česku POTOMKOVIA zatiaľ nevyšli a u nás je tomu už  nejaký ten piatok, rozhodol som sa do súťaže vložiť práve Partials - Potomkovia  od Dana Wellsa . Vopred ďakujem za zapojenie do súťaže a prajem vám veľa šťastia :) A šťastie môžete skúsiť aj na ďalších 11tich blogoch, ktoré nájdete v linkovači na konci článku.  Pravidlá súťaže: Do súťaže sa môžu zapojiť aj slovenskí, aj českí čitatelia blogu.  Podmienkou je ale nasledovanie môjho blogu . Ak nasledovateľmi nie ste, môžete tak urobiť v pravom bočnom paneli: Následníci, pripojiť sa k tejto lokalite.  Súťaž trvá od dnes, 1.4. a končí 14.4.20

RECENZIA: Mesto kostí (Cassandra Clare)

Upíri, vlkolaci, bosoráci či  Tieňolovci... Kto nás ochráni pred  Pätnásťročná Clary Frayová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy – vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi. Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov ? Azda sa v našich končinách nenájde človek, ktorý ešte nepočul o sérii Nástroje smrteľníkov a knihe Mesto kostí , ktorá si medzi nami - knihomoľmi, získala skromný titul  jedna z najlepších . Práve sa pýtam - nie náhodou najlepšia ? A naozaj, Cassandra dokázala niečo neuveriteľné a jej dielo ide príkladom pre húfy

O tom, ako rýchlo plynie čas | Štvrté narodeniny blogu My World of Books (súťaž)

Až v sobotu večer pri pohľade na stužku , ktorú mi triedna pripla na oblek, som si naozaj uvedomil, že tento rok maturujem a o malú chvíľu opustím brány gymnázia. Je neuveriteľné, ako rýchlo plynie čas a ako sa každým dňom stávame o niečo staršími. Presne pred štyrmi rokmi som sa rozhodol založiť si knižný blog na blogspote a vstúpiť tak do komunity milovníkov kníh, čítania a ľudí, ktorí sa chcú podeliť o svoje pocity s ostatnými. V tej chvíli sa mi ani nesnívalo o tom, že budem o štyri roky písať tento článok a že vďaka blogu spoznám toľko úžasných kamarátov. No môžete za to najmä vy, moji verní čitatelia . Práve kvôli vám ma baví to, čo robím, a každý jeden komentár pod článkom mi dodáva chuť v tom ďalej pokračovať. Veď ako povedala naša profesorka, 4 roky zo života len tak nevymažete! :-) Hoci väčšinu z vás určite zaujíma súťaž , ku ktorej sa pomaly ale isto schyľuje, nedá mi len tak pozabudnúť na všetky veci , ktoré by som chcel v tomto článku spomenúť. Síce sa v posle