RECENZIA: Charlieho malé tajomstvá (Stephen Chbosky)

Charlie má šestnásť. Tento vek prináša do života tínedžerov úplne nový rozmer. Sú zvedaví, všeličo skúšajú a neraz majú pocit, že celý svet patrí len a len im. Charlie je iný. Charlie píše listy. Nepoznáme adresáta, nepoznáme krajinu, v ktorej sa príbeh odohráva. Poznáme však Charlieho – výnimočného mladíka. Poznáme a pritom o jeho identite nevieme vôbec nič. A možno takých ako je on stretávame bežne. Žijeme s nimi, vídame na ulici, automaticky pozdravíme a nijak sa nad tým nepozastavíme. No on je trochu iný. Aspoň nie taký, akým by sa na prvý pohľad zdal. A jeho príbeh sa práve začína...

Mladosť neprináša iba vedomosti. Prináša so sebou i radosť, smútok, smiech, plač... a každý ju prežije, chcene či nechcene. Podobné pocity vo mne zanechal aj Stephen Chbosky. S mladosťou prichádza alkohol s cigaretami. Sex a drogy. Odolajú len niektorí. Charlie patrí medzi tých druhých. Aj navonok citlivá a rozumná osoba, ktorou Charlie bezpochyby je, nikdy neostáva bez viny. Charlieho malé tajomstvá sú napísané brilantne. Na pohľad útla, dvestostranová kniha, ma po dočítaní nenechala spokojne spávať. Prinútila ma nad príbehom zaryto premýšľať. Hoci je príbeh smutný, autor knižke na viacerých miestach dodal humor, ktorý ma donútil prestať s čítaním.

Charlieho listy sú písané úprimne. Určite ste neraz mali potrebu vyrozprávať sa niekomu, ale nikto vhodný nablízku nebol. List sa vtedy stáva najvhodnejšou alternatívou. Každý je výnimočný a posúva dej rýchlo dopredu. Vlaste, celá kniha ubehne ako voda a za pár hodín sa prelistujete na koniec. No skôr, ako sa príbeh skončí, prejdete si nejdeným krásnym opisom, dôvtipom autora a scén, ktoré k dospievaniu jednoducho patria. A určite nie som sám, kto sa pri čítaní červenal a prežíval všelijaké... pocity. Forma akéhosi denníka knižke dodáva jedinečnosť a odbremeňuje ju od zbytočných naťahovaní deja.

Stephen Chbosky ma svojou prvotinou (dobre vidíte – prvotinou) príjemne prekvapil. O knižke a autorovi som sa dozvedel len pred pár mesiacmi. Charlieho malé tajomstvá mi ponúkli všetko, čo som od knižky podobného žánru mohol očakávať. V kombinácii s trávičkovou zelenou vo vás zanecháva ešte lepší pocit. Nesmiem zabudnúť ani na slovenský preklad, vďaka ktorému si čítanie užijete ešte väčšmi. Skláňam sa pred pani prekladateľkou, odviedli ste naozaj dobrú a kvalitnú prácu.

Vydavateľstvo Slovart prinieslo na trh knižku, ktorá stojí za prečítanie. A verte, nesklame ani vás.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu SLOVART.
Charlieho malé tajomstvá si môžete kúpiť TU.