RECENZIA: TRÓJA – Pán strieborného luku (David Gemmell)

Pán strieborného luku je prvou časťou trilógie široko koncipovaného historického románu Trója, v ktorom bohatstvo presných historických detailov ožíva v podaní živo vykreslených postáv antických hrdinov. Beh dejín sveta zmenia tri osudy: Helikaón, mladý princ z Dardanie, poznačený krutým, traumatickým detstvom, kňažka Andromacha, ktorej hrdý duch a nezávislosť desia vladárov, a legendárny bojovník Argurios, ktorý žije v samote a jeho myseľ zamestnáva iba túžba po pomste. V Tróji, čiastočne zničenej rivalskými potýčkami, žiarlivosťou, intrigami a krvavými nepriateľstvami, nastal čas pre hrdinov.

Autorom trojdielnej historickej série je David Gemmell. V minulosti som sa podobnému žánru skôr vyhýbal a známu Trójsku vojnu poznal len z učebníc a filmov. Po prečítaní prvých stránok som však naisto vedel, že som v minulosti urobil chybu. Autor pomocou fikcie dodal tematike nový rozmer a jeho veľdielo si zakrátko našlo davy priaznivcov.

Najväčšou Gemmellovou prednosťou sú reálne vykreslené postavy, ktoré aj napriek dávnej dobe pripadajú ako obyčajní, súčasní ľudia. Značná pozornosť sa sústreďuje na mladého Aeneasa (Helikaóna), princa z Dardanie, ktorý patrí medzi hlavné, kľúčové postavy príbehu. V knihe máme možnosť sledovať jeho charakterový vývin už od detstva, keď sa z malého Aeneasa stáva vďaka Odyseovi mladý a urastený Helikaón, staviteľ čudných lodí a dobrý bojovník proti pirátom. Verte, tohto nositeľa všetkých možných ideálov určite si obľúbite.

Ďalej sledujeme osudy Andromachy, Odysea, Arguria či Egypťana Geršoma, no spoznávame i Agamemnóna a Kassandru. Keďže je séria písaná z viacerých pohľadov, dej naberá na kvalite a zaujímavosti, pričom z prepleteného príbehu nebudete mať zmätok a rôznorodosť postáv vám takisto nebude prekážať. Pán strieborného luku opisuje známe udalosti spred vypuknutia Trójskej vojny a počas jej priebehu. Príbeh je prepletený vymyslenými príbehmi námorníka Odysea, ktoré rýchly dej spomaľujú a dodávajú mu „estetickú krásu“. David Gemmell je majstrom slova a jeho dielo prekypuje úžasne rozvinutou slovnou zásobou. Zároveň píše lákavo, otvorené konce kapitol vás nútia na pokračovanie v čítaní, a preto sa od knižky nebudete môcť odtrhnúť.

Ak ste o tejto sérii ešte nepočuli, určite by ste jej mali dať šancu. Dôkazom kvality je aj predajnosť titulov, ktorá si pred pár mesiacmi vyžiadala dotlač. Na svoje si prídu najmä milovníci historických románov, bitiek či prepletených vzťahov, no Trójou nepohrdnú ani obľúbenci fantasy literatúry.

Za poskytnutie recenzného výtlačku by som chcel poďakovať vydavateľstvu SLOVART.
Prvú časť historickej série Trója si môžete kúpiť napríklad TU