RECENZIA: Milion sluncí (Beth Revis)

Celé Univerzum je jedno veľké klamstvo. Keď sa to jeho obyvatelia dozvedeli, rozpútal sa chaos.

Sú to už tri mesiace, čo Amy odpojili. Všade, kam sa pozrie, sú samé steny. Syn sa ujal velenia lode a rozhodol sa skoncovať s Phydusom a prestať ľuďom klamať. Bola to ale tá správna voľba?

Pocity z prvej knihy, Naprieč vesmírom alebo Lodi medzi hviezdami (v českom preklade), mi dokonale utkveli v pamäti a sú len ťažko opísateľné slovami. Štýl, ktorým sa Beth Revis hrala so svojím čitateľom, celková atmosféra a zápletka príbehu, bola jednoducho jedinečná a úplne ma pohltila. Aj preto som sa druhého dielu nevedel dočkať. Aj keď som čakal celý jeden rok, vedel som, že nečakám márne. A nemýlil som sa.

Cesta za pravdou je dlhá a vo chvíli, keď si Amy so Synom mysleli, že záhada je rozlúštená a loď môže o chvíľu pristáť, zistili, že vlastne nič nevedia. Amy nasleduje Orionove indície k nájdeniu pravdy, no vyzerá to tak, že pristátie posádky bude oveľa komplikovanejšie, než by si ktokoľvek myslel. V zápätí sa však rodí nová otázka. Naozaj chce posádka pristáť?

Mohlo by sa zdať, že Beth všetky nápady pre svoju sériu už použila v prvej knihe a čitateľov už nemožno ničím prekvapiť. Príbeh sa však v druhej časti zamotáva takým smerom, že nie je možné predpovedať, čo má autorka s postavami v úmysle. Práve tie sa v druhej časti podstatne vyvinuli a zmenilo sa taktiež ich správanie. Zo Syna sa stáva svedomitý Otec, a preto zodpovedne preberá úlohu vládcu lode. Zmenila sa aj loď Univerzum. Bez Phydusu, ktorý udržoval posádku lode v pokoji a bez sporov, sa veci začínajú komplikovať.

Keďže Orion zanechal pre Amy tajný odkaz, kniha naberá na napätí a stáva sa z nej hotová detektívka. No aj v prílive tajomstiev Beth dokázala do príbehu vložiť slabé chvíľky v podobe romantiky medzi Amy a Synom. Ako to medzi nimi nakoniec skončí, však musíte zistiť sami... Trochu som sa obával prekladu, keďže prvú časť som čítal po slovensky, no druhá v slovenčine nie je a ani nebude. Preto som siahol po českej verzii, no obával som sa úplne zbytočne. Preklad sa mi páčil a ani čeština ma pri čítaní nerušila (čo u mňa nebývalo zvykom). Povestná "chucpe" neobišla ani druhú čas a veľmi dobre osviežila celý príbeh.

Som naozaj veľmi zvedavý, čo prinesie tretia časť (ktorá sa v preklade objaví už na jar), keďže Beth je majsterkou v zvratoch a druhá kniha je toho dobrým svedkom. Práve tá ma vo veľa smeroch prekvapila - autorkiným stále sa vyvíjajúcim štýlom, zvratmi a v neposlednom rade myšlienkou celej druhej knihy, ktorú Beth naozaj "vychytala". Aj preto táto séria už druhý rok patrí medzi moju najobľúbenejšiu.

Záverečné hodnotenie:

Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia. Milion sluncí si môžete kúpiť TU.