RECENZIA: Raz a navždy (Kiersten Whiteová)

VLKOLACI
myslíš si, že od nás závisí tvoja budúcnosť
VÍLY
...ale my nedokážeme odpovedať na všetky tvoje otázky
PREMENLIVÍ
a zlá voľba by nás mohla všetkých zničiť

Evina nadprirodzená minulosť sa neustále vracia a máta ju. Nová riaditeľka Medzinárodnej agentúry na kontrolovanie nadprirodzených bytostí ju chce nahovoriť na novú spoluprácu so strediskom. Temná kráľovná týra ľudí vo svojej jedovatej ríši. A nadprirodzení neustále tvrdia, že Evie je jediná bytosť, ktorá ich dokáže zachrániť pred ich záhadným, nebezpečným osudom. Celému nadprirodzenému svetu beží čas. A osud toho sveta má v rukách výhradne Evie...

Séria Kiersten Whiteovej sa spočiatku vo svojej prvej časti Zlodejka duší zdala len ako obyčajná zmes všetkých fantastických bytostí, ktoré existujú. Raz a navždy by malo túto sériu vyvrcholiť a... myslím, že autorka ju nemohla zakončiť lepšie, keďže Raz a navždy bola dozaista najlepšiou a najprepracovanejšou časťou série.

Raz a navždy sa od iných kníh odlišuje najmä štýlom, ktorý sa číta veľmi dobre a doslova sám, nad príbehom nemusíte veľmi rozmýšľať či boriť sa zložitými súvetiami a práve to robí knihu ideálnu ako oddychové či ľahké čítanie. Aj keď autorka pravidelne využíva fantasy prvky, nezdržuje sa opismi, ale upredňostňuje skôr plynulé rozprávanie s rýchlym spádom. A samozrejme vývoj postáv, ktorý je v tomto dieli veľmi dobre pozorovateľný. Práve vývoj charakteru Evie považujem za kľúčový - zatiaľ čo v prvej a druhej časti som ju vnímal skôr ako nerozhodné dievča, ktoré nevie, čo chce, v tretiej časti sa mi javila ako presvedčivá "žena", ktorá si ide za svojím cieľom.

Príbeh sa komplikuje a bez Evinej pomoci a zásahu nič nebude také, aké by sme si predstavovali. A... je ohrozený aj jej vzťah s Lendom. Zdalo by sa, že Evie bude mať konečne pokoj, no v prípade finále série tomu bude práve naopak. Zápletku príbehu som ocenil. Kiersten opäť vymyslela niečo nové, čím zaujala svojich čitateľov. Nemôžem povedať, že kniha bola výborná a bezchybná - ale ak si to zoberiete v globále, je to celkom príjemné a podarené zakončenie série. A možno sa aj zasmejete - teda aspoň mne sa pri každom slove píp vyčaril na tvári úsmev.

Autorka ma zakončením svojej série rozhodne prekvapila. Raz a navždy vás poteší, rozosmeje a v závere možno aj dojme k slzám. No ako séria skončí budete však musieť zistiť sami.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Fortuna Libri. Raz a navždy si môžete kúpiť napríklad TU.