RECENZIA: Päťdesiat odtieňov slobody (E L James)

Odhaľte všetkých päťdesiat odtieňov
Christianovej duše v záverečnej
časti Fifty Shades.

Keď Anastasia Steelová prvý raz stretla mladého úspešného podnikateľa Christiana Greya, netušila, ako veľmi jej to zmení život. Od začiatku vedela, že vzťah s jej Tieňom nebude prechádzka ružovou záhradou. Christianov životný štýl jej nikdy nebol blízky, no musí sa ho naučiť žiť spolu s ním, a to bez toho, aby stratila vlastnú tvár, integritu a nezávislosť. Christian zas musí prekonať svoju posadnutosť kontrolou a vyrovnať sa so svojimi vnútornými démonmi. Teraz, keď sú konečne spolu, zažívajú nekonečnú lásku, vášeň a vzájomnú blízkosť a otvára sa pred nimi svet nekonečných možností. Zdá sa, že im nič nechýba. Náhle však zasiahne osud a pred Anou ožívajú jej najhoršie nočné mory...

Séria, ktorá pobúrila mnohých
Určite ste už aspoň raz počuli o Päťdesiatich odtieňoch - a E L James, ktorá vo svete čitateľov spôsobila lavínu kritiky a pobúrenia. Množstvo tých, ktorí ju odsúdili, sa však násobí počtom predaných kníh a Päťdesiat odtieňov spôsobilo nielen vo svete, ale aj na Slovensku, senzáciu. Od pondelka v kníhkupectvách môžete naraziť na jej tretiu časť, ktorá je rovnako veľká bichľa než jej dve predchodkyňe. E L James príbeh Anastasie a Christiana uzatvára, no záver sa nezaobíde bez množstva (ne)milých prekvapení

Minulosť a prítomnosť
Niektorí možno povedia, že E L James je rovnako naivná ako jej čitateľky a Paťdesiat odtieňov sivej je bezmála sedemsto strán ničoho iného len... sexu. Nie je to však pravda - a za tým si stojím. Už v prvej časti autorka načrtla Christianovu minulosť, ktorá nebola príliš svetlá - a druhé pokračovanie sa vo veľkej miere sústreďuje práve na Christiana a jeho poznačenú psychiku. Záverečná časť začína sprvu veľmi pozvoľne, no v druhej polovici sa začnú diať veľké veci - a z eroticko-psychologického románu sa stáva napäté vyvrcholenie celej série. Viaceré fakty sa spájajú do súvislostí a aj keď nie je Paťdesiat odtieňov slobody knihou, ktorá je bezchybná a poučná, jej čítanie si určite užijete.

Záver a prekvapenia s ním spojené
Otvoreným koncom predošlej časti vo mne autorka vzbudila zopár obáv - ako sa bude príbeh odvíjať ďalej. Treba ale uznať, že so zápletkou sa autorke podarilo popasovať statočne. Je vidieť, že sa už dostatočne rozpísala, vie pracovať s akciou či gradáciou príbehu. Musím však povedať, že záverečná časť sa mi páčila o niečo menej než prvé dva diely. Môže za to preklad, ktorý obsahoval veľké množstvo chýb a preklepov - a keby dostal kvalitnejšiu korekciu, kvalita by sa odzrkadlila aj na celkovom dojme z príbehu.

Nenechajte si ju ujsť
Keby som to mal zhrnúť, neľutujem, že som sa do série pustil. Päťdesiatim odtieňom slobody udeľujem 4/5 hviezdičiek. Nie je to čítanie pre všetkých a nie každý sa dokáže prelúskať jej príbehom. Ako odreagovanie od bežných problémov je ale Päťdesiat odtieňov - či už sivej, temnoty alebo slobody - ako stvorené. E L James si pre čitateľov pripravila veľký epilóg a viaceré bonusy - či už Tieňove prvé Vianoce alebo Prvé stretnutie Anastasie Steelovej, takže každý fanúšik série by mal určite siahnuť aj po treťom pokračovaní. Nepochybujem, že tento kontroverzný pár ostane ešte roky v pamätiach Jamesovej čitateľov...
Na záver by som chcel poďakovať spoločnosti AlbatrosMedia za poskytnutie recenzného výtlačku.
Ak chcete vedieť, ako príbeh končí, klikajte sem