RECENZIA: Upírske denníky 14 - Tajný rituál (L.J.Smith)

Najhrozivejší z pôvodných upírov Klaus bol vzkriesený a privolaný z temnoty. Postupne začína šíriť skazu v areáli univerzity. Elena sa spolu s ostatnými púšťa do nerovného boja. Klaus sa im chce pomstiť za to, že sa ho už kedysi pokúsili zničiť. Podarí sa im poraziť zlo raz a navždy? Čo ak sa na scéne odrazu objaví dávna láska bratov Salvatoreovcov Katherine?

Posledná časť trilógie Hunters
Upírske denníky ako sága sa skladajú z viacerých sérii - klasických 4 knižiek, naväzujúcej série RETURN (diely 5-10) a zatiaľ poslednej dovydávanej trilógie HUNTERS (diely 11-14). Hunters teda Tajným rituálom končia, a preto som bol zvedavý, ako táto séria dopadne. Síce sa v Amerike plánuje ešte ďalšia trilógia, do nej sa už neplánujem pustiť. Pôvodný príbeh Upírskych denníkov bol zaujímavý - nemožno povedať že nie. Avšak viacero čitateľov by túto sériu vnímalo inak, keby nebola rozťahaná na množstvo dielov, ktoré kvalite sérii, bohužiaľ, iba uškodili. Ak si ale knižku kupujete - hoci aj jej štrnástu časť - predpokladá sa, že ste fanúšikom Upírskych denníkov, a ak ste prešli všetkými predošlými, finále vás určite nesklame

Dynamika najmä na samom konci
Tajný rituál sa spočiatku začína veľmi pozvoľne a autorka vám stručne opisuje, čo sa udialo v predošlých častiach, čo veľa čitateľov určite ocení. Na konci predošlej časti si Smithová nechala otvorené vrátka, preto bolo o zápletku postarané. Dynamickejšia bola až druhá polovica a keďže to bola pre mňa posledná kniha z tejto série, som rád, že si ju zapamätám kvôli koncu, s ktorým sa síce mohla autorka pohrať o niečo väčšmi, no musí sa uznať, že sa jej aj napriek tomu podaril. Ak ste fanúšikom Eleny, Stefana a ostatných postáv - a ak vám séria svojím spôsobom prirástla k srdcu, určite si prečítajte aj ďalšiu naväzujúcu trilógiu - ak teda v slovenskom preklade vyjde.

Jednoduché čítanie
Každá z kníh tejto série je písaná veľmi jednoducho a na jej čítanie nepotrebujete byť príliš koncentrovaní. Druhou stránkou je ale dejová línia, ktorá sa za posledných  štrnásť dielov stihla bohato rozkonáriť - a platí to aj fantasy prvkoch, ktoré boli do príbehu zakomponované. Je pravda, že v posledných častiach boli tieto prvky značne eliminované a knižky mi prišili o niečo zaujímavejšie a pútavejšie. Predsa len, všetkého veľa škodí. A o prefantazírovaných príbehoch to platí dvojnásobne.

Na hlavných hrdinov čaká vo finále veľmi ťažký súboj a každý jeden fanúšik Upírskych denníkov by si ho nemal nechať ujsť. Okrem toho má knižka bezmála štyristo strán, takže ak hľadáte čítanie na tmavé zimné večery, pripíšte si Tajný rituál na svoj zoznam. Pretože finále v príbehu prinesie viacero obetí. Ale o tom potom.

Na záver by som chcel poďakovať Vydavateľstvu Fragment za recenzný výtlačok.
Upírske denníky 14 si môžete kúpiť napríklad na tejto adrese