RECENZIA: Iba jeden deň (Gayle Formanová)

Keď pouličný herec Willem po svojej diváčke Allyson nečakane hodí mincu, dievča sa domnieva, že to bola iba súčasť predstavenia. Po chvíli to však medzi nimi zaiskrí a Allyson s Willemom strávi celý jeden deň. Ktovie, či vtedy tušila, že tento deň môže byť pre nich posledný – a že Willem jej po svojom odchode naruby zmení jej život.

„Na kratučkú chvíľu som si predstavila človeka, ktorému by som mohla porozprávať, ako som našla tie dvere a potom ich stratila. Pochopil by ma. Ale tieto dvere museli zostať navždy zatvorené.“

Gayle Formanová pre slovenských čitateľov nemusí byť neznámy pojem. So svojou úspešnou a zároveň vypredanou knihou Ak zostanem sa na našom území predstavila ešte pred troma rokmi. Útla, bezmála dvestostranová knižka so sebou vtedy priniesla množstvo emóciipekných myšlienok. Dnes môžete v kníhkupectve nájsť jej ďalšie – a treba uznať, že ešte viac prepracovanejšie a kvalitnejšie – dielo Iba jeden deň, ktoré opäť rozpráva príbeh dvoch mladých ľudí. Keď sa začítate do jeho stránok, mohlo by sa vám zdať, že tým, že autorka veľakrát odkazuje na diela veľkého Shakespeara, aj Iba jeden deň sa hrá na niečo veľké.  No kniha taká naozaj je – minimálne vďaka autorkiným myšlienkam.

„Niečo v jeho správaní sa zmenilo. Bol ako žiarovka, čo naposledy slabo
blikne predtým, ako sa vypáli.“

Knižka je vyrozprávaná z pohľadu študentky Allyson, čerstvej maturantky, ktorá sa vydáva na výlet Európou. V príbehu vystupovala ako silná hrdinka a množstvo čitateľov si ju vďaka jej vytrvalosti a nikdy nekončiacej nádeji obľúbi. Predsa len, dokázali by ste vypátrať muža, o ktorom okrem krstného mena a pár charakteristických čŕt vôbec nič netušíte? Willem sa v prvej tretine z príbehu vytráca, no autorka sa aj napriek tomu dokázala s dejom vyhrať, a preto ani knižka nie je čisto o vzťahu dvoch ľudí. Pomocou hlavnej hrdinky navštívite Francúzsko, Paríž a spoznáte viaceré kultúry. Keď to spojíte s vynikajúcim pisateľským štýlom, vznikne vám dokonalá oddychovka, ktorá disponuje všetkým, čo si len môžete priať.
„Willem bol sám, tak ako ja. Zrazu ma zabolelo, že nie som schopná
rozlišovať medzi ním a sebou.“

Je vidieť, že autorka nie je žiaden „zelenáč“ a príbeh vie napísať tak, aby jej ho čitatelia uverili do poslednej bodky. Iba jeden deň je kniha, pri ktorej dvojnásobne platí, že v jednoduchosti sa skrýva krása. Formanová vo svojich dielach nepriamo opisuje radosti a krásy života a zároveň píše štýlom, ktorý je blízky mladým ľuďom. Zatiaľ čo Allyson bude zbierať indície, ktoré by ju k Willemovi priviedli, vy budete hltať stranu za stranou až do samého konca. A ak budete zvedaví na pokračovanie, určite vás poteší fakt, že druhý diel, ktorý zachytáva Willemovo putovanie, vychádza už v marci.

„Zrazu som si uvedomila, že moje predchádzajúce slová boli pravdivé:
Nikto nie je tým, za koho sa vydáva.“

Čo dodať na záver? Iba jeden deň by ste si mali určite prečítať v prípade, že vás zaujal obsah knižky a ak ste čítali aj predošlé autorkino dielo, viete, že Gayle Formanová stojí za hriech. Veď nenadarmo sa na obálke pýši odznak Svetový bestseller. Veruže, odolali by ste takejto krásavici?

„Spomenula som si na mamine slová, že človek má byť vďačný a to, čo má a netúžiť po niečom, čo nemôže získať. Konečne som pochopila, čo znamená prestať  najlepšom.“

Pôvodne publikované aj na blogabcknihy.sk | abcknihy.sk kúpiť Iba jeden deň