RECENZIA: Polozlý (Sally Greenová)

Half Bad nie je ani zďaleka obyčajnou knihou, pochádzajúcou z pera britskej debutujúcej autorky Sally Greenovej. Je to zmeska čarov, mágie a dobrodružstva, napísaná štýlom, ktorý nevidíte v knihe každý deň. Odoláte Polozlému?

Nathan je syn bielej čarodejnice a čierneho čarodeja, čo z neho robí unikát. Ako to už vo svete chodí, nikto výnimočný to nemá ľahké a Nathan je prinútený utiecť. Až do sedemnástich narodenín na neho teda čaká život, ktorý by si nikto neželal. No čo ak sa musí rozhodnúť, kam patrí? A splniť úlohy, inak ho čaká krutá smrť? Nathanovi nezostáva nič iné, len sa pokúsiť o nemožné. Ale ako, keď nemôže veriť dokonca ani najväčšej láske

"Najdôležitejšie je nepripúšťať si to. Nepripúšťať si bolesť, nepripúšťať si nič."

Keď budete môcť o dva týždne otvoriť modročervenú knižku so záhadnou obálkou, všimnete si všetko len nie obyčajné dielo. Polozlý sa však na obyčajného ani nehrá. Už sprvu vám autorka predstaví štýl, akým sa bude celé dielo uberať. Čo sa týka mňa, zožral som jej každé slovo. Najlepšie na tom je, že budete mať pocit, akoby ste boli súčasťou príbehu. Prihovára sa vám, zapája vás do deja a celkovo na mňa Sally urobila veľmi dobrý dojem. Vytvorila zaujímavý príbeh a keby v strednej časti nepoľavila, teraz by som básnil o bezchybnom čítaní. Má to jeden háčik... Polozlý nie je pre každého.

"Utekám. Nič lepšie mi nezíde na um, len bežím a bežím, kým mi stačia sily."

Krátke odseky, minimálny počet slov vo vetách... Tak by sa dal v skratke zhrnúť úvod do diela. Priznávam, že koncepcia príbehu nemusí byť pre každého ideálna, no rozhodne kniha stojí za prečítanie. Aj keď sa v nej nevyskytuje veľké množstvo nových prvkov a autorka svoju fantáziu zapojila len v malej miere, jedná sa o kvalitný príbeh. Čítanie som si užíval a ak máte radi rýchle a dynamické príbehy, budete si ho užívať aj vy! Nemožno však očakávať fenomén a aj keď sa Polozlý autorke vytvoril, je vidieť, že ešte potrebuje čo-to popísať

"Som celý od krvi. Vyrazím, hoci neviem kam."

Kniha zachytáva prierez životom mladého Nathana. Zatiaľ čo najprv vám predstavuje autorka jeho tréning, oboznamuje vás s prísnymi pravidlami a celkovo pôsobí ako neoťukané dieťa, s odstupom času sa z neho stáva chalan s rozhľadom, ktorého si obľúbite. Myslím si, že viac sa o ňom dozvieme v pokračovaní. Autorka si pekne otvorila vrátka a keďže sa druhý diel pripravuje až o poriadnu chvíľu, som veľmi zvedavý, čo prinesie. Myslím si, že bude o poznanie lepší. Ako som spomínal, v strede knihy môžete natrafiť na hluché miesta, no v závere sa autorka opäť poriadne rozbehla.

Polozlý je vynikajúcou voľbou, ak máte radi mágiu, zopár nevšedných vecí a nemáte chuť na siahodlhé opisy. V Half Bad strany naopak plynú jedna radosť. Treba však rátať s tým, že ak budete od knihy očakávať príliš veľa, môžete byť trochu sklamaní. Tak či tak si ju prečítajte. Zaslúži si to.

Za poskynutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Kniha vychádza 15.apríla, v predpredaji si ju možno kúpiť napríklad na tejto adrese