sobota, 16. augusta 2014

RECENZIA: Můj život u sousedů (H. Fitzpatricková)

Můj život u sousedů je príbeh o rodine, priateľstve, prvej láske a problémoch, s ktorými sa v mladosti stretávame.

Len sa tak zamyslite nad tým, ako by ste reagovali, keby ste v meste stretli matku s ôsmimi deťmi. Považovali by ste ju za nezodpovednú a ľutovali jej deti, ktoré nemôžu dostať toľko lásky, koľko sa jej ujde v rodinách s jedným či dvoma ratolesťami? Pravdepodobne by som - ako jedináčik - reagoval rovnako a úprimne si neviem predstaviť, že by som patril do takejto rodiny. U Garrettovcov je to ale realita. Každodenné posmešky, pokriky a nenávisť susedov Reedovcov.

Garrettovci boli vždy pre mladú Samanthu Reedovú, ktorá ich pravidelne sleduje zo strešného okna, zakázaní. No čo ak sa jej matka mýli a možno nemá úplnú pravdu?  Čo ak rodina, ktorá pozostáva z toľkých členov, disponuje oveľa väčšou láskou než domácnosť Reedovcov s konzervatívnymi spôsobmi? A potom sa do strešného okna ku Samanthe vyšplhá mladý Jase Garrett od susedov. Láska na prvý pohľad? Možno áno. Prvé zamilovanie, bozky, prvé skúsenosti so sexom. Aj o tom rozpráva novinka Můj život u sousedů (My Life Next Door) od Huntley Fitzpatrickovej, na ktorú som sa nesmierne tešil.

"Tak veľmi som milovala ten výhľad. Dlho pre mňa znamenal všetko, dokonca i vlastnú identitu. Bola som dievča, ktoré pozoruje Garrettovcov."

Kniha ma zaujala už vďaka svojej anotácii, ktorá napovedala, že pôjde o čítanie, pri ktorom sa budete môcť neraz zamyslieť. Práve také diela mi v poslednej dobe chýbali a keďže každý v mojom okolí Můj život u sousedů chválil, veľa som od tejto knihy očakával. A splnila moje očakávania? Určite áno. Fitzparicková napísala vynikajúce čítanie pre mladých ľudí, reálne vykresľujúce chvíle, v ktorých neviete, či sa postaviť na stranu rodičov alebo kamarátov.

Ak si myslíte, že ide o obyčajnú presladenú romancu, ktorá neprichádza s ničím novým, budem musieť nesúhlasiť. Je pravdou, že ide o oddychové čítanie, no kniha so sebou prináša množstvo pekných myšlienok, situácii a dialógov, ktoré ju robia jedinečnou. Budete mať príležitosť spoznať každého z Garrettovcov, čítanie vo vás vyvolá emócie a pritom mu nechýba ani vážnosť. Aj keď som si spočiatku myslel, že sa v množstve charakterov nebudem vedieť orientovať, nakoniec mi veľa z nich sadlo a väčšinu som si aj obľúbil. Autorka ma jednoducho presvedčila o tom, že píše veľmi chytľavo a určite si v budúcnosti prečítam aj jej ďalšie knihy.

"Nie je dôležité, ako veci vyzerajú na povrchu. Záleží na tom,
aké sú pri pohľade zblízka."

Aj keď tohtoročné leto nebolo práve také, aké by sme si predstavovali, letných kníh nie je nikdy dosť. Můj život u sousedů ma príjemne prekvapil a čítanie som si naozaj užíval. Príjemný štýl, nenáročný dej a dobre vykreslené charaktery sa podpísali pod to, že My Life Next Door bude patriť medzi moje obľúbené knihy a odporučil by som ju každému, kto má chuť na niečo jednoduché a nenáročné. Hoci české vydanie nemá originálnu obálku, myslím, že aj tá naša sa grafikom podarila. Veruže, kto by nechcel mať takúto krásku vo svojej knižnici?

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA