Preskočiť na hlavný obsah

RECENZIA: Eleanor a Park (Rainbow Rowellová)

Obaja majú šestnásť, sú spolužiaci a sú úplne iní ako ostatní. Ona je dievča z chudobnej rodiny s rodičmi, ktorých neznáša, on zas aziat s malým sebavedomím a vášňou pre komixy. Nie sú hlúpi a vedia, že prvá láska nikdy dlho nevydrží.... Sú však dosť odvážni, a preto to spolu skúsia. 

To, že Eleanor a Park vyjdú aj v slovenskom preklade, potešilo nejedného priaznivca Rainbow Rowellovej. Jej diela sa stali obľúbené a okrem už spomínanej knihy sa môžeme tešiť aj na Fanúšičku, ktorá vyjde budúci rok. Avšak späť k Eleanor a Park. Ich príbeh je neobyčajný a pritom tak obohraný: prvé naozajstné kamarátstva, láska, problémy s rodičmi. Rowellová neprichádza s ničím novým, čo by už nebolo povedané. Všetky nápady ale podáva šialeným spôsobom. Hoci jej štylistika nebola nijak výnimočná, dokázala napísať pútavú knižku s gradáciou príbehu a množstvom dychberúcich okamihov. Dáte jej dielu šancu tak, ako dali Eleanor a Park šancu spoločnej láske?

Tento príbeh ma zaujal už dávno pred svojím vydaním. Mám rád oddychovky a Eleanor a Park mi presne tak pripadali. Už podľa anotácie som tušil, že pôjde o knihu, ktorá bude niečím odlišná od ostatných. A naozaj sa tak stalo: Rowellová rada používa krátke vety, ktoré posúvajú príbeh veľmi rýchlo dopredu. Zároveň sa neobťažovala s veľkým úvodom - postavila vás pred hotovú vec, do otvoreného deja. Už som spomínal, že po štylistickej stránke jej dielo nebolo ničím výnimočné, no i tak patrí medzi knihy, ktoré by mali patriť do povinnej výbavy fanúšikov young adult kníh.

"Držať Eleanor za ruku bolo ako mať v dlani motýľa. Alebo
tlčúce srdce. Čosi dokonalé a dokonale živé."

Oba charaktery boli niečím iné. Zatiaľ čo v iných knihách nájdete nanajvýš jedného čudáka s kapucňou, ktorý neobľubuje prítomnosť ostatných, v tomto diele sú čudákmi rovno obe hlavné postavy. Každý však s iným, škaredým osudom. Kým rodičia Eleanor žijú z výplaty do výplaty a doma žije so štyrmi ďalšími súrodencami, Parkova rodina s peniazmi problém nemá. Čo ho trápi sú však črty aziata, ktoré v autobuse, kde sedí sám, ostražito skrýva za komiksy. Niekedy nič nejde tak, ako by sme si predstavovali - obaja sú ale odhodlaní bojovať a hoci vedia, že všetko sa raz skončí, dajú hocičo preto, aby boli silnejší než neprajní rodičia a osud.

"Cítila, že je s Parkom v bezpečí. Chránil ju ako magnetické pole."

Eleanor a Park pre mňa neboli knihou, ktorá vo mne zanechá silné emócie a neboli ani románom, ktorý nemôžete odložiť do poslednej strany. Autorka napísala jednoduchý príbeh s potenciálom zaujať každého, kto sa nerád riadi podľa davu. Riskla to a vytvorila šialený román so šialenými hlavnými postavami. Svedomito môžem povedať, že sa jej to podarilo na výbornú. Je len a len na vás, či to risknete spolu s Rainbow Rowellovou a dáte tejto knihe šancu. Odvážlivcom prajem pekné čítanie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu si kúpite kliknutím sem

Komentáre

  1. Kniha ve mně nakonec taky zanechala hodně, ale třeba prvních sto stran mi přišlo jako obyčejná oddechovka. Nakonec to ale detaily a hlavně konec zlepšili a příběh je opravdu skvěle napsaný. Jen mě mrzí, že kolem toho je taková velká bublina, protože bez ní věřím, že by si knihu vychutnalo víc lidí. :) Krásná recenze :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aký je váš názor na fanfiction? | súťaž o knihu Bozk

V posledných týždňoch sa na knižných blogoch a sociálnych sieťach spomínala kniha After: Bozk viac než často. Fanficion na populárnu hudobnú skupinu One Direction , ktorá spôsobila šialenstvo po celom svete, totiž už o malú chvíľu vyjde aj v slovenčine . Napriek tomu, že má spomínaná hudobná skupina množstvo odporcov, čitatelia si knihu After: Bozk doslova zamilovali . A keďže som bol jedným z tých, ktorí si mali možnosť prečítať knihu s malým predstihom, za seba môžem povedať, že ma príjemne prekvapila .  Hoci malo After  skoro šesťsto strán a viaceré pasáže sa v ňom niekoľkokrát opakovali, aj tak ma čítanie tejto knihy bavilo a nevedel som sa od nej odtrhnúť. Anna Toddová píše naozaj pútavo a musím sa priznať, že som je to celé zhltol aj s navijakom . Do príbehu vniesla realistickú atmosféru a ja som jej uveril každé slovo. Súhlasím, hrdinovia sa neraz správali hlúpo a nerozvážne, avšak takí mladí ľudia sú. Majú chyby, a rovnako ani táto kniha nie je dokonalá , ale určit

Keď si knihomoľ volí svoju budúcnosť

Veľmi dobre si spomínam na svoj prvý deň v škôlke . Na to, keď som uplakaný vychádzal z tej hrôzostrašnej budovy , v ktorej na mňa pani učiteľka kričala, aby som neplakal. A taktiež aj na to, ako som sa bál, no môj strach bol úplne zbytočný. Akoby to bolo pred mesiacom, keď som prvýkrát vstúpil do triedy a našiel si na lavici knižku, na ktorej názov si už nespomínam. Akoby všetky tie roky driny ubehli ako voda - a dnes stojím pred veľkým rozhodnutím . Čím budem v budúcnosti? Avšak taký je život - dennodenne sa musíme rozhodovať o svojom nasledujúcom kroku , o tom, či najprv vynesieme smeti, ktoré už doslova kričia "Vynes ma!" alebo ostaneme ešte chvíľu ležať pred obľúbeným seriálom . Celý život je o rozhodnutiach, no voľba vysokej školy a svojej budúcnosti niečím tak ľahkým určite nie je. A keďže nechcem, aby bol tento blog iba o recenziách a ukážkach z kníh, rozhodol som sa porozprávať vám niečo z môjho skutočného života . Možno si poviete - čo bláznim, veď som le

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže