RECENZIA: Kráľovná Tearlingu (Erika Johansenová)

Kráľovná Tearlingu, všetkými vychvaľovaná novinka z produkcie vydavateľstva YOLi, konečne uzrela svetlo sveta. Ako si poradí neskúsená Kelsea s kráľovstvom, na ktorého trón má zasadnúť? Stačí jedna chyba a všetko bude stratené. Až teraz sa ukáže, komu môže Kelsea skutočne dôverovať.

Už samotný slogan tohto príbehu so sebou nesie slovné spojenie "dobrodružný príbeh". Keďže som v poslednej dobe čítal úplne iné knihy, bol som na Kráľovnú Tearlingu zvedavý. Veľmi zvedavý. Jednak ma zaujala obálka, ktorá vyzerá vynikajúco, a taktiež aj chvály a ohlasy čitateľov, vďaka ktorým som si chcel knihu prečítať čo najskôr. Erika Johansenová totiž prichádza s nie úplne obyčajným príbehom a už anotácia napovedá, že z Kráľovny Tearlingu sa môže stať nový fenomén. Môže, no nemusí. Hoci má tento príbeh nesmierne veľký potenciál, ktorého sa chopili aj filmové spoločnosti, myslím si, že bolo dielo až príliš preceňované a síce som si čítanie užil, očakával som o kúsok viac.

"Všetky kráľovstvá napokon zaniknú.
Myslím, že je lepšie zomrieť s čistým štítom."

Hoci dodnes neviem prečo, už od prvej chvíle mi tento príbeh v niečom pripomínal Odkaz dračích jazdcov. Pravdepodobne to bude hlavná hrdinka Kelsea, ktorá je postavená pred množstvo rozhodnutí, ktoré ovplyvnia životy všetkých ostatných charakterov. Kelseu som si ako hlavnú postavu obľúbil, avšak nebol jej venovaný taký priestor, aký by som očakával. Akoby autorka nedokázala dať na papier všetky námety a myšlienky, ktoré chce svojim čitateľom odovzdať. Rozhodne sa nesnažím povedať, že sa mi kniha nepáčila, no pri čítaní som narazil na množstvo pasáží, v ktorých sa ukázalo, že sa autorka ešte potrebuje rozpísať, aby boli jej knihy dokonalé. Kráľovná Tearlingu je ale trilógiou, takže určite to netreba vzdávať hneď po prvej časti.

Čo som na tomto románe ocenil, bola autorkina predstavivosť. Síce dejová línia, ktorá bola občas poriadne zamotaná, sem-tam stagnovala, to, ako Johansenová dokázala vykresliť postavy a jednotlivé situácie, bolo naozaj ohromujúce. Jej potenciál totiž spočíva najmä v opisoch. Akcia, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou dobrodružného príbehu, zas tvorila len minimálnu časť knihy. Viac svižnejších scén by dozaista odstránilo hluché miesta, na ktoré ste mohli v príbehu naraziť. Treba len dúfať, že sa v pokračovaní autorka poučí z vlastných chýb a popracuje na nedostatkoch, ktoré spravia z priemerného čítania výnimočný príbeh.

"Existujú len dve možnosti. Buď do týždňa zomrieš, alebo sa z teba stane najobávanejšia kráľovná v dejinách tohto kráľovstva. Nie je stredná cesta."

Ako som už spomínal, ide o dobrodružný príbeh, pri ktorom neraz použijete svoju predstavivosť a fantáziu. Práve preto sa veľmi teším na filmové spracovanie v hlavnej úlohe s Emmou Watson. Hoci som nebol z Kráľovny Tearlingu nadšený, potešil som sa, že sa ku mne táto kniha dostala.  Je pravdou, že autorka na seba ešte musí popracovať, jej nasledujúce dielo (ktoré mimochodom vyjde v júni tohto roka) však môže byť o poznanie kvalitnejšie. Nechajme sa prekvapiť! Minimálne ja si pokračovanie určite prečítam.

Knihu si môžete zakúpiť na tejto adrese. Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu IKAR.