RECENZIA: Nespavost (J.R.Johanssonová)

Už zopárkrát sa mi stalo, že som v noci nemohol zaspať a iba sa prevaľoval z jednej strany na druhú celé hodiny. Vždy sa mi však zaspať podarilo a doprial som tým môjmu mozgu aspoň trochu oddychu. Parker ale také šťastie nemá a dennodenne v noci nespí. Hoci si to nevie dobre vysvetliť, každú noc sa stáva pozorovateľom snov tých, ktorým sa naposledy pozrel do očí. Je však jasné, že takto to nepôjde donekonečna a ľudská bytosť, ktorej je znemožnený spánok, na svete nevydrží dlho. V tom momente ale spozná mladú Miu a Parker prvýkrát zaspí.

"Až doteraz som nepoznal v živote nič iné než strach a hrôzu. Celé roky som sa sám likvidoval."

Neznie to ako romantický príbeh, ktorý skončí happyendom? On, zmietaný nepríjemnou ťarchou, a ona princezná z rozprávky, ktorá čaká na svojho princa na bielom koni? Našťastie, Nespavosť takýmto príbehom ani zďaleka nie je. Mia sa Parkerovi vyhýba a považuje ho za šialeného. Má pocit, že ju prenasleduje a taktiež že je autorom výhražných emailov, ktoré dostáva do svojej schránky. Podarí sa ale Parkerovi prelomiť bariéru medzi ním a Miou a vysvetliť jej, ako to v skutočnosti je? Čo ak má Mia pravdu - a on je šialený psychopat, ktorý si nie je vedomý svojich činov? Jedno je však isté - čítanie Nespavosti som si neskutočne užil!

"Akoby môj mozog napol všetky svaly svojej predstavivosti a chcel do nich natlačiť všetko, čo sa tam vojde - len aby ma mohol mučiť."

Ak by som mal Nespavosť zaradiť podľa žánra, pravdepodobne by som ju "hodil" medzi psychologické romány. Síce nie je písaná príliš zložito, z viet je cítiť, že ide o niečo náročnejšie. Mňa však príbeh zaujal, keďže ma aj psychológia veľmi baví. Treba ale čítať pozorne a všímať si každý jeden detail. Na knihe sa mi páčila najmä jej nepredvídateľnosť - a z jednej zápletky sa postupne vytvorilo množstvo ďalších komplikácii, ktoré príbeh poriadne zamotali a vytvorili vynikajúce finále. Práve koniec na mňa zapôsobil najviac, pretože som čakal všeličo, no toto určite nie! Ostal som príjemne prekvapený a netušil som, že si ma kniha tak veľmi získa. Najmä kvôli tomu, že disponuje pomerne slabým hodnotením.

"Vedel som, že nebudem žiť večne. Chcem pred smrťou
spraviť ešte niečo, čo má naozaj cenu."

Parkera som si obľúbil a držal mu palce, pretože presvedčiť dievča býva veľmi ťažké - najmä keď má svoju pravdu, ktorú nemožno zmeniť. Ich vzťah sa vyvíja kostrbato, no páčilo sa mi, že autorka nás nezaťažila zbytočne veľkým počtom postáv, ktoré by čitateľa len bezdôvodne zmiatli. Takto sa budete môcť sústrediť na hlavnú dejovú líniu, ktorú autorka vytvorila veľmi dobre. Je pravda, že príbeh je tak trochu šialený a možno aj pritiahnutý za hlavu. Mne však neskutočne sadol a autorke som to zožral aj s navijakom. Je teda len na vás, či mu dáte šancu aj vy.

"Nebol to sen. Vlastná myseľ a stala mojím najhorším nepriateľom. Skúšala na mňa morbídne triky a ja som ani nevedel, ako veľmi sa ich mám báť."

Nespavosť dozaista patrí medzi najlepšie knihy, ktoré som v poslednom období čítal. Je pravdou, že nie každého môže osloviť, avšak ten, kto miluje príbehy, v ktorých sa neustále niečo deje a ktoré hovoria o prinajmenšom zaujímavej téme, jej určite príde na svoje. Nespavosťou ale táto séria nekončí a môžme sa tešiť na ďalšie dva diely. Treba len dúfať, že sa ich dočkáme aj v preklade