RECENZIA: Pomalé skúmanie ticha (Patrick Rothfuss)

Príbeh kráľovraha preslávil Patricka Rothfussa po celom svete. Zatiaľ čo Meno vetra a Strach múdreho muža nemali menej než šesťsto strán, jeho najnovšie dielo je iba krátkou novelou, ktorá hovorí o jednej z postáv Príbehu kráľovraha. Podarí sa autorovi aj v takomto prípade zachovať si kvalitu, na ktorú sme boli zvyknutí v predošlých knihách?

Ako možno viete, autorove spomínané knihy som si veľmi užil. Síce nepatria medzi literatúru, ktorú primárne obľubujem, dokázali ma ohúriť celou svojou krásou - dynamickým príbehom, nádhernými opismi a charaktermi, ktoré počas čítania ožívajú. A keďže vyšiel druhý diel Príbehu kráľovraha pred necelými troma rokmi, pripravovaná novela ma naozaj potešila. Strany mi spočiatku pred očami ubiehali veľmi rýchlo - avšak rovnako rýchlo som si uvedomil, že knihe niečo chýba. Niečo veľmi podstatné. V Pomalom skúmaní ticha nenájdete jedinú priamu reč. A hoci sa Rothfussove diela čítajú veľmi dobre a ja som si ich v minulosti obľúbil, v prípade tejto novely to jednoducho... nefungovalo.

Kniha je skôr prerozprávaním určitého príbehu - zasadeného do Podsveta, ukrytého hlboko pod univerzitou. Je to sieť prastarých temných chodieb, o ktorej vie iba malá hŕstka ľudí. Práve Podsvet je domovom Auri, postavy, ktorú poznáme z Rothfussových kníh. A presne Auri, tiché a bojazlivé dievča, bola mojím najväčším problémom. Osobne mám rád postavy rovnako energetické a zhovorčivé ako ja, ktoré majú radi ľudí okolo seba a ktoré sa desia samoty. Najmä kvôli tomuto faktu mi Pomalé skúmanie ticha nesadlo do takej miery, ako som očakával. No s niečím podobným treba rátať - keďže aj názory čitateľov na toto dielo sú rozporuplné. Dokonca sám autor čitateľov varuje, že príbeh je iný - a možno nie taký, aký by chceli, aby bol.

"Tento príbeh je pre všetkých mierne zlomených ľudí. Som jeden
z vás. Nie ste sami. V mojich očiach ste všetci nádherní."

Na druhej strane však treba povedať, že vďaka absencii priamej reči v príbehu dokonale vynikli autorove opisy, pre ktoré sa Rothfuss doslova narodil. Práve tie vás dokážu udržať v strehu a neunudiť ako to možno býva u iných spisovateľov. Výhodu taktiež vidím v pomerne krátkom rozsahu príbehu, ktorý tým pádom nebol zbytočne rozťahaný. Viaceré veci si budete musieť domyslieť, a práve to robí čítanie originálnejším. V neposlednom rade určite treba spomenúť krásne ilustrácie, ktoré knihu veľmi pekne oživili. Hoci ma dejová stránka nezaujala, ilustrácie sa mi naozaj zapáčili.

Pomalé skúmanie ticha nie je knihou, ktorá zaujme každého. Jej čítanie by ste preto mali určite zvážiť. Ak ste si zamilovali Rothfussove opisy, ak uprednostňujete samotu pred spoločnosťou či radi hľadáte  v príbehoch skrytý zmysel, určite by ste si mali túto knihu prečítať. Ak však prahnete po pokračovaní Kvotheových príbehov a nemáte záujem dozvedieť sa viac o Auri, Pomalé skúmanie ticha pravdepodobne nebude kniha pre vás. Ja som rád, že som to aspoň skúsil, no radšej si počkám na finále Príbehu kráľovraha, ktorý bude - verím - opäť vynikajúcim čítaním.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu si môžete kúpiť napríklad na tejto adrese