sobota, 7. marca 2015

RECENZIA: Sempre - Navždy (J. M. Darhowerová)

Produkcia vydavateľskej značky YOLi, ktorá vydáva knihy pre mladých, sa minulý mesiac rozrástla o ďalší titul. Tentokrát ním je  vysoko hodnotené Sempre: Navždy, ktoré rozpráva príbeh o obete, láske, ale aj krutom zaobchádzaní s ľuďmi. Román očakávalo množstvo čitateľov. Avšak zaslúži si všetky chvály, ktoré od nich dostal? Pokračujte v čítaní mojej recenzie.

Život sedemnásťročnej Haven nie je taký, aký by si každý jej rovesník prial. Odmalička totiž vyrastala ako novodobá otrokyňa uprostred púšte a spolu s matkou sa stala obeťou obchodovania s ľuďmi. Zrazu ale natrafí na doktora Vincenta, ktorý dáva Haven šancu: buď opustí matku a odíde s ním, alebo zomrie. Haven sa tak ocitne na mieste, o ktorom sa jej ani nesnívalo: a okrem dvoch doktorových synov konečne spoznáva, ako chutí láska. Ako však prežiť vo svete, v ktorom vládne moc a peniaze, kde zrada a vraždy sú súčasťou ich každodenného života?

Nechcem tvrdiť, že si príbeh vyberám iba podľa anotácie - vždy si totiž prečítam hodnotenia určitej knihy a veľkú zásluhu na tom, aby ma dielo zaujalo, má aj samotná obálka. V prípade Sempre som dlho neváhal - ohlasy na knihu boli vynikajúce, anotácia ma zaujala už na prvý pohľad a ani bezmála päťsto strán ma od prečítania neodradilo. S odstupom času však musím povedať, že som knihu trochu precenil. A hoci som si veľmi prial, aby ma dielo zaujalo väčšmi, niekoľko aspektov mi na tejto publikácii prekážalo - a práve vďaka nim môj dojem zo Sempre nebol taký, aký som očakával.

"V živote je najzvláštnejšie, že z času na čas človek uverí, že bude žiť večne. Niekedy na to stačia tóny vzdialenej melódie, inokedy pohľad do niečích očí."

Čo som na tejto knihe a autorke ako takej vedel oceniť, bol celkový námet. Nikdy predtým som nečítal knihu hovoriacu o mafii, ktorá by bola zároveň určená mládeži a anotácia priam sľubovala dokonalý príbeh. Ale problém nastal s jeho vypovedaním. Možno mala autorka všetko pekne premyslené, avšak jednotlivé nápady nedokázala dať na papier tak, aby zaujali čitateľa. Síce vkladala do svojej knihy talianske výrazy, ktoré mali prispieť na originalite príbehu, štylistika, ktorú použila, nebola ničím výnimočná. Taktiež ani postavy nedostali taký priestor, aký by si zaslúžili. Hoci námet môže znieť zaujímavo, myslím si, že by potreboval zopár škrtancov a väčšiu spisovateľskú prax

Treba povedať, že ako oddychové čítanie pre čitateľov, ktorí veľa nečakajú, je Sempre dobrou voľbou. Je pravda, že na niektorých miestach dejová línia stagnovala a v knihe by ste mohli nájsť množstvo hluchých miest, dielo obsahuje aj veľa pekných myšlienok a niektoré časti v ňom boli zvládnuté veľmi dobre. Myslím si, že ak autorka na sebe zapracuje, môžeme sa tešiť na o poznanie lepšie pokračovanie. No čo sa týka prvej časti, tú by som zaradil medzi lepší priemer, čo je v tomto prípade naozaj škoda.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar
Knihu si môžete objednať napríklad na tejto adrese