pondelok, 6. apríla 2015

RECENZIA: Elita (Kiera Cass)

V Selekcii ostalo už len šesť dievčat. America sa musí definitívne rozhodnúť: buď bude bojovať o lásku princa Maxona, alebo ostane verná Aspenovi, s ktorým ju spájajú nezabudnuteľné spomienky. Hoci ostáva America stále nerozhodná, jedno je isté: jej čas sa nezadržateľne kráti...

Pokračovania Selekcie som sa doslova nevedel dočkať - a to z viacerých dôvodov. Prvá časť tejto série, ktorá disponuje podarenými obálkami, si ma vďaka svojej prepracovanosti a pútavému rozprávaniu autorky veľmi ľahko získala. Kniha sa zároveň čítala ľahko a plynulo, dokázala ma vtiahnuť do príbehu, ktorý akoby ožíval pred mojimi očami. Musím povedať, že sa Elita niesla v podobnom duchu. Síce mala zopár nedostatkov, kvôli ktorým bola o chlp slabšia než Selekcia, jej čítanie som si nesmierne užil. A hoci bývajú "dvojky" v trilógiách prekliate, pre Elitu to platí len čiastočne.

"Musela som si vybrať. Aspen alebo Maxon. Ako som si však mohla
vybrať medzi dvoma dobrými možnosťami? Ako som
mohla urobiť rozhodnutie, ktoré vo mne vždy čosi zabije?"

Ako už samotná anotácia napovedá, v Elite je mladá America prinútená urobiť zásadné rozhodnutie: buď si vyberie Maxona a tým pádom strávi zvyšok svojho života v kráľovstve, alebo svoje srdce ponechá Aspenovi, ktorý bol jej dlhoročnou láskou. Všetko by bolo v poriadku, keby hlavná hrdinka neprestajne nemenila svoje rozhodnutia, čím pekne zamotala hlavu nielen sebe, ale aj samotným čitateľom. Takéto správanie vo viacerých fanúšikoch vyvolá hnev a je možné, že u mnohých America stratí rešpekt. Niet sa čomu čudovať - v porovnaní s prvou časťou je to krok dozadu. Ostáva len dúfať, že svojím správaním neodplašila aj nápadníkov, ktorí sa uchádzajú o jej srdce.

"Akokoľvek som bola naštvaná na Maxona, na seba som sa hnevala
ešte viac. Mala som viac bojovať. Mala som sa viac snažiť. Potom by som tu takto porazene nesedela."

Keďže v príbehu ostalo už len šesť dievčat, prichádza čas na rivalitu a závisť. Až teraz totiž odhaľujeme skutočné charaktery niektorých postáv. Autorka si všetko dobre rozmyslela a jednotlivé postavy dôkladne vykreslila. Príbeh sa mi preto čítal veľmi ľahko a ani som si neuvedomil, ako rýchlo som sa prelistoval na samotný koniec. Autorke sa musí nechať, že píše naozaj pútavo - avšak stále si myslím, že neukázala všetko, čo je v nej. Azda tak urobí v poslednej časti, ktorá má potenciál byť vynikajúcou. Kiera Cass totiž ukázala, že vie príbeh vygradovať a zároveň ho nezahltiť hluchými miestami. Síce nemôžem povedať, že sme sa dejovo posunuli vpred, klamal by som pri tvrdení, že som sa pri čítaní nudil.

"Napriek tomu, že som občas vyrastala bez jedla či
elektriny, napriek tomu, že som videla veľké rozdiely medzi
sebou a inými... zistila som, že túto krajinu milujem."

Elita splnila to, čo som očakával. Hoci po dejovej stránke nepriniesla skoro nič nové a je možné, že vám America bude sem-tam liezť na nervy, určite sa oplatí knihu si prečítať. Kiera Cass píše zo štylistického hľadiska vynikajúco a jej knihy sa čítajú veľmi dobre. Osobne sa mi však prvý diel páčil o niečo viac - najmä pre väčšiu organizovanosť, ktorá v knihe vládla. Už teraz sa teším na záver série s názvom Prvá. Opäť so sebou prinesie podarenú obálku, ktorá bude pekne pasovať k predošlým dvom sestrám. Knihu môžeme očakávať už v septembri

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA
Knihu si môžete zaobstarať na tejto adrese.