RECENZIA: Železná skúška (H. Black & C. Clare)

Novodobý Harry Potter a magický svet kúziel a čarov? Aj tak zvyknú čitatelia označovať sériu Magistérium, ktorej autorkami sú úspešné spisovateľky Holly Black a Cassandra Clare. Síce v slovenčine vyšla iba prvá kniha, už teraz možno usudzovať, že pôjde o veľký príbeh. Čo si o ňom myslím ja?

Cassandru Clare som doposiaľ poznal iba ako autorku série Nástroje smrteľníkov a síce boli všetci navôkol sériou ohromení a mne sa páčila tiež, nepovažoval som ju za niečo výnimočné. Keď som sa ale dozvedel o Železnej skúške, zaujala ma predstava čarodejníckeho sveta, Harryho Pottera a príbehov, s ktorými som vyrastal. S odstupom času môžem povedať, že sa mi Železná skúška naozaj podobala na spomínanú sériu - a nielen na ňu. Akoby sa autorky inšpirovali viacerými už vydanými príbehmi a vytvorili zmesku toho, čo na čitateľov zaberá. Aj napriek tomu však musím povedať, že na mňa výsledné dielo pôsobilo veľmi dobrým dojmom, ktorý nepokazili ani spomenuté fakty.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že dvanásťročný hrdina pre túto sériu nebude dobrou voľbou. Vonkoncom, aj Harry mal na začiatku ságy iba jedenásť - a kam to s ním J.K.Rowlingová dotiahla. Musím sa však priznať, že som aj ja patril medzi tých, ktorí sa veku Calluma obávali. Počas čítania mi ale vystupovanie hlavnej postavy vôbec nevadilo - práve naopak, bol som prekvapený, že mi ako postava sadol a dokázal som sa s ním stotožniť. V druhej polovici, keď kniha nabrala akčný spád, som ho ale začal vnímať inak. Už to nebol ten Callum, ktorého sme spoznali na začiatku, a trochu sa zmenilo aj jeho správanie. Viac vám ale neprezradím...

"...lenže slová z neho nevyšli. Bolo to, akoby stál na kraji útesu a telo mu hovorilo skoč, ale myseľ mu v tom bránila. Keby zopakoval, čo povedal, majster Rufus by ho nenávidel. Všetci by ho nenávideli."

Páčilo sa mi, že autorky dokázali vytvoriť reálnu atmosféru príbehu a detailne vykreslili jeho prostredie. Hoci by ste mohli v knihe nájsť zopár hluchých miest, ako som už spomínal, v druhej polovici sa stal príbeh dynamickejším a akčnejším. Zo záveru prvej časti možno usudzovať, že autorky majú pre svojich čitateľov pripravenú ešte poriadnu dávku nápadov. Ťažko povedať, či prídu Magistériu na chuť všetci fanúšikovia Nástrojov smrteľníkov. Síce sa môžu spomínané série v niečom podobať, Železná skúška bola špecifickejšia a sám by som ju odporúčal skôr mladším a nenáročným čitateľom (pre ktorých by bol Callum väčším rovesníkom než pre mňa).

Železná skúška ma príjemne prekvapila a splnila moje očakávania. Zo štylistického hľadiska sa čítala veľmi dobre, nebola písaná kostrbato a hoci obsahovala malé množstvo hluchých miest, urobila na mňa dojem. Určite vám odporúčam prečítať si túto knihu - či už milovníkom mágie, Rokfortu alebo Tieňolovcov zo série Nástroje smrteľníkov. Do zajtra si môžete na mojom blogu navyše o Železnú skúšku zasúťažiť - kliknutím sem. Určite teda nepremeškajte šancu prečítať si v skutku zaujímavý príbeh. :-)

Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu si môžete kúpiť na tomto mieste.