RECENZIA: Železná skúška (H. Black & C. Clare)

Novodobý Harry Potter a magický svet kúziel a čarov? Aj tak zvyknú čitatelia označovať sériu Magistérium, ktorej autorkami sú úspešné spisovateľky Holly Black a Cassandra Clare. Síce v slovenčine vyšla iba prvá kniha, už teraz možno usudzovať, že pôjde o veľký príbeh. Čo si o ňom myslím ja?

Cassandru Clare som doposiaľ poznal iba ako autorku série Nástroje smrteľníkov a síce boli všetci navôkol sériou ohromení a mne sa páčila tiež, nepovažoval som ju za niečo výnimočné. Keď som sa ale dozvedel o Železnej skúške, zaujala ma predstava čarodejníckeho sveta, Harryho Pottera a príbehov, s ktorými som vyrastal. S odstupom času môžem povedať, že sa mi Železná skúška naozaj podobala na spomínanú sériu - a nielen na ňu. Akoby sa autorky inšpirovali viacerými už vydanými príbehmi a vytvorili zmesku toho, čo na čitateľov zaberá. Aj napriek tomu však musím povedať, že na mňa výsledné dielo pôsobilo veľmi dobrým dojmom, ktorý nepokazili ani spomenuté fakty.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že dvanásťročný hrdina pre túto sériu nebude dobrou voľbou. Vonkoncom, aj Harry mal na začiatku ságy iba jedenásť - a kam to s ním J.K.Rowlingová dotiahla. Musím sa však priznať, že som aj ja patril medzi tých, ktorí sa veku Calluma obávali. Počas čítania mi ale vystupovanie hlavnej postavy vôbec nevadilo - práve naopak, bol som prekvapený, že mi ako postava sadol a dokázal som sa s ním stotožniť. V druhej polovici, keď kniha nabrala akčný spád, som ho ale začal vnímať inak. Už to nebol ten Callum, ktorého sme spoznali na začiatku, a trochu sa zmenilo aj jeho správanie. Viac vám ale neprezradím...

"...lenže slová z neho nevyšli. Bolo to, akoby stál na kraji útesu a telo mu hovorilo skoč, ale myseľ mu v tom bránila. Keby zopakoval, čo povedal, majster Rufus by ho nenávidel. Všetci by ho nenávideli."

Páčilo sa mi, že autorky dokázali vytvoriť reálnu atmosféru príbehu a detailne vykreslili jeho prostredie. Hoci by ste mohli v knihe nájsť zopár hluchých miest, ako som už spomínal, v druhej polovici sa stal príbeh dynamickejším a akčnejším. Zo záveru prvej časti možno usudzovať, že autorky majú pre svojich čitateľov pripravenú ešte poriadnu dávku nápadov. Ťažko povedať, či prídu Magistériu na chuť všetci fanúšikovia Nástrojov smrteľníkov. Síce sa môžu spomínané série v niečom podobať, Železná skúška bola špecifickejšia a sám by som ju odporúčal skôr mladším a nenáročným čitateľom (pre ktorých by bol Callum väčším rovesníkom než pre mňa).

Železná skúška ma príjemne prekvapila a splnila moje očakávania. Zo štylistického hľadiska sa čítala veľmi dobre, nebola písaná kostrbato a hoci obsahovala malé množstvo hluchých miest, urobila na mňa dojem. Určite vám odporúčam prečítať si túto knihu - či už milovníkom mágie, Rokfortu alebo Tieňolovcov zo série Nástroje smrteľníkov. Do zajtra si môžete na mojom blogu navyše o Železnú skúšku zasúťažiť - kliknutím sem. Určite teda nepremeškajte šancu prečítať si v skutku zaujímavý príbeh. :-)

Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu si môžete kúpiť na tomto mieste.

Aj sekunda môže všetko zmeniť | recenzia knihy Posledné, čo v živote urobila (Gregg Olsen)

Niektoré knihy začnete čítať a ihneď viete, čo od nich  môžete očakávať . Predostrú vám skupinu postáv,  vzťahy medzi nimi , a zároveň aj konflikt, ktorý sa stane námetom pre spracovanie románu. V prípade knihy  Posledné, čo v život urobila , som ale taký pocit nemal. Autor začal rozprávanie príbehu  retrospektívne , a ja som vhupol do  absolútneho neznáma . Hoci som ničomu nerozumel, pokračoval som ďalej – a s odstupom času som za to veľmi rád.  S menom Gregga Olsena som sa v minulosti už stretol. Síce som od neho žiadnu knihu nečítal, je autorom dvojdielnej série Prázdna rakva (Závisť a Zrada), ktorá dávnejšie vyšla v slovenskom preklade . Hoci v prípade menovanej série išlo skôr o žáner young adult , rozšírený medzi mladými čitateľmi, román Posledné, čo v živote urobila , do tejto kategórie zaradiť nemožno. Jeho anotácia ma však zaujala už v prvom momente, a preto som nad prečítaním neváhal ani sekundu.  Do mestečka na brehu rieky Deschutes sa húfne  sťahujú mladí ľudi

RECENZIA: Na koho to slovo padne (M. J. Arlidge)

Meno vyšetrovateľky Helen Graceovej je známe azda každému milovníkovi detektívnych príbehov. Po prvýkrát sa objavilo v diele Jeden musí z kola von , ktoré vyšlo v slovenskom preklade minulý rok. Teraz vychádza ďalšia kniha obľúbeného anglického spisovateľa M.J. Arlidgea s názvom Na koho to slovo padne . Čo si o nej myslím ja? Keď v pochybnej mestskej štvrti nájdu zohavené telo muža stredného veku, vyšetrovateľka Helen Graceová tuší, že to nebude posledná obeť . Prečo však šťastne ženatý muž zavítal uprostred noci do neslávne známej štvrte prostitútok? A čím si zaslúžil, že jeho srdce doručili manželke domov ? Médiá začnú hovoriť o návrate Jacka Rozparovača , ktorý však poľuje na mužov, čo vedú dvojaký život. Cez deň vzorní otcovia a manželia, v noci klienti s pochybnými chúťkami. Helen sa nestihne ani spamätať z posledného prípadu a už musí čeliť ďalšej hrozbe , pri ktorej do poslednej chvíle nie je jasné, kto je korisť a kto dravec . "Na okamih prestala čmárať a vzápä

Spomienka na detstvo | recenzia knihy Tajomný les (Sandra Dieckmann)

Kto by si nepamätal čítanie ilustrovaných knižiek na dobrú noc? Mne osobne robili spoločnosť celé detstvo, či už tie vlastné alebo vypožičané z knižnice. Zo všetkých najradšej som mal knihy so zvieratkami. Obľúbené obrázky som si totiž prekresľoval na papier a hral sa na malého ilustrátora. Detstvo by bez obrázkových knižiek nebolo detstvom – preto som sa po dvadsiatich rokoch rozhodol do tohto sveta na malú chvíľu vrátiť. A poviem vám, ani trochu to neľutujem. :-)  „Na okraji rozľahlého lesa sa brieždi. Pomedzi košaté stromy presvitá slnko, začína sa nový deň. Zvieratká sa zobudili, veď treba preskúmať všetko navôkol! Srnky chrúmu šťavnatú trávu, líšťatá sa medzi sebou roztopašne klbčia a včely usilovne nosia peľ do úľa. Ani bobry nezaháľajú, hrádza sa sama nepostaví! A ktože sa skrýva v kríkoch za dubom? Odhalíš tajomstvá lesa, skôr než sa zotmie? Nádherne ilustrovaný sprievodca priblíži každodenný život zvieratiek z lesa a očarí menších i väčších čitateľov.“  (zdroj: anotácia kni