RECENZIA: Absolútna vojna (Alex Scarrow)

Niekto sa opäť zahráva s časom! Liam, Maddy a Sal sa musia pripraviť na štvrtú misiu v najdobrodružnejšej sci-fi sérii Jazdci časom. Čo si o tomto pokračovaní myslím ja?

Na nový diel mojej obľúbenej série Jazdci časom som sa naozaj tešil a keďže sa mi tretia časť páčila najväčšmi, tej štvrtej som sa nevedel dočkať. Na knihu sme si tentokrát opäť počkali dlhšie než by veľa z nás chcelo a po roku prichádza konečne vytúžená Absolútna vojna. Tej znovu nechýba dynamika, napätie či prepracovaná dejová línia. Ako by svet vyzeral bez amerického prezidenta Abrahama Lincolna? A aké následky by mala občianska vojna, keby trvala až dodnes? Ak chcú Jazdci časom opäť zachrániť ľudstvo, musia  sa vzoprieť všetkým prekážkam a prinútiť obe bojujúce strany vyhlásiť prímerie.

"Všetci umierame, len čo sa narodíme. Iba niektorým sa to stane skôr ako ostatným."

Niekedy stačí naozaj málo na to, aby vás daná kniha upútala. Čo sa týka Jazdcov časom, o ich obálkach netreba veľa diskutovať. Musím ale povedať, že okrem obálok na mňa vynikajúci dojem urobil autorov štýl, ktorý sa nezmenil ani vo štvrtom pokračovaní. Alex Scarrow ma opäť zaujal už od prvej kapitoly a ja som si čítanie knihy nesmierne užíval. Väčšinou ma zaujme až druhá polovica príbehu, avšak v tomto prípade to bolo presne naopak. Vynikajúci úvod na mňa zapôsobil o niečo viac než finále knihy, ktoré mi pripadalo mierne chaoticky. Dojem z čítania však určite nepokazilo.

Kniha je písaná podobným štýlom než jej predchodkyne a autor opäť stavil na pomerne krátke kapitoly. Môže sa vám preto veľmi ľahko stať, že sa ani nenazdáte a ocitnete sa v polovičke knihy - podobne ako sa to stalo mne. Veľkou autorovou prednosťou je totiž pútavosť štylistiky a minimum opisných častí, ktoré by príbeh spomaľovali. Čítanie si teda môže užiť široká škála čitateľov - od tých najmladších milovníkov fantasy literatúry až po dospelákov, ktorým nebude vadiť malá stretávka s minulosťou a americkou občianskou vojnou. Akoby sa autor každou časťou v písaní zdokonaľoval a naozaj si neviem predstaviť, ako bude vyzerať posledný, deviaty diel série.

Pokračovanie Jazdcov časom si opäť získalo moje srdce a síce nepredčilo moje očakávania po predošlej časti, som rád, že som si knihu prečítal. Som presvedčený o tom, že si prečítam aj nasledujúci diel. Hoci má séria až spomínaných deväť častí, netreba sa báť, že by bol príbeh zbytočne natiahnutý. Autor má v každom pokračovaní čo povedať a jednotlivé knihy vytvárajú zmysluplný celok. Ak váhate, či si prečítať Absolútnu vojnu alebo sa nebodaj pustiť do tejto série, určite by ste nemali dlho čakať. Myslím, že ohlasy čitateľov hovoria za všetko. A kam nás zavedú Jazdci nabudúce? K bránam starovekého Ríma! Ostáva nám len dúfať, že sa tohto pokračovania dočkáme čoskoro aj v slovenčine. :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart