RECENZIA: Posledný policajt (Ben H. Winters)

Povedzme si na rovinu, predpovedí o konci sveta tu bolo už neúrekom a zdá sa, že ani jedna z nich nebola pravdivá. U ľudí tak proroci nadobro stratili akúkoľvek dôveru. V románe Bena Wintersa je však situácia úplne iná. Len šesť krátkych mesiacov ostáva do zrážky asteroidu 2011GV1 so Zemou. A zatiaľ čo ekonomika USA sa rúca a na uliciach vládne chaos, detektív Hank Palace nie je ochotný vzdať sa svojho prípadu. Vyšetruje smrť obesením v meste, ktoré každý týždeň zažíva najmenej desiatku samovrážd, no táto sa mu zdá podozrivá. Hank sa pomaly dozvedá, že pri hľadaní odpovedí na svoje otázky zisťuje oveľa viac, než pôvodne plánoval...

Je to len pár dní, čo som čítal krimi príbeh Temné tajomstvá, ktorý si ma naozaj získal. Keďže anotácia knihy Posledný policajt vyzerala rovnako dobre, nad prečítaním som dlho neuvažoval. Na rozdiel od Temných tajomstiev spomínaný román zaváňal prvkami fantastiky. Po pár stranách čítania som však spozoroval niekoľko vecí, ktorými sa tieto knihy líšili. Jednou z nich bola aj zložitosť dejovej línie, ktorá v útlejšom románe Posledný policajt chýbala. Kniha bola skôr oddychovým čítaním, ktorému by ste ale mali dať šancu.

"Čokoľvek sa stane, bude to skutočné, dobré a správne, a
nech sa to skončí akokoľvek, nikdy na to nezabudne."

Veľakrát mám pri knihách pocit, že autor nedokáže vyťažiť maximum z danej tematiky, alebo ju naopak rozpracuje na môj vkus až príliš zložito. To ale našťastie neplatí pre Posledného policajta. Autor čitateľa nezaťažoval zbytočnými opismi a príbeh odbremenil od hluchých miest. Na druhej strane ale musím povedať, že sa román dlhšie rozbiehal a spočiatku som sa obával, čo sa z príbehu vykľuje. Pozitívom ale bola jeho nepredvídateľnosť, vďaka ktorej som až do samého konca netušil, ako autor knihu ukončí. Potešilo ma  viacero dejových línií, ktoré neboli ťažké na pochopenie. Aj napriek náročnej téme ju autor podal "láskavo" a aj z tohto dôvodu môže kniha sadnúť širokej škále čitateľov

Ako som už povedal, čítanie tejto knihy ma bavilo. Nedá mi ale nespomenúť niekoľko vecí, ktoré mi počas čítania prekážali. V prvom rade to boli postavy, ktoré podľa môjho názoru autor nevykreslil dostatočne dobre. Nemôžem povedať, že by mi nejaká liezla na nervy, ale takisto som si žiadnu z nich ani výraznejšie neobľúbil. Autor sa viac než na postavy sústredil na dejovú líniu, ku ktorej som naopak výhrady nemal. Na určitých miestach by som ale príbeh viac zdramatizoval a vygradoval, pretože námet knihy by si to určite zaslúžil. Ak však knihu do rúk beriete s tým, že máte chuť na nenáročné čítanie, z ktorého nebude vyplývať hlbšie ponaučenie, románu nebudete mať čo vytknúť.

"Niečo tu nehralo. Spáchal vraždu a neskôr dvojnásobnú vraždu, ale prečo? Pre peniaze? Prečo vrah riskoval, že ho uväznia, popravia? Prečo hodil za hlavu tú trochu času, ktorá mu zostávala? Iba pre prachy?"

Kniha Posledný policajt je príjemným spojením fantasy príbehu a kriminálnej zápletky. Odporučil by som ju každému, kto hľadá nenáročný príbeh, ktorý je písaný zaujímavým a pútavým štýlom a ktorý vás nebude nudiť. Fanúšikov knihy určite poteší fakt, že už v máji je pripravované slovenské vydanie druhej časti tejto série s názvom Koniec sa blíži. Prajem pekné čítanie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar
Knihu si môžete zakúpiť napríklad na tejto adrese