RECENZIA: Listy do neba (Ava Dellairová)

V súčasnosti je veľmi ťažké vytvoriť príbeh, ktorý prinesie niečo nové a zároveň sa tak odlíši od všetkých ostatných. Mnohí autori sa preto rozhodli zariskovať a zatiaľ čo to niektorí z nich neraz slušne prepískli, ostatným sa risk vyplatil. Ani Listy do neba nie sú úplne obyčajnou knihou, na ktorú by ste bežne narazili v kníhkupectve. Čo si o nej myslím ja?

Na dielo Listy do neba som sa pomerne dlho tešil. Hoci som poriadne nevedel, o čom spomínaná kniha je, padla mi do oka jej obálka, ktorá je vernou kópiou vydania v angličtine. Vyvolala vo mne neurčitý dojem - a presne tak na mňa pôsobila aj anotácia príbehu. S odstupom času môžem potvrdiť, že sú Listy do neba naozaj netradičným počinom, ktorý mnohí čitatelia prirovnávajú k Charlieho malým tajomstvám. Aj tie mali, podobne ako táto kniha, takmer rovnakú štruktúru príbehu, pretože obe diela pozostávali z listov. Líšia sa len ich adresátom - keďže Listy do neba sú písané rôznym ľuďom, zatiaľ čo Stephen Chbosky sa vo svojej knihe obracia iba na čitateľa, ktorému Charlie s dôverou rozpráva svoj príbeh.

"Kiežby som zničila všetky nepekné spomienky a všetko zlé v sebe.
 A možno je to vplyv zamilovanosti. Život, človek, chvíľa, všetko,
čo si chce človek ponechať, zostane s ním až do večnosti."

Hneď na úvod chcem povedať, že Listy do neba nie sú svetoborným dielom. Pravdepodobne ani nezmenia pohľad väčšiny čitateľov na svet a nie každý si ich čítanie naplno užije, pretože sa vždy nájde niekto, koho nezaujme netradičná štylistika, ktorou je príbeh písaný. Chcem však už na začiatku spomenúť hlboké myšlienky, ktoré v sebe táto kniha skrýva. Je pravdou, že som od Listov do neba očakával o štipku viac, ale práve vďaka pekným myšlienkam neľutujem, že som sa do čítania tejto knihy pustil. Pretože nikdy neviete, čo si z diela odnesiete. Niekedy je to myšlienka, ktorá vás donúti premýšľať nad určitými vecami, inokedy zas posolstvo, ktoré ovplyvní váš život.

Musím sa priznať, že som si Laurel počas čítania obľúbil. Nebola úplne tradičnou hrdinkou a síce mala aj svoje nedostatky, jej charakter mi sadol. Určite ale treba povedať, že v knihe nie je venovaný veľký priestor vykresleniu charakterových čŕt a postáv ako takých. Práve kvôli forme diela môže spočiatku na čitateľa pôsobiť príbeh mätúco, avšak som si istý, že s odstupom času vám začne všetko dávať väčší zmysel. Síce som sa obával, ako Dellairová knihu ukončí, záver nemohla vymyslieť lepšie. Práve ten ma zaujal najväčšmi, keďže uprostred románu som našiel nejedno hluché miesto. Dej je totiž postavený iba na listoch adresovaných známym osobnostiam - či už Kurtovi Cobainovi, Amy Winehouse, Jimovi Morrisovi a ďalším. Práve tieto osoby sú niekým, komu môže Laurel dôverovať a vyrozprávať im úplne všetko.

"Myšlienky mi v hlave vírili a tvrdo ma zasiahli. Je preč. Snažila
 som sa nevnímať realitu, ale tak na mňa doľahla, že
som sa nedokázala nadýchnuť."

Listy do neba sú príjemným oddychovým čítaním. Síce nie sú knihou pre každého, mal by po nej siahnuť ten, kto hľadá niečo netradičné - príbeh plný emócii, nekonvenčnosti a užije si ho každý, kto si zamiloval film The Perks of Being a Wallflower (alebo knižnú predlohu, ktorá už bola vyššie spomenutá). Ako som sa už zmienil, nie všetko bolo také, ako som si predstavoval, no tak to už neraz býva. Azda budete patriť medzi tých, ktorí si knihu naplno užijú a nájdete v nej kúsok seba. Prajem pekné čítanie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar. Knihu si môžete zakúpiť na tejto adrese