RECENZIA: Učeň (M. Hjorth & H. Rosenfeldt)

Nie je to tak dávno, čo som na svojom blogu recenzoval prvú knihu krimi série Sebastian Bergman: Policajný psychológ s názvom Temné tajomstvá Spočiatku spomínané dielo vyzeralo úplne obyčajne a nemyslel som si, že ma výraznejšie prekvapí. Opak sa ale stal pravdou a koniec Temných tajomstiev mi doslova vyrazil dych. Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt sa dokázali veľmi dobre zosúladiť a napísali naozaj pútavé dielo, ktoré ma každou kapitolou viac prekvapovalo. Autorská dvojica príbeh budovala najmä na nepredvídateľnosti a zanedbateľných detailoch a čitateľa držali až do samého konca v napätí. V tejto súvislosti ma potešil fakt, že slovenský preklad pokračovania bol naplánovaný už o dva mesiace, a preto som nemusel dlho čakať. Podobne ako prvý diel, aj Učeň mal dlhší rozbeh. S odstupom času ale musím povedať, že kniha znovu predčila moje očakávania a opäť dokázala, že knihy pre mladých nie sú jediným druhom literatúry, ktorý ma zaujíma.

"Sebastian Bergman bol muž, ktorý nestráca kontrolu. Kvôli nikomu a ničomu. Tak to aspoň bývalo. Teraz sa to zmenilo."

Ako pre čitateľa je pre mňa veľmi dôležité, aby si ma autor románu niečím získal. Buď sú to postavy, s ktorými mám niečo spoločné, alebo je to pútavý štýl, vďaka ktorému knihu nechcem odložiť ani v neskorých hodinách. V prípade krimi série Sebastian Bergman to bola hlavná postava policajného psychológa, ktorá ma zaujala nejednou charakterovou črtou. Nebol ochotný uspokojiť sa s povrchným riešením problému. On naopak vo všetkom hľadal hlbšie súvislosti a aj v ťažkých situáciách si dokázal udržať chladnú hlavu. Je však pravdou, že nie každý čitateľ mu príde na chuť. Podobne ako to bolo v prvej knihe, aj v pokračovaní autori rozvíjali charakter hlavnej postavy a kniha teda nebola zameraná iba na vyriešenie série vrážd. Autori opäť prišli s vynikajúcim nápadom, ktorý veľmi dobre rozvinuli a vyťažili z neho maximum. A hoci - ako som už spomínal - potrebovali pár strán na rozbeh, po niekoľkých kapitolách som sa od knihy nemohol odtrhnúť.

"Kriminálka a média sa uspokoja s Ralphom Svenssonom. On nie."

Na Sebastiana Bergmana v knihe Učeň čaká séria brutálnych vrážd žien, ktoré sa nápadne podobajú na tie, ktoré spáchal Edward Hinde, ktorého policajný psychológ už pred niekoľkými rokmi dostal za mreže. Keďže je páchateľ stále vo väzení, zdá sa, že má svojho napodobniteľa. Sebastian sa navyše dostáva do čoraz bližšieho kontaktu so svojou dcérou, ktorú v prvej knihe tak veľmi túžil spoznať. Pomaly však zisťuje, že séria vrážd s ním môže súvisieť, a preto sa naskytne otázka, či je jeho dcéra v bezpečí... Podobne ako v prvej časti, aj tentokrát autori aj napriek brutalite hlavného motívu príbehu dokázali z románu spraviť knihu vhodnú širokej škále čitateľov. Autorská dvojica sa vyhla nechutným opisom a do dejovej línie zakomponovala aj množstvo dramatických prvkov, ktoré zamotali vzťahy vo vyšetrovacom tíme. Páčilo sa mi, že autori nabádali čitateľa rozmýšľať nad páchateľom a za seba môžem povedať, že som si naozaj netrúfal tipovať, ako sa dielo skončí.

"Nech to Sebastian obracal, ako chcel, vždy dospel k rovnakému záveru. Bola tam akási súvislosť. Medzi ním a tou ženou."

Druhý diel krimi série z pera švédskych autorov opäť splnil moje očakávania a vďaka otvorenému koncu ma Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt prinútili už v tejto chvíli rozmýšľať nad tým, čo prinesie tretia kniha. Jej dátum vydania v slovenčine ešte nie je známy, avšak nepochybujem o tom, že sa ho dočkáme už čoskoro. Ak si chcete prečítať diel druhý, môžete si ho objednať napríklad na tomto linku.

Za poskytnutie recenznej e-knihy veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Ikar.