RECENZIA: Grey (E L James)

Vo svete kníh sa mnohokrát stretávame s literárnymi fenoménmi. Zatiaľ čo niektoré sú iba čírym ošiaľom, ktorý veľmi rýchlo vyprchá, iné ostanú v povedomí čitateľov ešte niekoľko rokov. Sériu Fifty Shades of Grey by som zaradil do prvej kategórie. Živo si pamätám rozruch, ktorý E L James svojou erotickou sériou spôsobila. A síce určitá skupina fanúšikov v spomínaných knihách videla potenciál a hlbšiu myšlienku, druhá skupina čitateľov knihu zavrhla a neľútostne skritizovala. Aj keď rozruch okolo erotickej série utíchol, jedno je jasné - E L James svojím príbehom o Christianovi Greyovi inšpirovala desiatky, ba dokonca stovky autoriek, ktoré sa prestali báť zakomponovať do kníh scény pre dospelých. Jamesovej vplyv však možno vidieť aj na jednotlivých čitateľoch, ktorí začali vyhľadávať podobný typ literatúry.

Podobne aj pre mňa bol príbeh Anastasie a Christiana pred troma rokmi niečím úplne novým. Na jednej strane som bol zo štýlu, akým autorka svoje dielo napísala, šokovaný, no zároveň som sa od spomínanej knihy nemohol odtrhnúť. Čo ma však príjemne prekvapilo, bolo pokračovanie, v ktorom autorka priniesla množstvo zaujímavých odhalení. Aj napriek predsudkom a obavám z umelého naťahovania série ma však druhý a tretí diel veľmi príjemne prekvapili. Taktiež ma potešil fakt, že sa autorka posunula úrovňou písania vpred. Práve preto som očakával od (staro)novej knihy z pohľadu Christiana Greya dokonalý príbeh. Avšak splnila kniha moje očakávania? Ťažko povedať.

"...teraz sa cítim podstatne lepšie. Ana je tým pravým liekom na moju temnú, pretemnú dušu."

Jedným z hlavných problémov knižných sérií je ich zbytočné naťahovanie. Podobne sú na tom aj romány písané z dvoch rôznych pohľadov. Musím sa ale priznať, že som na takéto knihy mal šťastie a vždy sa rád pozriem na daný príbeh aj z druhej strany. Grey ale moje očakávania nenaplnil. Jednak nevniesol do príbehu skoro nič nové (pretože detaily o Christianovom detstve sme sa postupne dozvedali v pôvodnej trilógii), a keďže som mal prečítanú klasickú sériu, neraz som sa pristihol pri tom, že sa pri čítaní nudím. Prekvapivo som si pamätal väčšinu udalostí, ktoré sa v knihe udiali a Grey môj pohľad na Fifty Shades nezmenil. Práve naopak, pre autorkin spomínaný progres v písaní som očakával niečo iné. Úrovňou sa naopak vrátila späť do prvej časti.

Na druhej strane musím povedať, že mi Christian ako postava sadol viac než Anastasia a páčilo sa mi, že autorka rozprávanie doplnila zábleskami z Greyovej minulosti. Je ale škoda, že to bolo jediné ozvláštnenie, ktoré autorka do knihy zakomponovala. Musím sa totiž priznať, že som očakával trochu viac. Som ale presvedčený o tom, že by som mal z knihy úplne iný dojem, keby som nemal prečítané predošlé diely. Verím, že by som sa od knihy nevedel odtrhnúť a naplno si ju užil.

"Je to dobré, nevinné a odvážne stvorenie. Riziko, že spozná moju pravú tvár tu vždy bolo. A ja som jej spôsobil pekelné muky. Prečo je to len také útrpné?"

Hoci mnohí čitatelia a literárni kritici tvrdia, že je séria Fifty Shades of Grey iba prvoplánovým odpadom, ako milovníka psychológie ma zaujal odkaz na Christianovu minulosť, ktorá značne ovplyvnila jeho súčasný život. Román Grey je zaujímavým dielom, avšak ako fanúšik klasickej série som očakával viac. Som si ale vedomý toho, že ide iba o môj subjektívny názor, ktorý sa nemusí stotožňovať s tým vašim a osobne si myslím, že by mali po knihe siahnuť najmä tí, ktorí nečítali predošlé tri diely. Prajem pekné čítanie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti ALBATROSMEDIA. Knihu si môžete kúpiť napríklad na tejto adrese