streda, 14. septembra 2016

RECENZIA: Kroniky Narnie (C. S. Lewis)

Prvé vydanie Kroník Narnie, ktorých autorom je C. S. Lewis, vyšlo v pôvodnom jazyku ešte v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Odvtedy bola séria publikovaná vo viac než dvoch stovkách edícii a získala si srdcia čitateľov po celom svete. Nenadarmo viacero z nich tvrdí, že im Kroniky Narnie pripomínajú detstvo a sú jedným z činiteľov, ktoré toto obdobie ich života výrazne ovplyvnili. Autor jednoducho vytvoril fenomén, ktorý je síce primárne určený pre detských čitateľov, no rovnako si získal aj starších, ktorí v knihách takisto našli to svoje. Pri príležitosti dvadsiateho piateho výročia vydavateľstva Slovart vyšla Narnia v novej edícii. Tentokrát je to zberateľský box, ktorý obsahuje všetkých 7 kníh. S prečítaním spomínanej série som dlhý čas otáľal, no práve vydanie špeciálneho boxu ma presvedčilo o tom, že je ten správny čas sa do série vrhnúť.

"To, čo vidíte a počujete, nezávisí od toho,
kde stojíte, ale aj od toho, akí ste ľudia."

Asi najväčšou prednosťou Kroník Narnie je to, že sú knihy písané pomerne jednoduchým štýlom a aj napriek tomu je tento štýl pútavý a dobre sa číta. Musím povedať, že mi chvíľu trvalo, pokým som si naň zvykol, no po pár stranách som sa od čítania nemohol odtrhnúť. Možno aj preto, že som tento príbeh už poznal z filmov, ktoré sa mi veľmi páčili. Miestami ma navyše mrzelo, že sa ku mne knihy nedostali skôr. Síce sa mi páčili, no v skoršom veku by som ich vnímal určite inak. Veľkou výhodou tejto série sú aj jedinečné ilustrácie, ktoré dotvárajú váš zážitok z čítania. V súčasnosti sa ilustrácie z kníh pomaly, ale isto vytrácajú, preto ma grafika Narnie naozaj potešila

Jednotlivé knihy sú písané spôsobom autorského rozprávania. Viackrát som sa myšlienkami presunul v čase do doby, kedy mi rodičia čítali knihy na dobrú noc. Práve takúto atmosféru vložil C. S. Lewis do svojich kníh. Musím uznať, že jeho fantázia bola nekonečná a keďže v sérii rozvíja predstavivosť čitateľov, práve deti, ktoré milujú mágiu, si pri čítaní príbehu prídu na svoje. Autor ale necháva priestor aj pre čitateľa, aby si určité detaily a súvislosti domyslel sám. Príkladom sú napríklad postavy, ktoré charakterovo nediferencuje tak ako iní autori. Veľkým pozitívom kníh je aj ich rozsah. Ide o sedem románov, ktorých počet strán sa pohybuje okolo dvestovky. Jednotlivé príbehy sú tým pádom jednoduchšie a ľahšie sa uskladňujú (napríklad pri cestovaní na dovolenku).

"Ak by človek dokázal bežať bez toho, aby sa unavil, málokto
by chcel niekedy robiť aj niečo iné. Občas sa však môže
vyskytnúť mimoriadny dôvod, prečo zastať..."

Hoci som s prečítaním Kroník Narnie čakal niekoľko rokov, nakoniec splnili moje očakávania. Síce autor knihy napísal pred šesťdesiatimi rokmi, stále sú aktuálne a som presvedčený o tom, že ostatnú obľúbenými ešte niekoľko rokov. Vydanie boxu s kompletnou sériou sa vydavateľstvu Slovart naozaj podarilo. Nielenže ide o cenovo výhodnú ponuku, ale knihy v boxe vyzerajú veľmi dobre. Ak teda váhate, či sa do série pustiť alebo nie, určite vám ju odporúčam. Prajem pekné čítanie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.