RECENZIA: Caraval (Stephanie Garberová)

Zaspomínajte si na malú chvíľu na svoje detstvo. Milovali ste kúzelníkov, magickú šou a cirkusy? Túžili ste byť aspoň na okamih ich súčasťou? Stephanie Garberová vám to prostredníctvom Caravalu umožní. Scarlett chcela magický Caraval vždy zažiť a tento rok konečne dostala pozvánku. Lenže vzápätí jej sestru Tellu unesie tajomný režisér celého predstavenia. Niet sa čoho báť, Caraval je predsa iba ilúzia... Ale čo ak nie? Nech už je to akokoľvek, Scarlett ním musí prejsť aj so zlomeným srdcom a nájsť sestru, kým sa spustí nebezpečný dominový efekt následkov a navždy ju stratí.

Slovenské vydanie magickej knihy Caraval sa očakávalo už niekoľko mesiacov. Román si totiž získal tisícky priaznivcov po svete, no takisto aj svojich odporcov, vďaka ktorým vznikli na knihu rôznorodé reakcie. Keďže ma originálny nápad príbehu zaujal, v neposlednom rade aj samotná obálka, rozhodol som sa dať knihe šancu. A určite to neľutujem

"Každý človek má moc zmeniť svoj osud, ak v sebe
nájde dostatok odvahy bojovať za to, po čom
prahne zo všetkého najviac."

Hneď na úvod musím povedať, že na mňa autorkin štýl zapôsobil už na prvých stranách. Garberová sa doslova hrala so slovami, vytvárala netradičné prirovnania a neustále ma nútila čítať ďalej. Práve vďaka tomu som sa veľmi rýchlo prelistoval prvou polovicou knihy. Na fantasy príbehoch mám rád najmä to, že majú autori voľnú ruku v interpretácii prostredia, magického sveta a jeho postáv. Autorka túto možnosť využila veľmi dobre a z originálneho nápadu, s ktorým sa v kníhkupectve tak často nestretnete, vyťažila čo najviac. Bolo navyše vidno, že mala dopredu všetko dobre premyslené. Na Caravale ma zaujalo aj to, že primárnym motívom nebola romanca medzi dvoma ľuďmi. Prvok mladej lásky nájdete aj v tejto knihe, avšak nejde o ústredný motív príbehu.

"Každý jeho dotyk v nej vyvolával farby, ktoré dosiaľ nikdy nevidela. Farby mäkké ako zamat a ostré
ako iskry, z ktorých sa rodili hviezdy."

Čo by som však knihe vytkol, je hlavná postava, ktorá sa viackrát správala zvláštne a nevhodne. Uprostred knihy sa takisto vyskytovalo niekoľko hluchých miest, ktoré vývoj dejovej línie spomaľovali. Avšak ak si tieto hluché miesta odmyslíte, čoskoro doslova vhupnete do rýchleho kolobehu udalostí, ktoré sa odohrali v druhej časti príbehu. A zatiaľ čo v prvej polovici knihy autorka vykreslovala celé prostredie príbehu, v tej druhej stavila na akciu. Veľkou výhodou knihy bola jej nepredvídateľnosť. Hoci niektorí čitatelia tvrdia, že pri knihe nemuseli vôbec rozmýšľať a záver príbehu čakali, mňa autorka prekvapila. Práve koniec románu obsahuje nečakaný zvrat, ktorý vás prinúti siahnuť aj po pokračovaní. Dátum jeho vydania však zatiaľ známy nie je.
Román Caraval ma veľmi príjemne prekvapil a aj keď mal zopár nedostatkov, čítanie knihy som si užil. Odporučil by som ju všetkým tým, ktorí hľadajú fantasy príbeh a chcú na chvíľu ujsť z reality. Caraval na svojho návštevníka pôsobí reálnym dojmom, no i tak je to iba hra. Veď sa o tom presvedčte sami! Prajem pekné čítanie. :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia.
Zdroj obrázkovzdroj