RECENZIA: Pod maskou (Senta Andok)

Čo sa stane, keď v ťažkej chvíli stretnete nesprávneho človeka? Martinovi Mayerovi sa to prihodilo a na takéto stretnutie doplatil životom. Koho však za zbytočnú smrť potrestať, keď o osude nedospelého mladíka rozhodla guľôčka na rulete? Z Martinovho najlepšieho kamaráta sa stáva bezdomovec. Túla sa bezcieľne životom a stará sa o starca, ktorý nesie v sebe vinu za smrť žiaka. Jedného dňa sa však Petrov život zázračne zmení. Začína žiť dvojakým životom plným klamstiev a falošných ilúzií. Zapletie sa s čudáckym falšovateľom dokladov a odrazu sa ocitne v centre záujmu médií. Kto je záhadný hrdina v maske klauna a ako súvisí so samovraždou obľúbenej popovej hviezdy? Prípad dostáva na starosť detektív Vlčák a Peter zisťuje, že sprvu nevinná hra sa mení na jeho nočnú moru...

„...možno nebol psychológ, ale jednu vec vedel naisto – každý má svoju cenu. Niekto väčšiu, iný menšiu, no nepoznal človeka, ktorý by nemal hranicu, kedy vymení čestnosť za bohatstvo.“

Hneď na úvod musím povedať, že len málokedy čítam knihy slovenských autorov. Musí to byť naozaj výnimočný príbeh, aby ma daná kniha zaujala. Keď som sa však dostal k románu Pod maskou, jeho anotácia na mňa pôsobila rozporuplne. Na jednej strane ma zaujala, keďže príbeh vyzeral zaujímavo, no na strane druhej som sa obával, že bude román akousi všehochuťou všetkého možného. Vďaka spomínanej anotácii som totiž nevedel, čo od knihy čakať. Do dejovej línie som sa ale dostal veľmi rýchlo, najmä pre zaujímavý štýl autorky. A v neposlednom rade aj preto, že som nemal ani poňatia, čo sa odohráva pred mojimi očami. Taktikou Senty Andok je totiž neprezradiť čitateľovi všetky podrobnosti hneď na rovinu. Necháva ho v napätí, núti ho rozmýšľať. Isté súvislosti však ostávajú iba v jej hlave, a toto je jedna z výhrad, ktoré k danej knihe mám. Hoci oceňujem, že vytvorila pútavý úvod do príbehu, očakával by som, a určite nebudem sám, však isté vysvetlenie niektorých súvislostí, ktoré tvorili hlavnú dejovú líniu. Neraz som sa totiž musel iba domnievať, ako to v skutočnosti bolo – a prečo daná postava skončila tam, kde skončila.

„Najhoršia bola bezmocnosť. Dôvera, ktorú si Peter budoval, sa zosypala ako domček z karát a on s tým v danej chvíli nemohol nič urobiť.“

Aj napriek tomu, že ide o začínajúcu mladú spisovateľku, vytvorila pozoruhodné dielo. Jej štýl nie je kostrbatý a čitateľ si môže neraz všimnúť, že mala dejovú líniu dokonale premyslenú. Možno sa však bude musieť vrátiť späť a pripomenúť si detaily, ktoré predtým prehliadol. A presne toto je fakt, ktorý som na diele ocenil najviac. Pod maskou nie je klasickou oddychovou knihou, ktorá rieši jeden problém. Ide o komplexný príbeh, na ktorý sa autorka nielenže dobre pripravila, ale takisto doň vložila množstvo zaujímavých myšlienok a životných právd. Aj vďaka nim má kniha oveľa väčšiu výpovednú hodnotu

„Peniaze sú nevyhnutnosťou, potešením i závislosťou. Čím viac ich človek má, tým viac ich chce.“

Hoci bol román písaný v tretej osobe, autorka dokonale vykreslila postavu Petra, ktorý je hlavným hrdinom príbehu. Poukazuje na život mladého človeka, ktorý sa ocitol bez domova a na ulici. Takisto na to, ako sa týmto náročným životom doslova „prediera“. Zobrazuje jeho vytrvalosť a odhodlanie nevzdávať sa ani v tých najťažších chvíľach. Vykresľuje niekoľko momentov, kedy sa Peter ocitá v hraničných situáciách – vo chvíľach, kedy musí hlavná postava rozhodovať o svojom živote. Pretože aj jedno malé rozhodnutie môže ovplyvniť to, kým a v neposlednom rade aj čím bude.

„...nech už budeš kdekoľvek, s kýmkoľvek, bohatý či chudobný, mladík alebo starý pán, v elegantnom obleku či obnosených šatách, podriadený, nadriadený, obklopený priateľmi alebo sám, nikdy nezabudni na to, aký si bol, keď si nemal nič. Nezabudni, odkiaľ si prišiel, odkiaľ pochádzaš. Lebo odev dotvára obraz, ale človeka robí charakter.“

Román Pod maskou ma príjemne prekvapil a nebudem klamať, ak poviem, že aj šokoval. Určite som nečakal, že sa na slovenskom trhu objaví niečo podobné. Zápletka príbehu nebola rovnaká ako v iných knihách pre mladých. Román sa neodvoláva iba na jeden fakt, rieši komplexnú sieť vzťahov – zobrazuje citový vzťah medzi Petrom a starcom, medzi Petrom a Lindou, dievčaťom, do ktorého sa zamiloval, medzi Petrom a Kápom, ktorý hlavnej postave dáva náročné úlohy, a v neposlednom rade medzi Petrom a jeho svedomím – kedy si musí sám uvedomiť, či to, čo robí, naozaj stojí za to. A či to má nejaký význam. Určite však má význam prečítať si daný román a urobiť si naň vlastný názor. Prajem pekné čítanie!

Zdroj obrázkov: weheartit.com