Prítomnosť prekliata minulosťou | recenzia knihy Začať znova (Mona Kasten)

Dvadsaťdeväťročná nemecká autorka Mona Kasten má vo svojom porfóliu viacero kníh pre „mladých-dospelých“ čitateľov. Debutovala sériou Znova (Again), ktorá pozostáva z piatich románovZačať znova (Begin Again), Veriť znova (Trust Again), Cítiť znova (Feel Again), Dúfať znova (Hope Again) a Snívať znova (Dream Again). Prvá z nich vyšla v slovenskom preklade minulý mesiac.

Allie Harperová odchádza na vysokú školu za vidinou nového začiatku. Vzdáva sa snobského života a necháva minulosť za sebou s vedomím, že už nikdy neprehovorí s rodičmi. Pred začiatkom semestra je však ťažké nájsť vhodný podnájom. Dobré izby sú obsadené, ponúk je žalostne málo. Chvíľu to vyzerá na noc v aute, keď sa vyberie na poslednú obhliadku. Byt je nádherný, ale má jednu chybu. Volá sa Kaden White. Príťažlivý chalan s ľahostajným prístupom k životu by možno stál za hriech, ale to arogantné a odmerané správanie! Pravda, Allie nemá na výber, tak sa nasťahuje. Kaden jej vo dverách oznámi súbor pravidiel. Ak sa ich podnájomníčka nebude držať, môže sa rovno zbaliť. Na prvý pohľad jednoduché. Veď kto by sa chcel zapliesť s takým neotesancom ako Kaden? No Allie postupne zisťuje, že v Kadenovi sa skrýva oveľa viac, ako sa zdá a na svoje správanie má vážny dôvod.

Aj napriek tomu, že už anotácia príbehu napovedá, že pôjde o tradičný young adult román s nenáročnou zápletkou a so všetkým, čo k nemu patrí, už na začiatku recenzie musím vyzdvihnúť najväčšie pozitívum tejto publikácie. Dozaista je ním autorkin rozprávačský talent, ktorý – síce to môže vyznieť ako ošúchaná fráza – vás neustále núti pokračovať v čítaní. Hoci už dávno nemám 17, túto knihu som si naozaj užil – najmä pre autorkinu bezprostrednosť, úprimnosť a uveriteľnosť toho, ako celý príbeh podala svojim čitateľom. V neposlednom rade je to aj široký záber tém, ktorých sa vo svojom románe Mona Kasten dotýka.

Poučila som sa z vlastných chýb a zistila som, že je lepšie o problémoch hovoriť ako ich v sebe dusiť. Skôr či neskôr totiž človeka dobehnú, a to s takou silou, že to môže byť nebezpečné. Nechcela som sa dať znovu zlomiť. Už nikdy.

Síce je sedemnásťročná Allie typickým dievčaťom, ktoré ovplyvňujú emócie a ktorou „plieska puberta“, nemôžem povedať, že by mi jej správanie prekážalo. Emocionálne „výlevy“ hlavnej postavy naopak robili príbeh autentickým a uveriteľným. Mona Kasten sa totiž na nič nehrala – neskrývala slabé stránky Allie (a rovnako ani ostatných postáv), netvárila sa, že život vysokoškolákov je bezproblémový, netvrdila, že vzťahy s rodičmi budú vždy ideálne. Autorka napísala kvalitný román, poukazujúc na viaceré problémy mladých, ktoré nie sú prítomné iba v seriáloch a v knihách. Stretáva sa s nimi, bohužiaľ, čoraz viac dospievajúcich. Pretože to, kým sme dnes, do veľkej miery ovplyvňuje naša minulosť. Autorka dala priestor témam, ktoré sú často tabu a o ktorých by sa určite malo hovoriť viac. A presne preto si ma román Začať znova získal na plnej čiare

Možno Začať znova pôsobí dojmom jednoduchej a nenáročnej „young-adultovky“, musím však povedať, že ma veľmi príjemne prekvapila a jej čítanie som si užil. Pri podobnom oddychovom príbehu sa mi totiž málokedy stane, že sa od knihy nedokážem odtrhnúť – a úprimne ma zaujíma, ako bude ďalej pokračovať. Práve preto tento román odporúčam aj vám. Ako som naznačil na začiatku recenzie, prvým dielom séria Mony Kastenovej nekončí. Zatiaľ čo sa Začať znova sústreďovalo na vzťah Allie a Kadena, v druhom pokračovaní autorka venuje pozornosť vedľajším postavám príbehu – Dawn a Spencerovi. Román Veriť znova (Trust Again) by mal v slovenskom preklade vyjsť už v auguste.