Preskočiť na hlavný obsah

Žiarlivosť nemá vôňu, farbu ani zvuk – má však príbeh | recenzia knihy Žiarlivec a iné príbehy (Jo Nesbo)

Jo Nesbo v zbierke poviedok dokazuje, že je ozajstným majstrom mysterióznych príbehov plných napätia a nepredvídaných zvratov. Na stránkach knihy sa stretávajú dôvtipné mysle s pomstychtivými srdcami, nenásytnosť s láskou bez škrupúľ, aby spolu vytvorili mozaiku, ktorá poteší všetkých priaznivcov temných a strhujúcich poviedok.


Vyšetrovateľ sa vďaka trpkej životnej skúsenosti stáva expertom na zločiny spáchané zo žiarlivosti. Podarí sa mu vystopovať muža podozrivého z vraždy svojho dvojčaťa? O tisíce kilometrov ďalej nájde taxikár náušnicu svojej manželky v šéfovom aute. Ako sa tam dostala? V lietadle vysoko nad oblakmi sedí žena, ktorá sa rozhodla skončiť život pre manželovu neveru. Môžu jej nečakané city k tajomnému spolucestujúcemu zvrátiť vývoj udalostí? Zdanlivo jednoduché otázky prinášajú prekvapivé odpovede.

Nórskeho spisovateľa Jo Nesba pravdepodobne netreba špeciálne predstavovať. Za severské krimi získal viaceré literárne ocenenia a jeho knihy vyšli v päťdesiatich jazykoch. Zaraďuje sa preto k najprekladanejším autorom súčasnosti. V slovenčine si čitatelia mohli prečítať jeho romány Snehuliak, Smäd, Krv na snehu, Polnočné slnko či mnohé ďalšie. Najnovšia zbierka poviedok Žiarlivec a iné príbehy sa okamžite zaradila k najpredávanejším titulom tejto jesene.

„Naša žiarlivosť maže rozdiel medzi tebou a mnou, naše správanie sa začína podobať naprieč triedami, pohlavím, náboženstvom, vzdelaním, IQ, kultúrou či výchovou... Všetci sme živí umierajúci, túlame sa ulicami poháňaní jedinou túžbou: zaplniť veľkú čiernu dieru v sebe.“

Mohlo by sa zdať, že napísať poviedku je oveľa jednoduchšie než vytvoriť celý román, ktorý pozostáva zo stoviek strán, prepletenej dejovej línie a komplikovaných vzťahov medzi postavami. Dovolím si však tvrdiť, že vymyslieť poviedku, ktorá je koncízna a informačne a dejovo nasýtená zároveň, môže byť rovnako náročné – ak nie ešte ťažšie. Vezmite si také haiku, ktoré tvorí sedemnásť slabík, ani o jednu viac. Aj napriek svojmu rozsahu vo vás ale dokáže vyvolať instantnú emóciu. Rovnako je to s poviedkami, ak sú napísané kvalitne. Každé slovo sa ráta, najmä ak je ich počet limitovaný. Pretože Jo Nesba považujú milióny čitateľov za majstra príbehov, bol som veľmi zvedavý, ako sa tejto náročnej úlohy zhostil. Musím povedať, že sa mu to podarilo veľmi dobre.

Zbierka obsahuje sedem poviedok a aj napriek tomu, že sa každá venuje niečomu inému a približuje inú skupinu postáv, všetky príbehy spája žiarlivosť.  dokáže značne ovplyvniť ľudské správanie, ak vôbec môžeme človeka pod jej vplyvom označiť človekom. Poviedky sa tiež odlišujú svojím rozsahom – zatiaľ čo najkratšia má iba sedem strán, druhá v poradí, tematicky nazvaná Žiarlivec, ich má viac ako sto. Spolu vytvárajú jednoliaty celok ako stvorený pre ľudí, ktorí nevydržia príliš dlho pri jednej knihe. 

„Žiarlivosť nemá vôňu, farbu ani zvuk. Má však príbeh.“

Pýtate sa, ktorá poviedka sa mi páčila najviac? Hoci mala každá z nich niečo do seba, najviac som si užil čítanie tej prvej, odohrávajúcej sa na palube lietadla. Bola totiž príkladom toho, ako sa autor môže aj na maličkom priestore zahrávať so svojím čitateľom. Bez toho, aby o niečom vôbec tušil. Treba ale povedať, že to nie je iba žiarlivosť, ktorej autor venuje priestor. Zameriava sa tiež na vykreslenie rozličných tradícií, kultúr a dôraz kladie aj na poukázanie na spoločenské problémy. 

Ak ste veľkým fanúšikom Jo Nesba a už sa neviete dočkať jeho ďalšej knihy, mali by ste byť pripravený na to, že bude Žiarlivec od jeho predošlých románov trochu odlišný. To však neuberá na jeho kvalite. Zbierka poviedok môže byť rovnako podareným čítaním aj pre tých, ktorí autorovu tvorbu ešte nepoznajú. Vo svete krimi je to ale takmer nemožné.

„Naše pohľady sa stretli a po prvý raz sme sa naozaj videli. A hoci si to možno len spätne nahováram, myslím si, že obaja sme si všimli čosi, vďaka čomu sme už vtedy tušili, že toto stretnutie môže všetko zmeniť, áno, vlastne už všetko zmenilo.“

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Aký je váš názor na fanfiction? | súťaž o knihu Bozk

V posledných týždňoch sa na knižných blogoch a sociálnych sieťach spomínala kniha After: Bozk viac než často. Fanficion na populárnu hudobnú skupinu One Direction , ktorá spôsobila šialenstvo po celom svete, totiž už o malú chvíľu vyjde aj v slovenčine . Napriek tomu, že má spomínaná hudobná skupina množstvo odporcov, čitatelia si knihu After: Bozk doslova zamilovali . A keďže som bol jedným z tých, ktorí si mali možnosť prečítať knihu s malým predstihom, za seba môžem povedať, že ma príjemne prekvapila .  Hoci malo After  skoro šesťsto strán a viaceré pasáže sa v ňom niekoľkokrát opakovali, aj tak ma čítanie tejto knihy bavilo a nevedel som sa od nej odtrhnúť. Anna Toddová píše naozaj pútavo a musím sa priznať, že som je to celé zhltol aj s navijakom . Do príbehu vniesla realistickú atmosféru a ja som jej uveril každé slovo. Súhlasím, hrdinovia sa neraz správali hlúpo a nerozvážne, avšak takí mladí ľudia sú. Majú chyby, a rovnako ani táto kniha nie je dokonalá , ale určit

Keď si knihomoľ volí svoju budúcnosť

Veľmi dobre si spomínam na svoj prvý deň v škôlke . Na to, keď som uplakaný vychádzal z tej hrôzostrašnej budovy , v ktorej na mňa pani učiteľka kričala, aby som neplakal. A taktiež aj na to, ako som sa bál, no môj strach bol úplne zbytočný. Akoby to bolo pred mesiacom, keď som prvýkrát vstúpil do triedy a našiel si na lavici knižku, na ktorej názov si už nespomínam. Akoby všetky tie roky driny ubehli ako voda - a dnes stojím pred veľkým rozhodnutím . Čím budem v budúcnosti? Avšak taký je život - dennodenne sa musíme rozhodovať o svojom nasledujúcom kroku , o tom, či najprv vynesieme smeti, ktoré už doslova kričia "Vynes ma!" alebo ostaneme ešte chvíľu ležať pred obľúbeným seriálom . Celý život je o rozhodnutiach, no voľba vysokej školy a svojej budúcnosti niečím tak ľahkým určite nie je. A keďže nechcem, aby bol tento blog iba o recenziách a ukážkach z kníh, rozhodol som sa porozprávať vám niečo z môjho skutočného života . Možno si poviete - čo bláznim, veď som le

Keď v rukách držíte bohatstvo | Harry Potter fotočlánok

Pred pár dňami som vás informoval o tom, ako vydavateľstvo Ikar plánuje tretie vydanie Harryho Pottera - tentokrát v brožovanej väzbe s novými obálkami . Knihy uzreli svetlo sveta pred necelým týždňom a ja som sa postaral o to, aby som sa stal majiteľom prvých dvoch častí čo najskôr. Práve preto už dnes zdobia moju knižnicu a vždy keď okolo nej prechádzam, nemôžem sa vynadívať na ich obálky . Darmo, táto edícia sa grafikom naozaj podarila a zaujímavo vyzerá aj slovenské vydanie . Síce by som v takúto neskorú hodinu nemal, pripravil som pre vás obálkovú slintačku. Tak teda, dobrú chuť ! :-)           Určite väčšinu z vás poteší, že knihy sú pomerne kvalitné paperbacky , ktoré sa pri čítaní nelámu (pevne dúfam, že bude ich kvalita rovnaká aj pri štvrtej a piatej časti). Už teraz sa teším, kedy si na tieto knihy nájdem časť a budem mať možnosť si ich opäť prečítať - a tým pádom prežiť celé dobrodružstvo ešte raz. Kto sa ku mne pridá? :-) Leto je dosť dlhé, takže