Sedemdesiattriročná Cynthia Harrod-Eagles napísala za svoj život desiatky románov. Najviac sa ale preslávila ságou The Morland Dynasty, ktorú čitateľom predstavila v tridsiatich piatich pokračovaniach. V minulosti knihy nepublikovala len pod svojím menom, ale využívala aj pseudonymy Emma Woodhouse či Elizabeth Bennett. Titul Tajomstvá zámku Ashmore je jej najnovší román, ktorý v pôvodnom znení vyšiel v roku 2021. Sleduje osud mladého Gilesa, ktorý po smrti svojho otca grófa musí prevziať trón.
Ten jeden deň v roku 1901 bol na poľovačku ako stvorený. Tragická nehoda počas lovu však pripraví o život grófa Staintona a obyvateľom zámku Ashmore spôsobí krušné chvíle. Zámok získa nového majiteľa, ktorým je grófov najstarší syn Giles. Ten z vyhliadky na dedičstvo nie je veľmi nadšený. Rýchlo totiž zistí, že okrem titulu zdedil po otcovi aj značné dlhy. Existuje len jediný spôsob, ako rodinu zachrániť pred bankrotom. Musí sa výhodne oženiť – a rozhodnúť sa musí rýchlo. Zatiaľ čo Kitty, dcéra zámožného baroneta, je plachá a zakríknutá, jej dlhoročná priateľka Nina je výrečná a vášnivá – a veľmi ľahko si získa Gilesovo srdce. Otázka je jasná: dá prednosť láske alebo manželstvu z povinnosti?  (zdroj: anotácia, upravené)

Nič nie je také skryté, aby nevyšlo najavo, ani také utajené, aby sa neprezradilo a nedostalo sa na verejnosť.

Ak by ste si prečítali niekoľko čitateľských recenzií Tajomstiev zámku Ashmore, zistili by ste, že sa všetky zhodujú v jednom: a síce, že ide o veľmi komplexný príbeh, ktorý vás na začiatku môže vystrašiť veľkým množstvom postáv a ktorý sa v prvých kapitolách rozbieha len veľmi pomaly. S týmto názorom určite súhlasím, no musím povedať, že aj napriek komplexnosti a viacerým uhlom pohľadu, z ktorých je príbeh rozpovedaný, ho autorka podáva veľmi autenticky a uveriteľne. Viaceré dejové línie mi v druhej polovici románu začali dávať väčší význam, a ja som sa preto v príbehu oveľa jednoduchšie orientoval.

Mohli by ste očakávať, že bude tento román prvoplánovo zameraný len na romancu medzi hlavnými postavami – Gilesom, Ninou a Kitty, no opak je pravdou. Zatiaľ čo intímne scény opisuje len veľmi nesmelo a okrajovo, dôraz kladie na budovanie hĺbky jednotlivých postáv, a neopomína ani významné historické udalosti. Prekvapilo ma napríklad vysvetlenie volebného práva, ktoré v minulosti nebolo priznané ženám – vraj pre drsnoť a krutosť politiky, ktorá je v rozpore s nežnosťou žien. V neposlednom rade zobrazujú Tajomstvá zámku Ashmore aj prierez spoločenskými vrstvami, a poskytujú tak ucelený obraz o vtedajšej histórii Anglicka.

Ženy sú od prírody láskavé. A muži by takúto láskavosť nemali považovať za samozrejmosť.

Najnovší román Cynthie Harrod-Eaglesovej nemožno považovať za knihu, ktorú „zhltnete“ za dva či tri dni. Miestami môže byť totiž náročný na porozumenie a môže sa vám tiež stať, že sa budete musieť párkrát vrátiť späť. Ak mu však dáte šancu, odmení vás pútavou akciou a kvalitne vybudovanou zápletkou. Autorka ponecháva záver otvorený, a dláždi tak cestu pokračovaniu, ktoré v angličtine pod názvom The Affairs of Ashmore Castle vychádza už v auguste tohto roka. Ostáva len dúfať, že sa ho čoskoro dočkáme aj v slovenskom preklade.