Preskočiť na hlavný obsah

Nahradia e-booky tlačené knihy?

Čítačky kníh - teda vymoženosti modernej doby vo svete literatúry - sa pomaly ale isto rozširujú medzi bežných ľudí. V našich malých krajinách tomu nie je inak. Ich cena sa zväčša pohybuje v rozmedzí stodvesto eur (samozrejme, treba prihliadať na funkcie, ktoré readerovi daný typ ponúka) a môže si ich dovoliť takmer hocikto. Pár centimetrov nahradí veľké množstvo priestora, ktorý by ste zaplnili tlačenými knihami. Avšak, nahradia vám čítačky vôňu papiera a pocit, keď knihou listujete? 

Keď navštívite zopár internetových kníhkupectiev, určite objavíte knihy s titulkom E-BOOK. Čitateľ si v tomto prípade po zaplatení (zväčša uhradením cez platobnú kartu) určite v schránke nenájde oznámenie o balíku uloženom na pošte. Dostane iba súbor, ktorý presunie do svojej čítačky, a môže začať čítať. Cena takýchto kníh je o porovnanie nižšia - približne o 40% menej v porovnaní s printovou (tlačenou) verziou. Keby ste sa ma však spýtali, či by som siahol po jednej alebo druhej alternatíve, určite by som volil tlačenú knihu. Prečo? 

Možno sú tieto knihy lacnejšie, to áno. Priznávam ale, že často krát "mrknem okom" smerom k mojej knižnici. Baví ma pozerať tam. Otázkou je, kam by som uprel pohľad v prípade elektronických kníh. Do čítačky? Asi nie. Teraz sa ich nesnažím odcudzovať, ale... vždy mi bola bližšia papierová verzia, pri ktorej môžete nenápadne pričuchnúť ku väzbe, z ktorej ešte cítiť vôňu lepidla. Samozrejme, v elektronických knihách vidím aj pozitíva. Ak idete na dovolenku - trebárs leteckou dopravou - ste obmedzovaní vo váhe vašej batožiny. Vtedy by asi nebolo najlepším riešením pobaliť si päť kníh, ktoré by nielenže vyčerpali miesto v kufri, ale mohli utrpieť "vážnu ujmu na zdraví". Na rovinu, s batožinou sa nehrajú. A my, knihomoli, sme v takýchto veciach  v zásade neoblomní. V tomto prípade si do čítačky narvete dostatočné množstvo kníh, ktoré vyplnia hluché miesta vašej dovolenky.

Na Slovensku patrí prvenstvo vo vydávaní elektronických kníh (teda aspoň young adult literatúry) vydavateľstvu Fragment. V e-bookovej verzii nájdete úspešné série ako napríklad Odkaz dračích jazdcov, Krásni a mŕtvi, Upírske denníky, Stefanove denníky, Mariotovi dediči, Percy Jackson a ďalšie. Sekciu elektronických kníh nájdete aj vo vydavateľstve Ikar, Motýľ, Slovart a ďalších. Elektronické knihy sú teda na Slovensku pomerne rozšírené a aj vďaka svojej nižšej cene a kompaktnosti si u čitateľov vydobyli úspech. Aj tak však stále verím, že tradícia, ktorú v roku 1455 začal Johann Guttenberg, ostane zachovaná a ani výdobytky modernej doby, teda elektronické či audio-knihy, nenahradia naše milované tlačené KNIHY. Aký názor máte na e-booky vy? 

Komentáre

  1. Neviem si predstaviť, že by večer prosíkal môj syn "tatko, pozrime si tú super obrázkovú knižku o drakoch" - následne sa šupneme do "pelechu" pod paplón a ja vytiahnem monochrom čítačku ;)

    Na druhej strane si neviem predstaviť, že sa balím na dovolenku a popri kufri s oblečením ťahám ešte jeden s knihami, lebo som sa nevedel rozhodnúť, čo si večer na hoteli budem čítať...

    Každé z toho má - alebo si proste nájde to svoje pravé miesto a správne použitie, nemyslíš?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Keď dokážeme oba druhy zosúladiť, potom je všetko tak, ako má :) Aj tlačené aj elektronické knihy majú niečo do seba :)

      Odstrániť
  2. Já mám teďka na týden od přítele čtečku půjčenou a jsem nadšená. Dřív jsem chtěla knížky vlastnit, teďka jsem se dostala do bodu, kdy si je chci hlavně přečíst. Takže nasávám písmenka a je mi už jedno, z jakého media to bude. Vzhledem k tomu, že si chci přečíst spoustu fantasy ság a vím, že na ně nikdy mít peníze nebudu a čekat, až se od prvního dílu postupně vyskytnou v knihovně, se mi nechce. Jasně, není fajn si to stáhnout na internetu, ale pokud se mi knížka bude hodně líbit, tak si koupím i papírovou verzi. Přeci jen musím nějaké knihy nasbírat pro své děti, pokud někdy budu nějaké mít.
    A teďka mám takovou náladu, že během dne střídám knížky, takže si v čtečce vyberu, jakou chci a je to. Hlavně se s nima nemusím tahat, když někam jedu.
    Jsem si tak vzpomněla na scému v Gilmorových děvčatech, kdy Rori měla v batohu asi pět knih a vysvětlovala Lorelai, proč je má: jednu má do autobusu, další má do školy a kdyby ji nebavila tahle, tak si vezme tu druhou a tak dál. Čtečka takový problém vyřeší. :)
    Jinak vůně knihy a podržet ji v ruce, to je něco, co čtečka nenahradí. V úterý jsem přišla domů, ukázala jsem spolubydle novou knížku, co jsem si koupila a ona ji hnedka začala očuchávat. Myslím, že už pak záleží na prioritách každého z nás.

    (Psala jsem rychle, tak budu mít určitě hromadu překlepů.)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Čítačka je hlavne pre tých, ktorí čítajú v angličtine. Potom máš dvere všade otvorené, a v tom prípade je čítačka tým najlepším variantom.
      No ja v angličtine (zatiaľ) nečítam. Určite niekedy v budúcnosti bude, a potom možno bude aj čítačka :)
      Ale zatiaľ sa držím tlačených kníh :)
      Ja som na tom rovnako ako tvoja spolubývajúca :) Keď niektoré knihy tak úžasne voňajú... No nepričuchni! :D

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

SÚŤAŽ: Veľkonočný knižný hop

Priznávam, že čo sa týka súťaží, môj blog na tom vie byť dosť biedne. Pár dní pred dneškom som sa rozhodol vás potešiť a aj tento Veľkonočný hop (ktorý usporadúva Knižní doupě )   mi to pomôže zrealizovať. A tentokrát poteším nielen Slovákov , ale aj českých čitateľov môjho blogu. Keď už je tá Veľká noc! :D :D Inak, dievčatá, užite si ju :D A o čo sa bude súťažiť? Keďže v Česku POTOMKOVIA zatiaľ nevyšli a u nás je tomu už  nejaký ten piatok, rozhodol som sa do súťaže vložiť práve Partials - Potomkovia  od Dana Wellsa . Vopred ďakujem za zapojenie do súťaže a prajem vám veľa šťastia :) A šťastie môžete skúsiť aj na ďalších 11tich blogoch, ktoré nájdete v linkovači na konci článku.  Pravidlá súťaže: Do súťaže sa môžu zapojiť aj slovenskí, aj českí čitatelia blogu.  Podmienkou je ale nasledovanie môjho blogu . Ak nasledovateľmi nie ste, môžete tak urobiť v pravom bočnom paneli: Následníci, pripojiť sa k tejto lokalite.  Súťaž trvá od dnes, 1.4. a končí 14.4.20

RECENZIA: Mesto kostí (Cassandra Clare)

Upíri, vlkolaci, bosoráci či  Tieňolovci... Kto nás ochráni pred  Pätnásťročná Clary Frayová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy – vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi. Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov ? Azda sa v našich končinách nenájde človek, ktorý ešte nepočul o sérii Nástroje smrteľníkov a knihe Mesto kostí , ktorá si medzi nami - knihomoľmi, získala skromný titul  jedna z najlepších . Práve sa pýtam - nie náhodou najlepšia ? A naozaj, Cassandra dokázala niečo neuveriteľné a jej dielo ide príkladom pre húfy

O tom, ako rýchlo plynie čas | Štvrté narodeniny blogu My World of Books (súťaž)

Až v sobotu večer pri pohľade na stužku , ktorú mi triedna pripla na oblek, som si naozaj uvedomil, že tento rok maturujem a o malú chvíľu opustím brány gymnázia. Je neuveriteľné, ako rýchlo plynie čas a ako sa každým dňom stávame o niečo staršími. Presne pred štyrmi rokmi som sa rozhodol založiť si knižný blog na blogspote a vstúpiť tak do komunity milovníkov kníh, čítania a ľudí, ktorí sa chcú podeliť o svoje pocity s ostatnými. V tej chvíli sa mi ani nesnívalo o tom, že budem o štyri roky písať tento článok a že vďaka blogu spoznám toľko úžasných kamarátov. No môžete za to najmä vy, moji verní čitatelia . Práve kvôli vám ma baví to, čo robím, a každý jeden komentár pod článkom mi dodáva chuť v tom ďalej pokračovať. Veď ako povedala naša profesorka, 4 roky zo života len tak nevymažete! :-) Hoci väčšinu z vás určite zaujíma súťaž , ku ktorej sa pomaly ale isto schyľuje, nedá mi len tak pozabudnúť na všetky veci , ktoré by som chcel v tomto článku spomenúť. Síce sa v posle